کد خبر: ۲۴۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۰

چین سفیر آمریکا را احضار کرد

 وزارت خارجه چین با اعلام احضار سفیر آمریکا، تأکید کرد که واشنگتن باید قرار بازداشت «منگ وانژو» از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» را لغو کند.

به گزارش فارس، وزارت خارجه چین روز یکشنبه از احضار «تری برنستاد» سفیر آمریکا در پکن و اعتراض به بازداشت «منگ وانژو» از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» چین خبر داد.

بر اساس بیانیه دولت چین، پکن تأکید کرده که واشنگتن باید قرار بازداشت این مدیر چینی را لغو کرده و به کانادا اجازه دهد که او را آزاد کند.

کانادا ۱۵ آذرماه بنا به درخواست آمریکا، «منگ وانژو»، از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» و دختر بنیان‌گذار این شرکت را دستگیر کرد. مقام‌های واشنگتن او را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده‌اند.  

بعد از درخواست‌های بی نتیجه پکن درباره آزادی این مدیر ارشد چینی، معاون وزیر خارجه این کشور شب گذشته با لحنی هشدارآمیز گفت: «چین قویاً از طرف کانادایی می‌خواهد فوراً فرد بازداشت‌شده را آزاد کرده وگرنه کانادا بایستی مسئولیت کامل تبعات جدی ایجاد شده را بپذیرد».

بازداشت این مدیر ارشد چینی در حالی صورت گرفته که واشنگتن و پکن درگیر مذاکرات حساس تجاری هستند. در روزهای گذشته مدیران شرکت‌های آمریکایی از احتمال اثرگذاری این رخداد بر این مذاکرات که آتش‌بسی موقت در جنگ تجاری دو کشور ایجاد کرده، ابراز نگرانی کرده‌اند.