کد خبر: ۲۴۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۷۱

اولین توافق‌ها میان طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد

  یکی از اعضای هیئت اعزامی دولت مستعفی یمن به مذاکرات صلح سوئد گفت که احتمالا اواسط هفته جاری اتفاقات جدیدی در مذاکرات صلح رخ دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حمزه الکمالی، وکیل وزارت جوانان دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره نقاط اختلاف و توافق میان طرف‌های درگیر در یمن اظهار کرد: انتظار می‌رود که در اواسط هفته جاری اتفاقات جدیدی رخ دهد.
الکمالی عضو هیئت نمایندگی دولت مستعفی یمن اعزامی به مذاکرات سوئد نیز هست.
وی افزود: مذاکراتی میان دو هیئت وجود دارد و تا بدین لحظه در این مذاکرات در درجه اول به بحث درباره پرونده انسانی یمن پرداخته شده است و درباره پرونده بازداشت شدگان، تسهیل ورود کمک‌های بشر دوستانه به مناطق هدف، رفع محاصره شهر تعز و بازگشایی فرودگاه صنعا نیز بررسی می‌شود.
الکمالی درباره دستاوردهای مذاکرات سوئد تا بدین لحظه نیز گفت: دو طرف درباره پرونده تبادل تمامی اسرا توافق کرده‌اند و امروز (یکشنبه) لیست اسامی زندانیان را تحویل خواهند داد.
این درحالی است که ابراهیم الدیلمی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفته است که تا بدین لحظه جز توافق درباره پرونده اسرا هیچ توافق دیگری میان دو طرف صورت نگرفته است.
وی افزود: سختی‌هایی در زمینه ارتباط دو هیئت وجود دارد و همین مساله باعث شده تا اهداف مطلوب تا بدین لحظه محقق نشوند.
عضو دفتر سیاسی انصارالله درباره مهمترین پرونده‌های مورد مذاکره در سوئد نیز عنوان داشت: مهمترین پرونده در این مذاکرات، پرونده مربوط به اعتمادسازی است و دو طرف تاکنون مساله اسرا و بازداشت شدگان، تلاش برای جدا کردن اقتصاد از نزاع سیاسی و مساله فرودگاه صنعا را مورد بررسی قرار داده‌اند.
الدیلمی درباره نحوه برخورد مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن و هیئت دولت مستعفی این کشور با درخواست انصارالله مبنی بر تشکیل دولت انتقالی نیز تاکید کرد: نماینده سازمان ملل علاوه بر درک ممکن نبودن تداوم دولتی که تنها نماینده گروه عبد ربه منصور هادی، (رئیس جمهوری مستعفی یمن) و منتخب ریاض و ابوظبی است، اهمیت وجود یک دولت که نماینده تمامی طیف‌های ملت یمن است را درک می‌کند.
*ایسنا