کد خبر: ۲۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۲۰

پرنده‌ تنبلی که از خلوت شیوخ عرب سر در می‌آورد

مدیر محیط زیست شهرستان شاهرود گفت: "هوبره" به عنوان یکی از گونه‌های در معرض خطر، معمولا مورد علاقه شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس است و تقریبا مصرف داخلی ندارد و بعد از زنده گیری به خارج از کشور قاچاق می‌شوند.

سیدمهدی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، اظهار کرد: اعراب، شیفتگی زیادی به این پرنده دارند و تقریبا عمده پرنده‌هایی که زنده‌گیری می‌شوند به شیوخ عرب فروخته می‌شود.

مدیر محیط زیست شاهرود، نسبت به هرگونه شکار و زنده گیری این پرنده در زیستگاه‌های شهرستان، هشدار و از برخورد قاطع با متخلفین خبر داد و تصریح کرد: در چند روز اخیر بالغ بر 1000 متر، تله زنده‌گیری "هوبره" در زیستگاه‌های این پرنده در جنوب شاهرود، جمع‌آوری و تخریب شد.

وی اضافه کرد: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شاهرود طی عملیات گشت و کنترل در مناطق دشتی و زیستگاه هوبره معروف به "چاه‌باقر" و "لجنه" در جنوب شاهرود و با کمک اطلاعات دوستداران محلی محیط زیست موفق شدند یکی از مکان‌هایی که برای زنده‌گیری هوبره تله‌گذاری شده بود را شناسایی و تله‌های کار گذاشته شده را جمع‌آوری کنند.

خاتمی ادامه داد: متاسفانه در این عملیات، صیادان متخلف که اغلب اتباع کشورهای عربی نیز بین آنها حضور دارند قبل از حضور مامورین از محل گریخته بودند و تلاش‌های مامورین تاکنون برای دستگیری آنها بی‌ثمر بوده است.

مدیر محیط زیست شاهرود اظهار کرد: هوبره بیشتر تمایل دارد راه برود تا از قدرت پرواز خود بهره بگیرد. این پرنده به نوعی تنبل است و از این رو وقتی به یک مانع می‌رسد از روی آن پرواز نمی‌کند بلکه آن را دور می‌زند. به همین دلیل صیادان مسیرهای احتمالی تردد هوبره را شناسایی و با ایجاد مانع و پرچین در متراژهای بالا، پرنده را وادار می‌کند تا هنگام رسیدن به مانع در امتداد آن راه برود و به یک منفذ یا گذرگاه برسد. در همین قسمت با کارگذاشتن تله، پرنده را به دام می‌اندازند.

خاتمی اضافه کرد: گاهی اوقات صیادان، موانعی در طول 2 کیلومتر، ایجاد و این پرنده زیبا را به دام انداخته و آن را زنده می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: روی هم رفته جمعیت هوبره در سطح کشور وضعیت مناسبی ندارد و بر پایه گزارش‌ها و مشاهدات محیط بانان، تاکنون کمتر از 10 گزارش رویت در زیستگاه جنوب شاهرود داشته‌ایم.