کد خبر: ۲۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نتایج بررسی آتش سوزی خیابان جمهوری به روایت فرماندار تهران و مدیرعامل آتش نشانی؛

فرهادی: قبل از حضور آتش‌نشانی یک نفر فوت کرده بود/خوشزاد: اگر 15 ثانیه بیشتر مقاومت می کرد، زنده می ماند

فرماندار تهران گفت: قبل از اینکه پرسنل آتش‌نشانی به محل حادثه واقع در خیابان جمهوری برسند، یک نفر جان خود را از دست داده بود و نردبان دومی که به دلیل نقص‌فنی نردبام اول به محل اعزام شده بود، ۴ دقیقه تأخیر داشت.
فرماندار تهران گفت: قبل از اینکه پرسنل آتش‌نشانی به محل حادثه واقع در خیابان جمهوری برسند، یک نفر جان خود را از دست داده بود و نردبان دومی که به دلیل نقص‌فنی نردبام اول به محل اعزام شده بود، ۴ دقیقه تأخیر داشت.

به گزارش تیک،‌ عیسی فرهادی درباره نتایج بررسی حادثه آتش‌سوزی در خیابان جمهوری ضمن تقدیر از فعالیت‌های 4 هزار پرسنل آتش‌نشانی در تهران اظهار داشت: در حادثه خیابان جمهوری قبل از اینکه آتش‌نشانی به محل حادثه برسد، یک نفر جان خود را از دست داده بود.

وی ادامه داد: حضور آتش‌نشانان نیز بین 3.5 تا 4 دقیقه برای رسیدن به محل حادثه طول کشیده است؛ تجهیزات آتش‌نشانی از جمله نرده‌بام عمل نکرده بود و نردبام بعدی با 4 دقیقه تأخیر به محل حادثه ‌رسیده بود و نفر دوم نیز 11 ثانیه قبل از اینکه نردبام عمل کند از طبقه 5 سقوط کرد.

فرهادی که با فارس گفتگو می کرد، با اشاره به اینکه عمده نقص در حادثه آتش‌سوزی واقع در خیابان جمهوری نردبان بوده است، گفت: در صورتی که نقص‌فنی عامل انسانی داشته باشد باید آتش‌نشانی جوابگو باشد ولی وقتی که نقص‌فنی عاملی غیرانسانی داشته باشد دیگر نمی‌توان کاری کرد.

فرماندار تهران تأکید کرد: متأسفانه ساختمان‌های بی‌ضابطه در تهران فراوان داریم که زیرپله ساختمان را انباری ملزومات خیاطی و پارچه می‌کنند که این ملزومات آتش‌زا هستند و هنگامی که راهروها از آتش شعله‌ور شوند، ساکنین مسیر دیگری را برای خروج از ساختمان نخواهند داشت.

فرماندار تهران با اشاره به اینکه آمار کشته‌شدگان تهران از سال 90 تاکنون به یک‌سوم کاهش یافته است، گفت: در سال 90 براثر آتش‌سوزی‌ها در تهران 32 نفر، در سال 91، 21 نفر و تا این لحظه در سال 92 در تهران 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سالیانه 20 هزار نفر در کشور براثر حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند ولی در صحنه‌های آتش‌سوزی کسی که جان خود را از دست می‌دهد بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. نباید فراموش کنیم که در همین حادثه خیابان جمهوری آتش‌نشانی 4 مجروح داشته است.

توضیحات مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی

خوشزاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با حضور در گفتگوی ویژه خبری درباره جزئیات این حادثه گفت: حریق در یک مجتمع تجاری، مسکونی و کارگاهی رخ داد که در استانداردهای ما وقتی یک ساختمان دارای کاربری ترکیبی می‌شود، آن را در گروه ساختمان‌های پرخطر دسته‌بندی می‌کنیم. این ساختمان 35 سال قدمت دارد. مهم‌ترین آیتم خطر در این ساختمان، راه خروج بود؛ متاسفانه راه خروج دیگری به جز همان یک راهی که حریق آن را مسدود کرده بود، وجود نداشت اما چون سابقه ساخت و پروانه آن به گذشته بازمی‌گردد، باید حداقل‌ها در آن رعایت می‌شد.

به گفته او  کانون حریق این حادثه طبقه چهارم از بالای همکف (پنجم) و پشت در کارگاه بوده است: هنگام وقوع حریق هفت تن مشغول کار در این کارگاه بوده‌اند که انباشت مواد، پشت در این کارگاه و همچنین راه‌پله‌های پشت‌بام و طبقه سوم که مملو از پشم شیشه و مواد اشتعال‌آور بود، خروج این افراد از واحد را غیرممکن کرده بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی درباره علت این حادثه گفت: وقوع این حریق می‌تواند بر اثر یک بی‌احتیاطی و مانند این باشد. همکاران ما در سازمان آتش‌نشانی در حال بررسی آن هستند.

او در ادامه درباره حادثه گفت: هفت تن در این ساختمان بر اثر آتش سوزی حبس شده بودند. اولین تماس با عنوان رویت دود از پشت‌بام، به آتش‌نشانی گزارش شد که نخستین ایستگاه آتش‌نشانی سه دقیقه و دو ثانیه بعد از اعلام، خود را به محل رساند و این در حالی است که متوسط استاندارد دنیا چیزی حدود چهار تا شش دقیقه است. عکس‌العمل آتش‌نشانان سریع و به موقع انجام شد، مستندات و تصاویری داریم که می‌توانیم با استناد به آنها، روی این موضوع صحبت کنیم.

خوشزاد دراین بخش به یکی از ابهامات پیش آمده در این حادثه درباره پاشیدن آب به یکی از قربانیان که پیش از سقوط از پنجره به بیرون آمده بود و همچنین افراد دیگر،‌ گفت: اسپری کردن آب از سوی آتش‌نشانان برای افراد محبوس در حادثه بود.

او با رد برخی شایعات و اظهارات مطرح شده درباره این حادثه، گفت: زمانی که نردبام اول ساختمان، عملیاتی نشد، مرحوم فروتنی در کارگاه بوده و هنوز حتی از پنجره نیز بیرون نیامده بود. در زمان کمتر از یک دقیقه، نردبام دوم از ایستگاه آماده حرکت به محل شد، فرمانده عملیات باید در محل حادثه تصمیم بگیرد که مهم‌ترین تصمیم فرمانده در این حادثه، پشتیبانی به وسیله نردبام دوم بود.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی، در آن لحظه هنوز مرحوم فروتنی از پنجره آویزان نشده بود: در طول مسیری که نردبام دوم در حال اعزام به محل بود، ایشان این ریسک را انجام داده و از پنجره خارج شده‌اند که متاسفانه منجر به سقوط‌شان شد. همانطور که در تصویر و فیلم‌های منتشر شده، دیده می‌شود، به نظر می‌رسد این فرد قصد داشته از کامپوزیت عمودی نمای ساختمان، برای سر خوردن به پایین استفاده کند و اگر وی 15 ثانیه بیشتر مقاومت می‌کرد یا زیر پایش شکسته نمی‌شد، نردبام دوم آتش‌نشانی، عملیاتی می‌شد و همانطور که در مدت 95 ثانیه، پنج تن را از میان شعله‌های آتش در این واحد نجات داد، این زن نیز نجات داده می‌شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پایان گفت: همکارانم که در پی حواشی ایجاد شده در این حادثه دچار ضعف روحی شده‌اند، می‌خواهند که بیشتر از گذشته و با انگیزه بیشتر تلاش کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
وحيد
|
JAPAN
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
0
5
اين حرف قابل قبول نيست كه اعلام شده نقص فني نردبان بوده چرا كه اگر مثل ديگر كشورها بازرسي دوره اي بصورت مرتب مي داشتند اين اتفاق روي نمي داد و اين جناب اينجوري توجيه نمي كرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
0
0
مقصر فردی بوده که 15ثانیه دوام نیاورده که کمکشون کنن (راستی چند دقیقه مونده بود )-جناب شماهم زیاد قصه نخورین از اول هم مقصر معلوم بود که 15ثانیه دوام نیاورده