کد خبر: ۲۴۰۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۵

نقش خریداران کاذب در افزایش قیمت خودرو

یک کارشناس خودرو درباره اظهارنظر‌های فراوان خودروسازان و قطعه سازان مبنی بر احتمال ورشکستگی این صنعت گفت: صنعت خودروی کشور، صنعتی بیمار است و با این شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم، چنین اظهارنظر‌هایی می‌تواند صحیح باشد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یک کارشناس خودرو درباره اظهارنظر‌های فراوان خودروسازان و قطعه سازان مبنی بر احتمال ورشکستگی این صنعت گفت: صنعت خودروی کشور، صنعتی بیمار است و با این شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم، چنین اظهارنظر‌هایی می‌تواند صحیح باشد.

کاظم محمدی نیکخواه با بیان این مطلب اظهار کرد: اکنون اگر قرار باشد قطعه ساز با ارز نیمایی و حدود ۱۰هزار تومان، قطعات مورد نیاز را وارد کند و تحویل دهد برای قطعه ساز به عنوان یکی از صنایع زیربنایی صنعت خودرو مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: قطعه سازان تعهداتی داشته اند که با دلار زیر۴هزار تومان قرارداد بسته شده بود و تا آبان و آذر سال ۹۶ با دلار کمتر از ۴هزار تومان پیش فروش شده بود.

وی تصریح کرد: همان طور که شاهد هستیم در ماه‌های گذشته با روند جهشی برخورد کردیم و مشکلاتی برای قطعه سازان پیش آمد و تا آنجا که توانستند و با قطعاتی که از قبل داشتند، نیاز مصرف کنندگان را پاسخ دادند و تا امروز (نیمه آذر) دعوتنامه‌های شهریور آمده و محصولات را گران نکرده اند و به همان قیمت سابق و قبل از گرانی‌ها قرار است تعهدات را تحویل دهند.

محمدی نیکخواه گفت:‌این اقدام خودروسازان و قطعه سازان از روی ناچاری بوده و به اصطلاح دچار زیان اجتناب ناپذیر شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم ضرر ۵۵۰۰ میلیارد تومان که از سوی خودروسازان و قطعه سازان مطرح می‌شود، درست است یا خیر؛ بیان کرد: نمی‌توان تایید کرد که این آمار اصلا درست است یا خیر؛ آنچه مسلم است در حاشیه بازار خودرو ۷۰میلیون تومان عرضه می‌شود در حالی که در شرکت‌ها قیمت ۳۵ یا ۳۶ میلیون تومان است.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در ۳تا۴ماه گذشته که نوسان قیمت‌ها و … اتفاق افتاده سبب به وجود آمدن شرایط فعلی بازار خودرو شده، اما در هر صورت خودروسازان سعی کرده اند تعهدات خود را تحویل دهند که نمی‌توان اطلاع دقیقی از داشتن قطعات و یا زیان ده بودن آن‌ها بدست آورد. آمار دقیقی وجود ندارد که بتوان گفت: چه کسی درست می‌گوید و یا برعکس.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو بسیار بالاست و، اما شرکت‌ها خودرویی که سال گذشته ۳۶میلیون تومان قیمت داشته را تا شهریور امسال نیز به همان قیمت تحویل داده است، اما اطلاعی از دعوتنامه‌ها و قیمت‌های شهریور به بعد ندارم.

محمدی نیکخواه درباره سیاست توزیع قطره چکانی عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان گفت: این مساله درست نیست، زیرا قطعه سازان اکنون قطعه ندارند که به خودروسازان تحویل دهند. برای قطعه ساز ساخت قطعه با دلار ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان مقرون به صرفه نیست و با دلار ۴هزار تومان تحویل خودروساز دهد.

وی توضیح داد: قطعه ساز در زنجیره تولید قرار دارد یعنی این زنجیره مواد اولیه شروع به قطعه ساز، خودروساز و مونتاژ و فروش می‌رسد. سیاست قطره چکانی در این زمان درست نیست، زیرا کم و کسر قطعه وجود دارد و البته این احتمال را به طور کامل نمی‌توان رد کرد، ولی بیش از احتمال درست کردن بازار کاذب به نظر می‌رسد نبود قطعات مسبب به وجود آمدن این شرایط باشد.

محمدی نیکخواه تصریح کرد: هیچ آمار صحیحی وجود ندارد که بدانیم چقدر مواد اولیه از گذشته وجود داشته، موجودی فعلی چه میزان است.

وی تاکید کرد:‌باید توجه داشت سال گذشته خودرویی براساس هزینه‌ها ۳۶میلیون تومان پیش فروش شده و متقاضی ۲۰میلیون پیش پرداخت داشته است، اما امسال هزینه‌ها افزایش یافته و ارزش ۲۰ میلیون پارسال در سال جاری به یک سوم کاهش یافته است و این مساله اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: لذا باید مبالغی که برای پیش فروش پرداخته شده و همچنین تورم نیز محاسبه شود و از حالا به بعد پاسخگوی مردم باشند تا حاشیه بازار نیز به تدریج حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه بازار اکنون شرایط خوبی ندارد و مردم و مصرف‌کننده بسیار کاهش یافته و نقدینگی سرگردان دست مردم است که در اصل بازار را به این سمت کشیده است.

محمدی نیکخواه برای حل این مشکل پیشنهاد داد، گفت: باید مردم و مصرف کننده در حاشیه بازار خودرو نخرد یعنی الان در شرایطی هستیم که دلار در حال کاهش قیمت است و همان طور که افزایش نرخ دلار سبب بالارفتن قیمت‌ها شد اکنون باید شرایطی به وجود آید تا با کاهش قیمت دلار، قیمت سایر کالا‌ها به ویژه خودرو نیز پایین بیاید بنابراین مردم نباشد از حاشیه بازار خودرو خریداری کنند.

این کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: بر اساس دلار ۱۴هزار تومان یک ماشین ۵هزار دلاری در بازار ایران ۷۰میلیون تومان به فروش می‌رسد الان که دلار به ۱۰تا۱۱ هزار تومان رسیده باید قیمت این خودرو حداقل ۲۵تا۳۰درصد کاهش یابد. متاسفانه تعدادی از مردم کاوش‌های کاذب و سرگردان در بازار خودرو دارند و دایم دنبال قیمت کردن خودرو‌ها هستند که سبب شده اند در بازار خریدار کاذب به وجود آید و این خریداران موجب پایین نیامدن قیمت‌ها هستند.

وی تاکید کرد: باید اراده ملی اجرایی شود و مردم در این شرایط اصلا خودرو نخرند و مدت کوتاهی تحریم خرید را اعمال کنند که در این شرایط هم شرکت‌ها حواس خود را جمع می‌کنند و هم کسانی که خودرو‌ها را به عنوان سرمایه و ارزش افزوده و … خریداری می‌کنند، حساب کار خود را بکنند.

محمدی نیکخواه درباره احتمال ورشکستگی صنعت خودروسازی و راه‌های جلوگیری از این اتفاق گفت: معتقدم با شرایط فعلی بیکاری و اقتصاد، خودروسازان باید پابرجا بمانند اگر نمانند به حتم وضعیت بسیار بد خواهد شد. اگر این صنعت نیاز به نقدینگی دارد دولت باید با وام کم بهره به آن‌ها کمک کند. دولت برای نگهداری این صنعت بهتر است سوبسید به صورت پلکانی اعطا کند و در مقطعی نیز قطع کند.

وی ادامه داد:‌راه بعدی عزم ملی برای نخریدن خودرو در بازار است تا قیمت‌ها ثبات پیدا کند. اکنون عرضه در بازار وجود دارد و در سایت‌ها به تعداد بی نهایت خودرو برای فروش وجود دارد بنابراین مردم خودروی عرضه شده را گران نخرند.

وی خاطرنشان کرد:‌اگر همیاری مصرف کنندگان در نخریدن خودرو و کوتاه کردن دست واسطه ها، حمایت دولت از خودروسازان و قطعه سازان و همچنین اعطای وام‌های کم بهره و سوبسید پلکانی در کنار هم انجام شود می‌توان امیدوار بود که صنعت خودرو در ماه‌های آینده وضعیت بهتری پیدا کند.

محمدی نیکخواه گفت: باید ارزبری هر خودرو محاسبه شود و بر اساس آن ۳۰ تا ۵۰درصد بر قیمت‌ها افزوده شود و در کنار آن در موعد مقرر و به آسانی خودرو تحویل مردم شود حتم بدانید حاشیه بازار از بین می‌رود.
*خبرآنلاین