کد خبر: ۲۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۴

سفیر چین در ایران: جاده ابریشم باید احیا شود

سفیر چین در ایران با اشاره به تاریخچه جاده ابریشم و اهمیت اقتصادی و فرهنگی آن، بر لزوم احیای این شاهراه ارتباطی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، ˈ یاهونگ یانگ ˈ عصر چهارشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: ایده ایجاد نوار اقتصادی جاده ابریشم به تازگی توسط شی جین پینگ رییس جمهوری کشورمان مطرح شده است.

وی یاداور شد: جاده ابریشم در گذشته راه ارتباطی مهمی بین چین و اروپا از طریق ایران و آسیای میانه بود که نه تنها در زمینه تجارت بلکه برای ایجاد روابط فرهنگی و دوستی بین ایران و چین بسیار اهمیت داشت.

وی خاطرنشان کرد: احیای این جاده نه تنها برای چین بلکه برای همه کشورهای واقع در این مسیر تا اروپا دارای منافع است.

سفیر چین در ایران ادامه داد: ایجاد این مسیر ارتباطی از نظر ما در همه زمینه ها اعم از راه آهن، هوایی، جاده ای و اقتصادی قابل اجراست و باید با کشورهای موجود در این مسیر تبادل نظر کرده و به توافق برسیم.

وی برقراری ارتباط بین کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم را منجر به توسعه همه کشورها دانست و افزود: در صورت اجرای این مسیر ، ایران نقش مهمی خواهد داشت و در نقطه مهم ارتباطی برای رسیدن به ترکیه و اروپا ایفای نقش خواهد کرد.

یاهونگ یانگ با تاکید بر نقش مهم ایران در جاده ابریشم تصریح کرد: به ویژه بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی می تواند نقش مهمی در مسیر این جاده داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این ایده مورد استقبال مسوولان ایران نیز قرار گرفته و امیدواریم با تبادل نظر بیشتر، ایران در این ایده شریک چین باشد و نقش آفرینی کند.

وی از منطقه آزاد انزلی به عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و تولید یاد و تصریح کرد: شرکت های چینی واقع در این منطقه از کمک ها و همکاری های مسوولان منطقه بسیار راضی هستند.

وی با ابراز امیدواری برای افزایش کمک ها و تسهیلات خاطرنشان کرد: از طریق سفارت، فعالان اقتصادی چین را تشویق به افزایش فعالیت در منطقه آزاد انزلی می کنیم تا در سازندگی ایران شریک باشند و این، به نفع مردم این منطقه و کل کشور است.

سفیر چین در ایران با اشاره به فعالیت شرکت های چینی در زمینه احداث خطوط راه آهن در ایران گفت: فعالیت این شرکت ها می تواند شامل احداث جاده ابریشم نیز باشد و ما از نظر سرمایه گذاری و فاینانس حمایت بیشتری می توانیم داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار با اشاره به مزیت های موجود در این منطقه از جمله هزینه کم عوارض گمرکی، از فعالان اقتصادی چین دعوت کرد از این منطقه برای سرمایه گذاری و همچنین صادرات و ترانزیت کالاهایشان استفاده کنند.

ˈعلیرضا مسرورˈ اظهار کرد: اکنون 99 درصد کالاهای چینی از مسیر بندر شهید رجایی وارد کشور می شود که می توان با بهره گیری از بندر اوکتائو قزاقستان، کالا را از چین از این مسیر و از طریق دریای خزر به بندرانزلی رساند.

وی خاطرنشان کرد: این امر باعث کوتاه تر شدن کاهش زمان انتظار توقف کالا از 10 روز به یک روز و در نتیجه کاهش هزینه برای تجار می شود.

مسرور با اشاره به در دست احداث بودن بندر کاسپین با 45 درصد پیشرفت فیزیکی و وجود بندرگاه انزلی با 10 پست اسکله و در حال توسعه به دو برابر، این امکانات را فرصت مناسبی برای تجارت از این مسیر عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: راه آهن سراسری کشور نیز بزودی به بندرانزلی خواهد رسید که این امر نقش مهمی در نقل و انتقال کالا خواهد داشت.

سفیر چین در ایران در این خصوص گفت: پیشنهاد ارائه شده برای استفاده از این مسیر را با مسئولان ذیربط کشورم در میان خواهم گذاشت و در صورت تایید، قطعا از این مسیر استفاده خواهیم کرد.

سفیر چین در این دیدار، یک ظرف چینی نفیس با نمادی از جاده ابریشم را به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اهدا و ابراز امیداوری کرد هرچه زودتر این مسیر احیا شود.

همچنین از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی هدایایی به رسم یادبود به سفیر چین اهدا شد.

جاده ابریشم یا راه ابریشم، شبکه راه های به هم پیوسته ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که شرق، غرب و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می داد. ک/2