کد خبر: ۲۴۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۸

در آینده‌ای نزدیک گوشی‌هایتان را هفته‌ای شارژ کنید!

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نوعی محلول الکترولیت موسوم به BTFE ساختند که امکان تولید باتری هایی با قابلیت شارژ منفی را در دمای اتاق فراهم می کند. پیشرفت این فناوری می تواند منجر به تولید باتری هایی برای گوشی هوشمند و تجهیزات الکترونیکی شود که در هفته فقط یک بار نیاز به شارژ دارند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حال حاضر در باتری های لیتیومی کاتیون های دارای بار مثبت لیتیوم وظیفه انتقال بار الکتریکی در مدار را بر عهده دارند. این یون ها روی آند تجمع کرده و پس از بسته شدن مدار به سوی کاتد حرکت می کنند و یک جریان الکتریکی ایجاد می کنند تا شارژ باتری تمام شود. برای شارژ مجدد باتری کافی است ولتاژی روی آن اعمال شود.

اما یون های منفی مانند آنیون های فلوراید نیز قابلیت برقراری چنین جریانی را دارند. در واقع این یون ها به دلیل تعداد کمتر بارهای موجود در هر یون، عملکرد بهتری دارند و قادرند تعداد بیشتری از بارها را منتقل کنند. اما کارکردن با یون های فلوراید به دلیل واکنش پذیری و خوردندگی این ماده امری دشوار است و معمولا در دماهای بالای 150 درجه سانتیگراد می توان از واکنش های این ماده استفاده کرد.

اکنون محققان الکترولیتی ساختند که امکان انتقال آنیون های فلوراید را در بین الکترودهای باتری در دمای اتاق فراهم می کند. این الکترولیت رسانش بالایی دارد و قادر است واکنش شیمیایی را در ولتاژ های مختلفی به انجام برساند. به گفته محققان این اولین باتری قابل شارژ یون فلوراید در جهان است و تا تولید تجاری آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.

اکنون محققان در تلاشند تا با استفاده از مواد دیگر در ساخت الکترولیت، قابلیت های آن را بهبود بخشند.
*ایرنا