کد خبر: ۲۴۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۶۸

خبر بد برای کاربران گوشی‌های اندرویدی ورژن 4

 گوگل نسخه اندروید 4.0 یا همان ساندویچ بستنی را 7 سال پیش عرضه کرد و حالا اعلام کرده است که حداقل سطح رابط برنامه نویسی (API) را 16، معادل اندروید 4.1 قرار داده‌ و سرویس‌های پلی استور دیگر از نسخه‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌کنند.

گوگل نسخه اندروید 4.0 یا نسخه ساندویچ بستنی را 7 سال پیش عرضه کرد. در آن زمان این شرکت اعلام کرد که اندروید ساندویچ بستنی دیدگاه جدید اندروید را به نمایش می‌گذارد. ساندویچ بستنی یکی از مهمترین نسخه‌های آندروید در تاریخ این پلتفرم است، اما اکنون تاریخ آن بسیار قدیمی شده است. اکنون گوگل تأیید کرده است که به‌روز‌رسانی سرویس‌های پلی را برای سطوح پایین‌تر 14 و 15 رابط برنامه‌نویسی (منطبق با نسخه ساندویچ بستنی) متوقف می‌کند.

این شرکت اشاره کرد که با توجه به اینکه نسخه ساندویچ بستنی اندروید هفت سال پیش عرضه شده است؛ اکنون کمتر از یک درصد از تمام دستگاه‌های فعال اندروید از این نسخه استفاده می‌کنند. این شرکت در وبلاگ توسعه‌دهندگان خود نوشت:

به این ترتیب، ما در نسخه‌های بعدی سرویس‌های گوگل پلی از دستگاه‌هایی که ICS را اجرا می‌کنند، پشتیبانی نمی‌کنیم. گوگل پلی استور دیگر APK سرویس پلی کمتر از نسخه 14.7.99 را حمایت نخواهد کرد.

این تغییر به این معنی است که توسعه‌دهندگان باید سطح API 16 (اندروید 4.1) را به عنوان سطح حداقل جدید برای اپلیکیشن‌های خود هدف قرار دهند. با این حال، توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند APK های چندگانه را ایجاد کنند که یکی از آن‌ها از نسخه ساندویچ بستنی پشتیبانی کرده و سایرین از سطح رابط برنامه‌نویسی (API) جدیدتر پشتیبانی کند؛ البته اگر واقعا بخواهند از این نسخه قدیمی اندروید پشتیبانی کنند.

خب این خبر برای کاربران چه معنایی دارد؟ گوگل تایید می‌کند که کاربران ساندویچ بستنی دیگر قادر به دیدن یا دانلود آپدیت نرم افزارهایی که هدف آن‌ها حداقل سطح API جدید است (اندروید 4.1) نخواهند بود. با این حال، این کاربران هنوز قادر خواهند بود تا آخرین به‌روزرسانی که دستگاه آن‌ها را هدف قرار داد، دریافت کنند. اما باید دید که در این شرایط آیا توسعه‌دهندگان APK های چندگانه را هدف قرار خواهند داد یا نه.

به یاد داریم که اندروید ساندویچ بستنی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، از جمله تم تصویری Holo، کلید‌های هدایت مجازی در گوشی‌های هوشمند، اسکرین کپچر، سطح ابتدایی باز کردن قفل گوشی با چهره و ردیابی داده‌های تلفن همراه را با خود به ارمغان آورد.