کد خبر: ۲۴۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۷

ایران در یک قدمی ثبت یک رکورد گازی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از افزایش روزانه 56 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با دستیابی به این ظرفیت، رکورد تازه‌ای در تولید از بزرگ ترین میدان گازی جهان ثبت می شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد مشکین‌فام افزود: اکنون ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، روزانه 580 میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کند که با تحقق برنامه‌های توسعه‌ای، این رقم تا پایان امسال افزایش قابل توجهی می یابد.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی به میزان یک درصد افزایش می‌یابد، در حالی که هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی در سطح ملی چنین تاثیری را در بهبود شاخص اقتصادی کشور ندارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یادآوری کرد: با نزدیک شدن به فصل زمستان و ضرورت تامین پایدار و مستمر نیاز گازی کشور، بهره‌برداری از فازهای در حال توسعه پارس‌جنوبی شتاب بیشتری به خود گرفته است.

وی گفت: شرکت نفت و گاز پارس همواره در مسیر حمایت از پیمانکاران داخلی و رونق فضای کسب‌وکار برای حضور فراگیر و مشارکت بخش خصوصی گام برداشته است.

منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگ ترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.

در بخش ایرانی این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 560 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
*ایرنا