کد خبر: ۲۴۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۲۸

کشف قدیمی‌ترین نمونه ابتلا به طاعون در جهان! +عکس

گروهی از محققان بین‌المللی با بررسی دی.ان.ای دندان یک زن بیست‌ساله که اسکلتش در شهر فالشوپینگ سوئد کشف‌شده، دریافتند که این اسکلت حاوی شواهد بیماری طاعون از زمان تقریبی ۵ هزار سال پیش است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گروهی از محققان کشورهای سوئد، دانمارک و فرانسه با بررسی اسکلت پیداشده در آرامگاهی در خارج از شهر فالشوپینگ (Falköping) کشور سوئد، شواهدی از باکتری عامل طاعون به نام یرسینیا پستیس (Yersinia pestis) پیدا کردند. بر اساس این مطالعات مشخص‌شده است که نمونه فوق، قدیمی‌ترین کشف طاعون شناخته‌شده در جهان است که تقریباً ۵ هزار سال قدمت دارد.

بر اساس توضیحات باستان شناسان استخوان‌های پیداشده به یک زن ۲۰ ساله تعلق دارد که با تجزیه‌وتحلیل و آزمایش‌های لازم دی. ان. ای استخراج‌شده از دندان‌های وی مشخص‌شده که احتمالاً او براثر طاعون در حدود ۵ هزار سال پیش جان‌باخته است.

سایر شواهد به کشاورزانی که حدود ۴ هزار و ۹۰۰ سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند، تعلق دارد. لازم به توضیح است که همه گونه‌های طاعون در دوره‌های بعدی کشف شدند و شناخته‌ترین آن‌ها که باعث مرگ بیش از ۵۰ میلیون نفر شده، در قرن ۱۴ میلادی اتفاق افتاده است.



کارل گوردن سیاگرن (Karl-Göran Sjögren) از باستان شناسان دانشگاه گوتنبرگ در این رابطه گفت: «کشف گونه اولیه (طاعون) در فالشوپینگ کاملا غیر منتظره بود، همانطور که یافته‌های پیشین آن در آسیا بوده است. اکنون باید همه این کشفیات دوباره ارزیابی شوند؛ بنابراین می‌توان گفت این کشف جدید بسیار مهم است.»

محققان در این رابطه فرضیه‌ای ارائه دادند و بر اساس آن گفته می‌شود که احتمالاً طاعون چند صدسال پیش از رسیدن به فالشوپینگ در فرهنگ Cucuteni-Trypillia در شمال دریای سیاه شیوع پیدا کرد و سپس به غرب و شرق گسترش یافت.

سیناپرس:سیاگرن در خاتمه توضیحاتش یادآور شد که: «این کشف ممکن است ارتباط بهتری را در رابطه با شیوع طاعون برقرار کرده باشد و می‌توان گفت نشانه‌ای خوب و به‌جاست که نتایج مرتبط با تفسیر تاریخ پزشکی در رابطه با منشا طاعون و گسترش آن در جهان را تسهیل کند.»

شرح کامل این کشف و پژوهش‌های مرتبط با آن در آخرین شماره مجله علمی سل (Cell) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.