کد خبر: ۲۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۴

آلن ایر: آمریکا به استفاده از دیپلماسی در قبال ایران وفـادار است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دولت آمریکا کماکان به استفاده بهینۀ دیپلماسی درجهت رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز به مناقشۀ برنامه هسته‌یی ایران پایبند و وفادار است.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، در اولین روزهای آغاز اجرای گام اول توافق‌نامه هسته‌یی ژنو، در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا کماکان به استفاده بهینه از دیپلماسی به منظور رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز به مناقشۀ درباره برنامه هسته‌یی ایران پایبند و وفادار است.


او بدون توجه با ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران گفت: آمریکا نمی‌خواهد که ایران هرگز به بمب هسته‌یی دست یابد و توافق دراز مدت و جامعی که در متن توافق‌نامه ژنو بین ایران و گروه 1+5 آمده است این کار را خواهد کرد، ضمن این که جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از حقش برای برخورداری از انرژی هسته‌یی برای مصارف صلح‌آمیز، در چارچوب تعهدات ان.پی.تی بهره‌مند خواهد شد.


ایر گفت: تردیدی نیست که مذاکرات مربوط به گام نهایی بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. ما کاملا واقع‌بینانه نسبت به مشکلات و موانع پیش‌رو، وارد این مذاکرات می‌شویم؛ اما آغاز اجرایی شدن توافق‌نامۀ ژنو به وضوح نشان می‌دهد که فرصت کم‌سابقه‌ای برای حل و فصل صلح‌آمیز این نگرانی فزاینده امنیت ملی داریم و ما باید فرصت‌سازی کنیم؛ نه فرصت سوزی. این فرصت‌سازی هدف ماست و در عین حال چالش ما نیز هست.