کد خبر: ۲۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۱۸
نگاه نیویورک تایمز به سخنرانی رئیس جمهور در داووس:

روحانی می خواست بگوید به عنوان رئیس جمهور، به من اعتماد کنید

پرزیدنت روحانی در حالی که یک تهاجم دیپلماتیک را برای تغییر چهره ایران آغاز کرده بود و خود را طرفدار « اعتدال گرائی معقول » توصیف می کرد روز 5 شنبه گفت که وی خواستار« تعامل سازنده» با همسایگان ایران است و قول داد که کشورش اصلاً قصد ندارد سلاح های هسته ای به دست بیاورد .
نیویورک تایمز نوشت: پرزیدنت روحانی در حالی که یک تهاجم دیپلماتیک را برای تغییر چهره ایران آغاز کرده بود و خود را طرفدار « اعتدال گرائی معقول » توصیف می کرد روز 5 شنبه گفت که وی خواستار« تعامل سازنده» با همسایگان ایران است و قول داد که کشورش اصلاً قصد ندارد سلاح های هسته ای به دست بیاورد .

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، او در حالی در گرد همائی کنفرانس اقتصاد جهانی سخنرانی می کرد که مذاکره کنندگان در جای دیگری در سوئیس تلاش می کردند نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در تبعید آنها را رو در رو در مذاکرات صلحی که خواستار پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است ، قرار دهند . ایران یکی از بازیگران مهم در دیپلماسی منطقه و متحد اصلی رئیس جمهور بشار الاسد در منطقه محسوب می شود .

روحانی در این سخنرانی به همکاری های اخیر با آمریکا و قدرت های جهانی در مورد برنامه هسته ای کشورش اشاره کرد و آن را یک « تحول مهم » خواند.

او که در در یک سالن سخنرانی می کردکه مملو از جمعیت از جمله برخی از شرکت کنندگان اسرائیلی و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ـ که به برداشتن گام های اساسی در مذاکرات هسته ای کمک کرد ـ بود گفت ، « من قویاً و به وضوح اظهار می کنم که سلاح های هسته ای از هیچ جایگاهی در راهبرد امنیتی ما برخوردار نیست و ایران هیچ انگیزه ای برای حرکت در این مسیر ندارد » .

به نظر می رسید این لحن مسالمت آمیز آقای روحانی برای ادامه تلاش جهت پذیرفته شدن کشور وی از سوی جامعه بین الملل انتخاب شده بود که در زمان محمود احمدی نژاد ،سلف وی، قدرت های بزرگ آن را خطرناک ، غیر قابل پیش بینی و مخرب می دانستند .

جان چیپمن ، رئیس موسسه مطالعات راهبردی بین المللی ، مستقر در لندن گفت ، سخنرانی آقای روحانی در اصل « درخواستی برای پیوستن به جامعه بین المللی بود » .

چیپمن که در میان مستمعین بود گفت ، « عبارات مهم او ، اعتدال گرائی معقول ، و ، تعامل سازنده ، بود . او می گوید : به عنوان رئیس جمهور، به من اعتماد کنید » .

آقای روحانی سال گذشته به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد و تصویری دوستانه تر و عملگرا تر از روابط خود با غرب ارائه داد . ازآن تاریخ به بعد، ایران با تعلیق غنی سازی اورانیوم در مقابل کاهش تحریم ها به یک توافق موقت با قدرت های بزرگ دست یافت که در روز دوشنبه اجرای آن آغاز شد .

در روز یکشنبه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ظاهراً در یک موفقیت دیپلماتیک برای تهران ، ایران را برای شرکت در مذاکرات سوریه دعوت کرد، اما یک روز بعد پس از آنکه مسئولین ایران از پذیرفتن پیش شرط ها برای شرکت خود امتناع کردند ، دعوت خود را پس گرفت .

روحانی برای اولین بار بعد از سخنرانی محمد خاتمی در سال 2004 میلادی در داووس حضور پیدا کرد.