کد خبر: ۲۴۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۶۵

نارضایتی از امتیازات ماکرون به "جلیقه زردها"

 امتیازات رئیس‌جمهوری فرانسه به جلیقه زردها نظر معترضان و سیاستمداران مخالفی همچون ژان لوک ملانشون را که خواستار تداوم "انقلاب شهروندی" تا زمان توزیع عادلانه ثروت شده‌اند، جلب نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری راشا تودی، به محض اینکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به اعتراضات گسترده جنبش جلیقه‌ زردها "وضعیت فوق‌العاده اجتماعی و اقتصادی" اعلام کرد و یک سری امتیازات برای رفع نگرانی معترضان وعده داد، ژان لوک ملانشون، سیاستمدار اپوزیسیون جناح چپگرا از معترضان خواست تا این جنبش انقلابی را در شنبه آتی هم ادامه دهند.

به گفته ملانشون، وعده ماکرون در افزایش حداقلی دست‌مزد به ۱۰۰ یورو، اضافه کار معاف از مالیات و پاداش پایان سال نمی‌تواند روی "بخش قابل توجهی" از مردم فرانسه تاثیر بگذارد. با این حال او تاکید کرد "تصمیم" برای افزایش در اختیار کسانی است که در "راس امور" هستند.

بنوآ آمون، کاندیدای سابق ریاست جمهوری و موسس جنبش نسل با بیان اینکه تدابیر ماکرون به نفع قشر مرفه است، گفت: "ما خواستار توزیع واقعی ثروت هستیم." اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست همچنین از امتیازات مالی ماکرون برای کارگران انتقاد کرد و تاکید کرد که خط‌مشی کلی او تغییری نکرده است.

مارین لوپن، رهبر حزب تجمع ملی (جبهه ملی سابق) گچه از تدابیر مالیاتی مشخصی استقبال کرد اما مدل حکومتداری امانوئل ماکرون بر پایه "جهانی‌سازی وحشی، گسترش کمیت اقتصادی و رقابت غیر منصفانه" را به ناکامی در حل تبعات اجتماعی و فرهنگی جنبش جلیقه زردها متهم کرد. نیکولا دوپون-اینیان، رئیس گروه "فرانسه پا بر جا" سخنرانی ماکرون را یک "کمدی بزرگ" توصیف کرده و او را "ریاکار" دانست.

در حالیکه بسیاری درخواست ملانشون برای قیام علیه دولت را غیر منطقی می‌دانند، این سیاستمدار اپوزیسیون ۶۷ ساله را "فرصت‌طلب" و "پوپولیست" توصیف کردند که قصد دارد از این جنبش اعتراضی اجتماعی به نفع خودش سوء استفاده کند.

علاوه بر این، نظرسنجی آپینین‌وی نشان می‌دهد حدود ۴۵ درصد فرانسوی‌ها معتقدند جلیقه‌ زردها به اهدافشان دست یافتند و خواستار توقف اعتراضات هستند. در حالیکه نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنحی تدابیر ضد بحران ماکرون را قانع‌کننده نمی‌دانند، ۴۹ درصد دیگر عملکرد رئیس‌جمهوری فرانسه در مدیریت درخواست‌های معترضان را موفقیت‌آمیز توصیف کردند. حدود ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بعد از سخنرانی روز دوشنبه ماکرون از افزایش حداقل دستمزد استقبال کردند، در حالیکه ۷۸ درصد حامی کاهش مالیات‌ بودند.
*ایسنا