کد خبر: ۲۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۷۷
واشنگتن پست:

ایرانی ها خوب فهمیده اند؛ اوباما به جای مقاومت کوتاه می آید/او ملتمسانه از تهران می خواهد که در اتاق مذاکرات بماند

این هفته، درجلسه توجیهی سناتورها، وندی شرمن، عضو هیئت مذاکره کننده دولت اوباما با ایران ، نتوانست منتقدان را متقاعد کند که به تعویق افتادن تحریم ها علتی داشته است . حتی بدتر ازهمه آنکه ، چهره ای از خود نشان داد که گویاهیچ خط قرمزی ندارد. دقیقاً مثل ترس افراد بدبینی که فکر می کنند رئیس جمهور برای حمله نکردن به ایران درواقع به دنبال بهانه ای می گردد تا به هر قیمتی به توافقی دست یابد.
واشنگتن پست نوشت: این هفته، درجلسه توجیهی سناتورها، وندی شرمن، عضو هیئت مذاکره کننده دولت اوباما با ایران ، نتوانست منتقدان را متقاعد کند که به تعویق افتادن تحریم ها علتی داشته است . حتی بدتر ازهمه آنکه ، چهره ای از خود نشان داد که گویاهیچ خط قرمزی ندارد. دقیقاً مثل ترس افراد بدبینی که فکر می کنند رئیس جمهور برای حمله نکردن به ایران درواقع به دنبال بهانه ای می گردد تا به هر قیمتی به توافقی دست یابد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، علت آشکار مخالفت دولت اوباما با «قانون ایران عاری از جنگ افزارهسته ای» سنا این است که باعث ترس ایران و قطع مذاکرات می شود و ما را « درمسیر جنگ » قرار می دهد. در حالی که قانون مورد نظر تا پایان مهلت شش ماهه توافق موقت،اجرا نخواهند شد و در صورتی اجرا خواهد شد که در خلال مهلت تعیین شده دو طرف به توافق نهایی نرسند.اکنون دولتی وجود دارد که ملتمسانه از ایران می خواهد که در اتاق مذاکرات بماند و موافقت نامه ای را امضا کند، درواقع چیزی وجود ندارد که بتوان آن را بُرد دیپلماتیک نامید.

با این همه، کارل لوین ، سناتور دمکرات از ایالت میشیگان، در دفاع از دولت این استدلال را رد کرد. نخست ، او حتی با برنامه ریزی برای به رأی گذاشتن تحریم ها بعد از شش ماه مخالفت کرد . این باب کورکر ، سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی بود که چنین پیشنهادی را ارائه کرده بود، پیشنهادی که فاش ساخت دولت امریکا دیگر درپی سیاست تحریم نیست؛ تیم اوباما در حالتی است که می خواهد طرف مقابل را کاملاً خشنود سازد.

دوم ، لوین گذاشت همه بدانند که مساله اصلی مشخص کردن جزئیات توافق نهایی است . هیل به نقل از او می گوید : فکرنمی کنم ما بتوانیم شرایط راتعیین کنیم و فکرمی کنم نباید درباره مفاد توافق نهایی پیش داوری کنیم.

شرایطی را که او بدان اشاره دارد همان شرایط متعدد مندرج در قطعنامه های سازمان ملل است .آیا آنچه دولت در پیش گرفته است فلج کردن خط مشی خود است ؟

لیندسی گراهام ، سناتور جمهوری خواه از کارولینای جنوبی ، گفت اگر ایران توقف فعالیت های غنی سازی را درخلال شش ماه آینده نپذیرد، لازم است سنا به سرعت طرح تحریم های جدید را به رأی بگذارد.

او گفت تا کنون کشورهای جهان هیئت های بازرگانی را به ایران اعزام کرده و می گویند که چشم انداز برقراری تحریم های تازه علیه ایران اشتیاق آنها به از سرگیری تجارت به ایران از بین خواهد برد.

وی گفت :" من اکنون بیش ازهمیشه نگران هستم. توافق نهایی که بدان چشم دوخته شده است به هیچ وجه آن چیزی نیست که ما می خواستیم"

هم چنانکه در خاطرات رابرت گیتس نیزآمده است ، رئیس جمهور چندان ثابت قدم نیست. او هر ازگاهی ممکن است درباره توافقی خوب صحبت کند ، اما سیاست خارجی او به نوعی طراحی شده است که از هرگونه مقابله با دشمن پرهیز می کند، حتی اگر به بهای دست کشیدن از منافع امنیت ملی باشد. او ترجیح می دهد به جای مقاومت کوتاه بیاید. ایرانی ها به خوبی به این موضوع پی برده اند( اگر کوچکترین تردیدی نیز در این مورد داشتند ،بعد از افتضاحی که در سوریه به بار آوردیم اندک تردید ایرانی ها نیز برطرف شد).