کد خبر: ۲۴۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۵۰

ترکیه: اگر بشار اسد در یک انتخابات دموکراتیک پیروز شود، آماده همکاری با او هستیم/ کشورهای اروپایی چشم‌شان را به روی قتل خاشقچی بسته‌اند

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره بی توجهی کشورهای اروپایی به قتل این روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت که فایل‌های صوتی موجود درباره این پرونده ثابت می‌کند که از قبل برای این قتل برنامه ریزی شده بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره بی توجهی کشورهای اروپایی به قتل این روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت که فایل‌های صوتی موجود درباره این پرونده ثابت می‌کند که از قبل برای این قتل برنامه ریزی شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در «دوحه» قطر تاکید کرد که آنکارا از همان ابتدا درباره تحقیق درباره قتل «جمال خاشقچی» مصمم بوده اما کشورهای اروپایی چشم‌شان را به روی این قتل بسته‌اند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز یکشنبه در نشست «مجمع دوحه» که در قطر در حال برگزاری است، درباره بی توجهی کشورهای اروپایی به قتل این روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی انتقاد کرد.

بنا بر گزارش شبکه «اسپوتنیک»، وزیر خارجه ترکیه امروز در «مجمع دوحه» درباره قتل جمال خاشقچی در کنسولگری ریاض در استانبول گفت که فایل‌های صوتی موجود درباره این پرونده ثابت می‌کند که از قبل برای این قتل برنامه ریزی شده بود.

وی افزود: (در کنسولگری) هیچ درگیری‌ای رخ نداد. آن‌ها حتی با خود یک متخصص کالبدشکافی آورده بودند که او را تکه تکه کند. به نظرم این فرد، آدم مریضی است. از فایل صوتی مشخص است که او از تکه تکه کردن افراد لذت می‌برد.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: «تا الان عربستان سعودی هیچ اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده است. دادستان سعودی تمام اطلاعات ما را دریافت کرد، اما در مقابل آن‌ها هیچ اطلاعاتی به ما ارائه نکرده‌اند. هنوز نمی‌دانیم بدن خاشقچی کجاست. فقط می‌دانیم از کنسولگری خارج شده است. باید بفهمیم کجاست».

دیپلمات ارشد ترکیه‌ای گفت: سعودی‌ها گفته‌اند که یک همکار محلی هم وجود داشته. اما او را به ما معرفی نمی‌کنند. عجیب است که گفته‌اند که نقاشی چهره او را به ما می‌دهند. گویا که آن‌ها فردی را به صورت اتفاقی از خیابان پیده کرده و با او همکاری کرده‌اند.

«مولود چاووش اوغلو» همچنین تاکید کرد که ترکیه مدارک اطلاعاتی موجود درباره قتل این روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی را در اختیار کشورهایی که علاقه مند به دریافت آنها بودند، قرار داده است.

وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از مواضع کشورهای اروپایی درباره قتل این روزنامه نگار، خطاب به آنها گفت که کشورهای اروپایی چشمشان را به روی قتل خاشقچی بسته‌اند.

چاووش اوغلو تصریح کرد که «رجب طیب اردوان» رئیس‌جمهور ترکیه از همان ابتدا، برای تحقیق درباره قتل جمال خاشقچی مصمم بوده و این عزم همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سوریه و روابط آنکارا با دولت «بشار اسد» در اینده اشاره کرد.

به گفته چاووش اوغلو، اگر بشار اسد در آنچه که او «یک انتخابات دموکراتیک» خوانده، پیروز شود در آن صورت آنکارا آماده همکاری با او است.

وی در ادامه سخنان خود به تنش‌های کشورش با آمریکا هم اشاره کرد و به ماجرای بازداشت و در نهایت آزادی «اندرو برانسون» تبعه آمریکایی توسط آنکارا پرداخت و اشاره‌ای هم به درخواست ترکیه برای استرداد «فتح الله گولن» از آمریکا کرد.

چاووش اوغلو گفت: به صراحت می‌گویم که کشیش (اندرو) برانسون، عامل سیا بود. اما از دید ما، آن موضوع کوچکی بود و ما مسائل مهمتری در روابط خود داشتیم. حمایت ایالات متحده از یگان‌های مدافع خلق(کُردهای سوری) و همین‌طور موضوع عاملان کودتا، از جمله این موضوعات هستند... (عاملان کودتا) باید به ترکیه مسترد شوند».

وی ادامه داد: مساله این است که آمریکا تروریست‌های یگان‌های مدافع خلق را پناه می‌دهد. چرا آمریکا اینقدر به آن‌ها سلاح می‌دهد؟

وزیر خارجه ترکیه درباره مواضع کشورش در سوریه علیه همپیمانان کُرد آمریکا در سوریه تاکید کرد: ما به دنبال به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی نیستیم. هدف ما [در سوریه]، پ‌ک‌ک است. این آمریکاست که به آن‌ها پناه داده است.فکر می‌کنم رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ اکنون بار دیگر دارد به ترک سوریه فکر می‌کند.

چاووش اوغلو افزود: هدف ما (ترکیه) از نشست هفته آینده ژنو این است که اعلام کنیم که کمیته قانون اساسی [سوریه] آماده است و تا پایان سال جاری [میلادی] یا اوایل سال آینده تشکیل جلسه می‌دهد.

وزیر خارجه ترکیه درباره همکاری‌های آنکارا، تهران و مسکو در موضوع سوریه خطاب به آمریکا و متحدان غربی این کشور گفت: دوست داشته باشید یا نه، ما با روسیه و ایران کار کرده‌ایم و به این نتیجه هم رسیده‌ایم. تا الان هیچ حمایتی از دوستان خود در ائتلاف [آمریکا] دریافت نکرده‌ایم و آن‌ها همچنان هر از چند گاهی جلسات کوچک خود را برگزار می‌کنند، تا قانون اساسی سوریه را تدوین کنند... ما با تدوین قانون اساسی سوریه توسط دیگران مخالف هستیم. باید اجازه داد که خودشان قانون اساسی خود را بنویسند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: سوری‌ها باید قانون اساسی خود را تدوین کنند تا کشور برای انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل متحد آماده شود. این انتخابات باید فراگیر باشد و همه افراد واجد در سوریه و پناهجویان در دیگر کشورها شرایط امکان شرکت در آن را داشته باشند. این انتخابات باید بسیار معتبر، شفاف، دموکراتیک و عادلانه باشد. در آن صورت، در پایان این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند.

مجری برنامه مصاحبه با چاووش اوغلو، از وزیر خارجه ترکیه سوال کرد، اگر نتیجه این انتخابات پیروزی بشار اسد باشد، آیا ترکیه با او کار می‌کند؟

وزیر خارجه ترکیه در جواب گفت: خوب اگر این انتخاباتی معتبر و دموکراتیک باشد، در آن صورت همه باید این [گزینه کار کردن با دمشق] را مد نظر قرار دهند.
*فارس