کد خبر: ۲۴۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۵

درمان رایگان دانش‌آموزان مبتلا به شپش

 رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه برای پیشگیری از شپش سر در مدارس، 550 نفر مراقب سلامت داریم، گفت: برای دانش‌آموزان مبتلا به شپش که از مدارس به مراکز درمانی معرفی می‌شوند روند درمان شامل ویزیت و دریافت دارو رایگان می‌باشد.

وحید افروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص جلوگیری از شیوع شپش سر اظهار کرد: برای پیشگیری از شپش سر در مدارس، ۲۵۰ نفر مراقب سلامت داریم که کلیه مدارس ابتدایی دولتی و ۳۰۰ نفر هم مراقب سلامت در مدارس غیر دولتی استان را پوشش می‌دهند، مدارس روستایی تحت پوشش بهورزان مراکز بهداشتی هستند که بصورت هفتگی به فراخور شرح وظایف، بهداشت مدارس روستایی را کنترل و رصد می‌کنند؛ این مراقبین سلامت و بهورزان ضمن غربالگری و بیماریابی، آموزش به دانش‌آموزان، والدین آنها و معلمان را به عهده دارند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش گیلان افزود: هرساله در ابتدای سال تحصیلی ضمن برگزاری جلسه هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی، دستورالعمل اجرایی پیشگیری و درمان پدیکولوز را به کلیه واحدهای آموزشی تابعه ابلاغ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در شروع سال تحصیلی غربالگری در مدارس انجام می‌گیرد، گفت: این انگل اگر کنترل نشود، به سرعت شیوع می‌یابد.

افروز، تصریح کرد: امسال با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای معلمان و مدیران مدارسی که کارشناس بهداشت ندارند یا در حوزه مراکز و خانه‌های بهداشت نیستند، دوره ضمن خدمت با رویکرد آموزشی تعریف کردیم تا ضمن ارتقای علمی در این زمینه بتوانند موارد آلوده در مدارس را شناسایی کرده و برای درمان به مراکز درمانی دولتی معرفی نمایند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه وظایف ما در مدارس شناسایی موارد مبتلا شده و معرفی به مراکز درمانی و بهداشتی است، گفت: برای دانش‌آموزان مبتلا به شپش که از مدارس به مراکز درمانی معرفی می‌شوند روند درمان شامل ویزیت و دریافت دارو رایگان می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه اعضای خانواده باید روند درمانی را بطور همزمان با هم طی کنند، اضافه کرد: به عنوان کارشناس بهداشت از والدین تقاضا دارم که وقتی آلودگی دانش‌آموز محرز می‌شود همکاری لازم را با مدرسه و مراقبان سلامت داشته باشند زیرا اگر درمان را طبق توصیه‌های کارشناسان درمان انجام دهند، این انگل به راحتی ریشه کن می‌شود.

افروز، با بیان اینکه در مدارس استان در هر فصل از سال در بازه سنی ۶ تا ۱۶ سال، احتمال ۲ درصد آلودگی به شپش سر وجود دارد، گفت: این آلودگی ارتباطی به مناطق زندگی ندارد و حتی در کشورهایی مثل کانادا شایع است‌ و جزء بیماری‌های خطرناک نیست و تحت هر شرایطی شیوع می‌یابد و البته با دقت در شیوه درمان، به سادگی درمان می‌گردد.

وی در پاسخ به اینکه در صورت آلودگی مدارس نیازی به سمپاشی ندارند؟ تصریح کرد: این انگل فقط در بدن انسان زنده می‌ماند و در خارج از بدن از بین می‌رود لذا مدارس نیازی به سمپاشی ندارند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش گیلان ادامه داد: شپش سر فقط به بهداشت فردی برمی‌گردد لذا درمان همزمان کلیه اعضای خانواده و شست‌وشوی لباس‌ها و ملحفه‌ها از ضروریات است. اگر پروسه درمان طبق توصیه‌های کارشناسان درمان انجام شود به راحتی ریشه کن می‌شود.

افروز، خاطرنشان کرد: در راستای افزایش آگاهی دانش‌آموزان و اولیای آنها از پیشگیری و ابتلا به شپش سر، 10 هزار بروشور در مدارس استان توزیع کردیم و همچنین اقدام به برگزاری مسابقات فرهنگی - آموزشی مثل انشاء نویسی کردیم تا دانش‌آموزان با مشارکت در این مسابقه آگاهی خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه 16 درصد دانش‌آموزان ما به عنوان سفیران سلامت در مدارس استان فعالیت دارند، گفت: این تشکل دانش‌آموزی با رویکرد آموزش همسالان توسط خود دانش‌آموزان در مدارس اجرا می‌شود.