کد خبر: ۲۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

یونسی: اقلیت دینی در حقوق شهروندی با اکثریت برابراست

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: هیچ یک از اقلیت های دینی به عنوان شهروند در اقلیت نیستند و با اکثریت برابرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی روز چهارشنبه در دیدار رهبران کلیسای آشوری کلدانی ایران افزود: مسایل قومی در ایران حل شده است و امروز تبعیض قومی نداریم.

وی ادامه داد: درباره اقلیت های دینی هم تبعیض مشخصی وجود ندارد اما ممکن است احساس تبعیض مشاهده شود که البته رنج آن از خود تبعیض بیشتر است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اضافه کرد: باید تلاش کنیم احساس تبعیض برای هیچ شهروندی به وجود نیاید.

یونسی با بیان این که باید با رفتار عادلانه و منصفانه تلاش کنیم این احساس ایجاد نشود و برای مقابله با آن گام های جدی تری برداریم، اضافه کرد: مسئولان عالی رتبه کشور مصمم هستند که مشکلات اقلیت های دینی و اقوام حل شود.

وی در عین حال تصریح کرد: ممکن است که در لایه های پایینی مدیریتی، نگاه های خودسرانه ای وجود داشته باشد که نباید به حساب مجموعه نظام گذاشته شود.

یونسی با بیان این که اختلاف موجود بین ادیان و مذاهب، اختلاف کلامی است، افزود: از آن جا که اعتقادات، متفاوت است ، به صورت طبیعی اختلافات کلامی وجود دارد و بر این اختلاف ایرادی وارد نیست.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی تاکید کرد: آنچه که نارواست و از کسی هم پذیرفته نمی شود، تنازع و رفتارهای غیر اخلاقی است که با بهانه اختلاف کلامی ایجاد می شود.

یونسی تصریح کرد: باید با رفتار منطقی با یکدیگر تعامل داشته باشیم و البته تعامل و اتحاد به معنای یکسان سازی اعتقادات نیست.

وی با بیان این که باید اعتقادات یکدیگر را محترم بشماریم، ادامه داد: ما می توانیم با استدلال و منطق عقاید یکدیگر را بررسی و نقد کنیم اما هرگز حق اهانت نداریم.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، جامعه و اکثریت علما با حضور اهل کتاب و ادیان مشکلی ندارند و نباید تنگ نظری های عده ای محدود را به همه علما و مردم تسری داد.

یونسی با بیان این که حضور اقلیت های دینی همچون آشوریان به غنای فرهنگی و تمدنی ملی کمک می کند، اظهار داشت: آشوریان میراث دار بخش مهمی از تاریخ ایران هستند و دولت تدبیر و امید هم به دنبال حل منطقی مشکلات این عده از شهروندان است.

وی با یادآوری حق انتخاب نماینده مجلس از سوی آشوریان در قانون اساسی، تصریح کرد: در هیچ جای جهان نمونه این اصل مترقی قانون اساسی یافت نمی شود که خود نمایانگر حساسیت بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از حقوق این بخش از هموطنان مان است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی افزود: برای برقراری ارتباط بهتر اقلیت های دینی با مسئولان و پیگیری مشکلات و انتظارات قانونی و انجمنی آن ها، رابطی را در استان ها تعیین می کنیم.

یونسی یادآور شد: باید نگاه فرهنگ ملی بر حقوق اقلیت ها حاکم شود که امیدواریم با نهایی شدن منشور حقوق شهروندی، حقوق اجتماعی همه شهروندان ایران اسلامی محترم شمرده شود.

بر اساس این گزارش، در این دیدار یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی، اسقف رمزی گرمو، اسقف نرسای بنیامین، کشیش مینوس مقدس نیا، استانلی سیمونز رییس انجمن آشوری های ارومیه، گیبر گیزارشان رییس انجمن آشوری های کرج و حومه، شاروکین خنانیش نایب رییس انجمن تهران، آلبرت کوچویی مشاور فرهنگی اتحادیه جهانی آشوریان، هویک بهبو مشاور حقوقی اتحادیه جهانی آشوریان هم به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظراتشان پرداختند.

همچنین انتصاب حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی به عنوان دستیار ویژه رییس جمهوری درامور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی از سوی حاضران این دیدار اقدامی شایسته توصیف شد.

در این دیدار، این مسوولیت که می تواند به معاونت رییس جمهوری تغییر یابد از برجسته ترین کارهای دولت تدبیر و امید و اقدامی جدید در راستای توجه به حقوق اقلیت ها عنوان شد.

حاضران در سخنان خود اظهار امیدواری کردند که این اقدام رییس جمهوری، گشایشی جدید در ارتباط حاکمیت با اقلیت ها ایجاد کند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
0
0
معنای واقعی پلورالیسم همینه.البته اجرایی بشه