کد خبر: ۲۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۴۵

پایان کنفرانس ژنو 2/بان کی مون: جمعه، دو طرف درگیری در سوریه مذاکره می کنند

بان کی مون در کنفرانس خبری در پایان کنفرانس ژنو دو درباره بحران سوریه که امروز در مونترو سوئیس برگزار شد افزود:آینده بشار اسد را ملت سوریه تعیین می کند. وی افزود همه کشورهای منطقه باید بخشی از روند سیاسی برای حل بحران سوریه باشند و ایرانی ها بازیگران مهمی در منطقه هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری پایان کنفرانس ژنو دو گفت : روز جمعه (چهارم بهمن )دو طرف درگیر در سوریه در میز مذاکرات حاضر خواهند شد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد بان کی مون در کنفرانس خبری در پایان کنفرانس ژنو دو درباره بحران سوریه که امروز در مونترو سوئیس برگزار شد افزود:آینده بشار اسد را ملت سوریه تعیین می کند. وی افزود همه کشورهای منطقه باید بخشی از روند سیاسی برای حل بحران سوریه باشند و ایرانی ها بازیگران مهمی در منطقه هستند.

 دبیرکل سازمان ملل متحد گفت : سوری ها امیدوارند از کابوسی که در آن زندگی می کنند رهایی یابند. حمایت شورای امنیت و همه کشورها برای پایان دادن به جنگ در سوریه ضروری است.

وی افزود: جامعه بین المللی امروز ثابت کرد که از روند سیاسی برای حل بحران در سوریه حمایت می کند. وی افزود باید اقدامات خشونت بار در سوریه به طور کامل متوقف شود تا از رسیدن کمک های بشردوستانه به نیازمندان اطمینان حاصل شود. مذاکرات دشوار است زیرا بحران از سه سال پیش ادامه دارد بدون اینکه هیات های دولت سوریه و مخالفان تشکیل جلسه دهند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت باید از فرصت شکننده ای که فراهم شده است استفاده کنیم.

بان کی مون افزود: سوری ها باید دور هم جمع شوند تا کشور خود را نجات دهند، از کودکان خود محافظت کنند و مسیری صلح آمیز را برای یک آینده ی بهتر بیابند.سوری ها تاریخی طولانی مدت از زندگی در کنار یکدیگر را دارند. آنها باید همه ی آن چیزی را که از دست دادند دوباره بدست آورند.

وی گفت: ما انتظار نداریم که در پی برگزاری کنفرانس امروز شاهد گشایش آنی و فوری باشیم. هیچ کس سختی ها و دشواری ها را دست کم نگرفته است اما جدی و وحشتناک بودن اوضاع سوریه باعث شده است که تمام اذهان روی این موضوع متمرکز شود. عزم کافی در اصرار بر این مسئله وجود دارد که طرف ها راهی را برای صلح بیابند. ما باید از این فرصت شکننده استفاده کنیم.

 اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در پایان کنفرانس ژنو دو درباره بحران سوریه در مونترو سوئیس در کنفرانس خبری مشترک با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید کرد نشانه های آشکاری درباره تمایل طرفهای سوری به آزاد کردن اسرا و برقراری آتش بس بدست آوردیم.

وی افزود مذاکرات را به تاخیر نخواهیم انداخت بلکه فردا مذاکرات خود را با هیات های دولت سوریه و مخالفان آغاز خواهیم کرد.

مشروح مذاکرات ژنو 2 در روز نخست


لاوروف: ایران باید در گفتگوها درباره سوریه مشارکت کند

وزیر امور خارجه روسیه در مراسم افتتاحیه ژنو ۲ تاکید کرد وجود ایران در تمام گفتگوهای صلح درباره سوریه یک ضرورت است . وزیر خارجه آمریکا هم در این نشست مدعی شد  بشار اسد نباید جزء دولت انتقالی باشد . وزیر خارجه سوریه : از حضور قاتلان مردم سوریه در نشست ژنو ۲ متاسفیم.

لاوروف با بیان اینکه مخالفان داخلی سوریه باید بخشی از گفتگوهای ملی در سوریه باشند ، افزود : ما از تلاش ها برای آشتی درسوریه حمایت می کنیم و تغییر در این کشور باید براساس راه های مسالمت آمیز باشد. ما هیچ آشتی را که از خارج به سوریها تحمیل شود نمی پذیریم. تلاش ها برای تحمیل راه حل هایی به سوریها، مانعی در راه پیشرفت مذاکرات است. ما برای موفقیت کنفرانس ژنو 2 مسئولیت تاریخی داریم.


وی خاطر نشان کرد: امکان رسیدن به راه حل در سوریه به زور وجود ندارد، بلکه باید با گفتگو به راه حل رسید. ما می خواهیم سوریه به عنوان یک کشور با حاکمیت کامل که از همه گروه های قومیتی حمایت می کند، باقی بماند.

وی ادامه داد ، گفتگوها باید شامل طیف های مختلف ملت سوریه باشد. تهدید تبدیل شدن سوریه به کانون کشمکش های بین المللی، تهدیدی جدی است. گروه های افراطی وارد سوریه شدند تا انسجام جامعه این کشور را از بین ببرند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنان خود در آغاز کنفرانس ژنو2 در مونترو سوئیس گفت: ما عزم خود را برای اجرای بیانیه ژنو جزم کرده ایم و بشار اسد جزء دولت انتقالی نخواهد بود.

کری مدعی شد سرسختی نظام است که تروریسم را به سوریه می کشاند.وی گفت کسی نمی‌تواند از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد چه کسی رئیس جمهور باشد.

راه حل بحران سوریه، نباید از خارج به سوری ها تحمیل شود

وزیر امور خارجه چین در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی ژنو 2 در شهر مونترو سوئیس تاکید کرد نباید راه حل بحران سوریه از خارج به سوری ها تحمیل شود.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت: سوری ها باید برای دستیابی به راه حل تلاش کنند. تنها راهکار حل بحران سوریه راه حل صلح آمیز است. همه طرف ها باید به دنبال راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه باشند. بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید چارچوب روند انتقالی در این کشور تعیین شود. وی افزود: ثبات سوریه پایه و اساس برقراری ثبات در خاورمیانه است. باید حقوق اقلیت ها در سوریه در نظر گرفته شود. جامعه جهانی باید به دو طرف بحران کمک کند. باید از تحمیل هر نوع راه حل سیاسی از خارج جلوگیری کرد.

وزیر امور خارجه چین گفت: ما به راه حل سیاسی پایبند هستیم و همواره موضع بیطرفانه ای اتخاذ کرده ایم. راه حل باید برای همه طرف ها پذیرفتی باشد و خواست ملت سوریه را برآورده کند. ملت سوریه باید خودش سرنوشت خود را تعیین کند. وی خاطر نشان کرد چین به انهدام سلاح های شیمیایی سوریه کمک کرد.لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی ژنو 2 در شهر مونترو سوئیس گفت: فرانسه از جنگجویان در سوریه به ویژه جنگجویان حامی نظام سوریه می خواهد که برای اعتماد سازی تلاش کنند. فابیوس افزود: جنایت علیه بشریت در سوریه رخ می دهد. ما اینجا هستیم تا به پیشرفت روند صلح در سوریه کمک کنیم.

وزیر امور خارجه سوریه در سخنان خود در کنفرانس ژنو ضمن متهم کردن برخی کشورها به حمایت از تروریسم در سوریه از این که نمایندگان کشورهایی که دست آنها به خون مردم سوریه آغشته است ، در این کنفرانس حضور دارند، ابراز تاسف کرد و گفت اگر نگران اوضاع انسانی در سوریه هستید دست از سر ما بردارید و مجازات ها را لغو کنید.ولید المعلم گفت: هیچگاه در شرایطی سخت تر از این قرار نگرفته ام. هیئت سوری باید امیدهای سوریه را تحقق بخشد.وی افزود : اکنون لحظه حقیقتی است که به سبب تبلیغات دروغین و نادرست از دست رفته بود.متاسفم که نمایندگان کشورهایی در اینجا با ما نشسته اند که دستان آنها به خون مردم سوریه آغشته است.

وی افزود: پس از آن که در تحقق اهداف جنایتکارانه خود در سوریه شکست خوردند نقاب از چهره های کسانی که می خواستند ثبات سوریه را بر هم بزنند، کنار رفت.وی گفت: تروریست های چچنی، سعودی، ترکی یا انگلیسی چگونه می توانند آرمان های مردم سوریه را محقق کنند. در سوریه مردان به اسم انقلاب در مقابل کودکان خود کشته می شوند.وی ادامه داد ، کودکان به اسم انقلاب، در مدارس کشته می شوند و قبرها شکافته و به زنان تجاوز می شود.معلم افزود : در شهر عدرا که بیشتر شما چیزی از آن نشنیده اند، بیگانگان وارد آنجا شدند و مردم آنجا را کشتند. اگر دولت اردوغان نبود هیچ یک از این اتفاقات نمی افتاد.وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد ، سوریه کشوری مستقل است و هر کاری که لازم باشد به صورت مناسب برای دفاع از خودش انجام می دهد و به اظهار نظرها و سخنان نیز توجهی نمی کند. دولت اردوغان خاک خود را در اختیار تروریست ها قرار داد.

وی گفت : هر کس از تاریخ درس نگیرد زمان حال را از دست می دهد. افرادی از هشتاد و سه ملیت در سوریه می جنگند.در سوریه آتش افروزی کردند و تروریست ها را از سراسر جهان به اسم انقلاب به سوریه آوردند.معلم افزود : ملت سوریه مقاومت کرد و مجازات هایی علیه آن اعمال شد. بیمارستان ها غارت شد و کارخانه ها و تاسیسات زیربنایی ویران شد.

تروریستی که خود را در نیویورک منفجر کرد همان تروریستی است که در سوریه خود را منفجر کرد و معلوم نیست فردا به کجا برود.وزیر خارجه سوریه ادامه داد ، اگر نگران اوضاع انسانی در سوریه هستید دست از سر ما بردارید و مجازات های ما را لغو کنید و دست از انتقال سلاح به تروریست ها بردارید.وی ادامه داد ، تروریسم در بسیاری از کشورها در حال فعالیت است اما اگر چیزی به نفع آمریکا و غرب باشد از آن سخنی نمی گویند و از آن حمایت هم می کنند.وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد هیچکس در جهان حق ندارد خود را سخنگوی سوری ها بداند.ولید المعلم خطاب به مخالفان سوری حاضر در این کنفرانس گفت : کسانی که خواستار دخالت خارجی در سوریه شدند و به عنوان مزدور آمریکا و غرب فعالیت کردند، چیزی جز ننگ و عار به دست نخواهند آورد.وی با لحنی طعنه آمیز گفت: انقلاب عظیم مخالفان از انجام هیچ جنایتی فروگذار نکرده است.وی افزود : کشورهایی برای مخالفان سلاح ارسال می کنند که در اینجا حضور دارند. وی خطاب به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت هیچ کس در جهان جز مردم حق ندارد به رئیس جمهور این کشور مشروعیت ببخشد.ما سوری ها با تروریسمی می جنگیم که خون های زیادی را ریخته است. شما طعم این تروریسم را در آمریکا و فرانسه و انگلیس و روسیه و افغانستان چشیده اید. گفتگو اصل است و گفتگوی سوری ها با یکدیگر باید در سوریه باشد.

بان کی مون : این کنفرانس با چالش مواجه است

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی ژنو 2 تاکید کرد موفقیت این کنفرانس با چالش های زیادی روبروست.بان کی مون افزود: این کنفرانس فرصتی برای تاکید بر لزوم دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.دبیرکل سازمان ملل افزود :  امیدهای زیادی وجود دارد که این کنفرانس سرآغازی قوی برای عبور از بحران سه ساله سوریه و دستیابی سوری ها به آرمان های ملی خودشان باشد.وی ادامه داد ، در حالی که سوریه پیش از این پناهگاهی برای پناهندگان از کشورهای مجاور بود، اکنون خشونت آن را به کشوری تبدیل کرده است که با صدها هزار پناهنده و مهاجر در داخل روبروست.بان کی مون گفت : با وجود تروریسمی که سوریه با آن روبروست، سوری ها هنوز مشتاق حل مسالمت آمیز و همزیستی ملی هستند.دبیرکل سازمان ملل از همه کشورهای شرکت کننده در کنفرانس و خارج از آن خواست همه تلاش های صادقانه خود را برای کمک به سوری ها جهت دستیابی به حل سیاسی به کار بگیرند.وی تاکید کرد : باید به همه اقدامات تروریستی در سوریه پایان داد و کمک رسانی به شهروندان را تسهیل کرد.بان کی مون گفت : چاره ای جز پایان دادن به اعمال خشونت بار و حل سیاسی وجود ندارد.بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از دو طرف درگیر در سوریه خواست با جدیت با یکدیگر وارد تعامل شوند .وی گفت چالش های بزرگی پیش رو است اما این چالش ها غیر قابل حل نیستند.رئیس جمهور سوئیس نیز در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی ژنو 2، گفت: ما از کشورهای همسایه سوریه برای کمک به آوارگان حمایت می کنیم.وی افزود: همه ما باید برای حل این بحران دشوار با یکدیگر همکاری کنیم. راه حل بحران سوریه سیاسی است. شرکت کنندگان در این کنفرانس باید به خواست ملت سوریه، تقویت وحدت ملی، امنیت و ثبات این کشور توجه کنند. ما از هیاتهای شرکت کنندگان در این کنفرانس می خواهیم تا به راه حل مشترکی برای حل بحران سوریه برسند.وی افزود: ما امیدواریم این کنفرانس به نتیجه ای برسد که به رنج ملت سوریه پایان دهد. خشونتها در سوریه باید پایان یابد. طرفهای سوری باید با یکدیگر گفتگو کنند. عدالت باید در سوریه برقرار شود. صلح دائم فقط بر پایه عدالت، واقعیت و آشتی عملی می شود.

مذاکرت مستقیم میان مخالفان و نظام سوریه هفت تا هشت روز طول می کشد

یک مقام ارشد روسیه ای گفت: نخستین دور از مذاکرات مستقیم میان مخالفان و نظام سوریه هفت تا هشت روز طول می کشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه؛ این مسئول روسی اظهار داشت: روز جمعه مذاکراتی بین نمایندگان نظام سوریه و مخالفان با نظارت اخضر ابراهیمی نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه برگزار خواهد شد.این مسئول روسی در ادامه این مطلب افزود: برای کمک به طرفین در مذاکرات نشست روز جمعه همچنین با نظارت مسئولان آمریکایی و روسیه خواهد بود.

کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ژنو 2 گفت : توقف جنگ برای نجات ملت سوریه ضروری است.

اشتون افزود: عملی کردن مصوبات کنفرانس ژنو یک کار آسانی نیست. باید برای دستیابی به توافق درباره روند انتقالی در سوریه اطمینان پیدا کنیم. آنچه در سوریه رخ می دهد در تاریخ معاصر بی سابقه است.

وی خاطر نشان کرد از کشورهای همسایه سوریه برای میزبانی آوارگان و کمک به آنها در حد توانشان تشکر می کنیم. توانایی کشورهای کمک کننده محدود است و در کنفرانس کویت یک سوم مبلغ مورد نیاز جمع آوری شد.

ایاد مدنی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در سخنانی نظام سوریه را به خشونت متهم کرد و افزود: باید سوریه را از جنگ داخلی نجات دهیم.کنفرانس ژنو 2 باید به پایان بحران سوریه منجر شود تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.

دبیرکل سعودی سازمان همکاری اسلامی گفت: سازمان همکاری اسلامی از راه حل سیاسی در سوریه و عملی شدن خواست مردم این کشور درباره تغییر و اصلاحات حمایت می کند.

وزیر امور خارجه نروژ هم در این نشست گفت : باید ثبات، استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود. حقوق همه طرف ها از جمله زنان و اقلیت ها در سوریه باید حفظ شود.

وی گفت: تندروها به دنبال عملی کردن خواست مردم سوریه نیستند. عاملان جنایت های جنگی در سوریه باید مجازات شوند. زنان و کودکان و مردان در سوریه به صلح و آرامش نیاز دارند. ملت سوریه باید بتواند رهبران آینده خود را تعیین کند.

احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت: وضع آوارگان سوری تاسف آور است و آنها منتظر راه حل سیاسی هستند.

داود اوغلو افزود: ظلم و سرکوب در سوریه برای جامعه جهانی لکه ننگی است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: بحران سوریه امنیت منطقه را تهدید می کند. مردم سوریه از دستیابی به نیازهای اولیه خود مانند غذا و دارو محروم هستند و جنگ سوریه باید پایان یابد.

بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا هم در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس  بین المللی ژنو 2 گفت: همه ما مسئول متوقف کردن خشونت ها در سوریه هستیم.

وی افزود: سازمان ملل باید محور اصلی هر تلاشی برای برقراری صلح در سوریه باشد. همه ما از دبیرکل سازمان ملل برای اجرای بیانیه کنفرانس ژنو یک حمایت می کنیم. اجرای بندهای این بیانیه مسئله ای اساسی است.

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: امنیت سوریه و منطقه خاورمیانه بر امنیت و صلح جهانی تاثیر می گذارد.

وی گفت : برقراری آتش بس در سوریه می تواند میلیون ها نفر از مردم این کشور را به حل بحران امیدوار کند. اولویت مذاکرات باید آتش بس در این کشور باشد. ادامه این بحران برای همه ما شرم آور است.

وزیر امور خارجه ژاپن هم درکنفرانس بین المللی ژنو 2 گفت: ملت سوریه قربانی اول ادامه درگیریهاست وشرکت کنندگان در این کنفرانس باید برای توقف فوری درگیریها در سوریه تلاش کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما در سال های گذشته همواره از طرح های عمرانی و توسعه ای در سوریه حمایت کرده بودیم و امروز هم برای کمک به آوارگان سوری تلاش می کنیم.

وی گفت: باید برای جلوگیری از گسترش افراط گرایی در سوریه تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه ژاپن افزود: ژاپن در تلاش های جامعه جهانی برای باز گرداندن سوریه به شرایط ثبات مشارکت خواهد کرد.

وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس گفت: هیچ روزنه امیدی برای پایان قریب الوقوع بحران سوریه وجود ندارد.

الفیصل مدعی شد : باید دولت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه تشکیل شود و این اقدام تنها راه حل بحران این کشور است.

وی ادامه داد باید گذرگاه های امن در سوریه برای امدادرسانی در این کشور زیر نظر بین المللی ایجاد شود.

از حاشیه ژنو 2 هم گزارش می رسد، شماری از شهروندان سوری همزمان با برگزاری کنفرانس بین المللی ژنو 2 در برابر محل برگزاری این کنفرانس در شهر مونترو سوئیس تجمع کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سوریه، شرکت کنندگان در این تجمع که پرچم هایی از سوریه و تصاویری از بشار اسد رئیس جمهور این کشور در دست داشتند با سردادن شعارهایی حمایت خود را از ارتش سوریه در برابر گروه های تروریستی اعلام کردند.

تجمع کنندگان بشار اسد را رئیس جمهور قانونی همه ملت سوریه دانستند.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: وزیر امور خارجه نروژ در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی ژنو 2 گفت: توقف خونریزیها و خشونت ها در سوریه مسئولیت همه ماست.

وی افزود: باید ثبات، استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود.

وی گفت: در قرن بیست و یکم نباید چنین جنایت هایی در سوریه رخ دهد. تندروها به دنبال عملی کردن خواست مردم سوریه نیستند. عاملان جنایت های جنگی در سوریه باید مجازات شوند. ملت سوریه باید بتواند رهبران آینده خود را تعیین کند.

وزیر خارجه آلمان گفت: از دولت سوریه توقع داریم که موضع قاطعانه ای علیه تروریسم اتخاذ کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین فرانک اشتانمایر وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس مونترو سوئیس که برای یافتن راه سیاسی بحران سوریه برگزار شده است گفت: خشونت های فعلی در سوریه زمینه را برای تروریسم فراهم کرده است .

 احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی سوئیس با اعتراف به حضور میلیون ها تروریست در سوریه و موشک باران مناطق مختلف این کشور به دست تروریست ها و استفاده آنها از سلاح های کشار جمعی، گفت: فرقه گرایی در سوریه در حال افزایش است و این مسئله ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند.

وی افزود: ترکیه به راه حل سیاسی درباره مناقشه سوریه معتقد است. حالا زمانی فوق العاده برای این کار بوجود آمده است. استقلال و یکپارچگی سوریه باید حفظ شود. آینده سوریه باید دموکراتیک باشد و همه سوری ها باید از تساوی کامل دربرابر قانون برخوردار باشند.

وزیر خارجه مصر گفت: کشورش با هر گونه تقسیم کشور سوریه مخالف است.

 نبیل فهمی در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس بین المللی ژنو 2 بر اهمیت اجرای بندهای بیانیه کنفرانس ژنو یک تاکید کرد.

وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد تروریست های تکفیری خطر اصلی برای لبنان و منطقه هستند.

 عدنان منصور در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی ژنو 2 گفت: لبنان سیاست آشکاری در دوری جستن از دخالت در حوادث داخلی سوریه اتخاذ کرد تا تحت تاثیر پیامدهای منفی این بحران قرار نگیرد.

منصور خاطر نشان کرد: هدف ما دخالت نکردن در امور سوریه بود، زیرا ما از همان لحظه اول حوادث این کشور می دانستیم که همه طرف های سوریه چه دولت و چه مخالفان میهن پرست در این کشور، می توانند مشکلات خود را به دور از دخالت مستقیم و غیرمستقیم خارجی حل کنند. زیرا دخالت در امور داخلی سوریه این کشور را برای مدت طولانی در تونل تاریکی وارد خواهد کرد و زمینه ساز دیگر دخالت ها خواهد شد و تلفات سنگین و ویرانی گسترده برای این کشور به همراه خواهد داشت. متاسفانه این شرایط به وجود آمد و سوریه وارد دوره خشونت و درگیری شد و جامعه جهانی فقط شمار تلفات و شمار جنگجویانی را از سراسر جهان به سوریه می آیند، شمارش می کند. پیامدهای خشونت ها در سوریه محدود به این کشور نیست و شعله های آن به کشورهای همسایه رسید و ما بارها درباره آن هشدار داده بودیم. منطقه به جولانگاه تروریسم تبدیل شد و تروریست ها در درگیریهای داخلی در سوریه دخالت کردند و باعث پیچیده تر شدن بحران این کشور شدند.

منصور افزود: در شرایطی که لبنان از دخالت در حوادث سوریه دوری جسته بود، اما حوادث سوریه و خشونت ها در این کشور به طور کامل از لبنان دور نماند. پیامدهای خطرناک بحران سوریه به طور گسترده اوضاع لبنان را تحت تاثیر قرار داد و به چالش مستقیم و خطر بزرگی برای لبنان تبدیل شد و بر امنیت، ثبات، اقتصاد و ترکیب جمعیتی آن تاثیر گذاشت. شاید مهمترین این خطرها تروریسم است که امروز با اندیشه افراط گرایانه و تکفیری لبنان را هدف قرار داده است. منطقه و لبنان هرگز شاهد چنین تفکراتی نبوده است. تروریسم امروز به کشورهای ما ضربه می زند و برای از بین بردن انسجام ملی کشورهای ما تلاش می کند.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: کسانی که ادعا می کنند درگیری ها در سوریه نتیجه مشارکت حزب الله است، می خواهند نگاه ها را از واقعیت ها دور کنند و بر جنایت های گروه های تروریستی که بر اساس اندیشه های تکفیری و افراطی عمل می کنند، سرپوش بگذارند. این تفکر برای فرهنگ و آداب و رسوم جوامع ما بیگانه است. حزب الله یک حزب لبنانی است که در برابر اشغالگری اسرائیل مقاومت می کند.

عدنان منصور افزود: لبنان از این عملیات ویرانگر نجات پیدا نکرد و گروه های افراطی که به طور مستقیم به گروه های تروریستی وابسته هستند، وارد کشور شدند تا امنیت و ثبات لبنان را برهم بزنند. آنها عامل انفجارها در مناطق مختلف لبنان هستند که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. ما در اینجا بر اهمیت همکاری مشترک جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن و خشکاندن منابع مالی آن تاکید می کنیم. عاملان تشویق، حمایت مالی و فکری و حامیان تروریسم باید رسوا شوند تا برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان تضمین شود. زیرا تروریسم هیچ حد و مرزی نمی شناسد.

منصور گفت: چالش دیگری که لبنان با آن روبروست بار سنگین ورود صدها هزار آواره از سوری به علت خشونت ها در این کشور است. شمار آوارگان سوری هم اکنون معادل یک چهارم جمعیت لبنان است. باری که فراتر از توان و امکانات لبنان است و پیامدهای انسانی، معیشتی، بهداشتی و امنیتی به همراه داشته است. در اینجا بار دیگر از جامعه جهانی می خواهیم تا به مسئولیت ها و وظایف خود در برابر این اوضاع دشوار انسانی عمل کند. لبنان کوچکترین کشور در این منطقه است که سنگین ترین بار را به دوش می کشد. لبنان در عمل کردن به مسئولیت های خود در برابر برادران سوری اش تعلل نکرد. لبنان و سوریه همواره روابط دوستانه و برادرانه ای با یکدیگر داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: ما به کنفرانس ژنو 2 امیدواریم و آن را فرصت طلایی برای ورود به مسیر راه حل سیاسی در سوریه می دانیم که تنها راهکار برای برون رفت از بحران سوریه است و هیچ جایگزینی ندارد. خونریزیها در سوریه و ویرانی این کشور و امکان تاریخی و دینی در آن باید متوقف شود تا آوارگان به شهرها و روستاهای خود بازگردند و بازسازی سوریه آغاز شود. این مسئله برای حمایت از صلح منطقه ای و بین المللی ضروری است. این کنفرانس باید سرآغاز گفتگو بین خود سوریها با مشارکت همه طیف های جامعه این کشور باشد تا مردم سوریه بتوانند آینده خود را تعیین کنند. فقط سوریها می توانند آینده کشورشان را به دور از کشمکش ها، فشارها و دخالت ها تعیین کنند. ما به اراده سوریها امیدواریم. فقط گفتگوی مثبت و سازنده می تواند با حمایت شرکت کنندگان در این کنفرانس، سوریه را از بحران خارج سازد و صلح را در این کشور برقرار کند.

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در پایان کنفرانس ژنو دو درباره بحران سوریه در مونترو سوئیس گفت ایران قدرت و توانایی کمک کردن به حل بحران سوریه را دارد.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد جلسه دوم کنفرانس ژنو دو در مونترو سوئیس درباره بحران سوریه به پایان رسید.