کد خبر: ۲۴۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۵

تفاوت ایست قلبی با حمله قلبی را بدانیم!

یک متخصص قلب گفت : وقتی کسی دچار سکته قلبی می‌شود یعنی کار قلب به دلیل یک مسئله الکتریکی متوقف شده اما حمله قلبی به دلیل مسدودشدن یک شاهرگ در قلب رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد خوش‌خویی گفت: وقتی کسی دچار حمله قلبی می‌شود، معنای آن این است که یکی از عروق مسدود شده و گردش خون را دچار اشکال کرده است اما ماجرا در ایست قلبی به‌گونه دیگری است؛ در ایست قلبی یک مسئله الکتریکی رخ داده و ضربان قلب به طور کلی متوقف می‌شود.

این متخصص قلب در ادامه افزود: اگر در محیط کار و یا در خیابان فردی را دیدید که نمی‌تواند به‌خوبی نفس بکشد و شروع به لرزیدن کرده و زمین می‌خورد باید بدانید این صحنه به سرعت کشنده است اما اگر در مواقعی که با این صحنه روبرو می‌شوید بدانید که باید چه کاری انجام دهید می‌توانید زندگی یک نفر را نجات دهید.

وی با اشاره به اینکه حمله قلبی با ایست قلبی متفاوت است، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که افراد در چنین مواقعی دچار سردرگمی می‌شوند این است که تفاوت این دو مورد را به‌خوبی نمی‌دانند و به‌خوبی آگاه نیستند که یک فرد در چه موقع دچار ایست قلبی است و در چه موقع حمله قلبی به او دست داده است.

خوشخوی گفت: کسی‌‌که دچار حمله قلبی می‌شود کارکرد یک رگ از بدنش که خون را به قلب می‌رساند دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند خون را به‌درستی به قلب برساند. عوامل مختلفی می‌تواند این موضوع را تشدید کند؛ سیگار، چاقی و کلسترول بالا از عواملی است که سبب بروز این ماجرا می‌شود. در چنین شرایطی به‌اصطلاح می‌گویند قلب شروع به مردن می‌کند اما در چنین شرایط ضربان قلب ادامه پیدا می‌کند و درصورتی‌که این وضعیت ادامه پیدا کند آسیب بیشتری خواهد شد.

وی ادامه داد: اما در ایست قلبی ضربان قلب ریتمی می‌شود و در یک‌لحظه قلب از خون‌رسانی بازمی‌ماند و به علت نرسیدن خون به مغز و ریه و ارگان‌های حیاتی می‌تواند به این دستگاه‌ها آسیب برساند و اگر کمک‌رسانی صورت نگیرد شانس زنده ماندن وجود نخواهد داشت.

خوش‌خویی تأکید کرد: در ایست قلبی نمی‌توان برای بیمار کاری انجام داد زیرا بر اساس آمار تنها ۶ درصد از کسانی که دچار ایست قلبی می‌شوند زنده می‌ماند و بقیه پیش از رسیدن به بیمارستان از دنیا می‌روند.

این فلوشیپ فوق تخصصی آرتروپلاستی در پاسخ به این سؤال که اگر کسی در مقابلمان به این مشکل برخورد کرد چطور باید تشخیص دهیم که دچار حمله قلبی شده و یا اینکه ایست قلبی است، ادامه داد: علامت‌هایی که این دو عارضه نشان می‌دهند کاملاً از هم متفاوت هستند؛ وقتی کسی دچار حمله قلبی می‌شود از درد قفسه سینه شکایت می‌کند, قسمت بالای بدنش درد می‌کند و تنگی نفس و عرق سرد دارد. استفراغ نیز از علائم این عارضه به‌حساب می‌آید. این علائم گاهی سریعاً خود را نشان می‌دهد و یا اینکه از یک هفته قبل به‌تدریج خودش را نشان می‌دهد.

این پزشک متخصص در ادامه خاطرنشان کرد: درد در ناحیه قفسه سینه مهم‌ترین علامت حمله قلبی است البته گاهی در زنان این علائم متفاوت است. زنان در چنین مواقعی از درد در بازو و دست و گردن شکایت می‌کنند. خستگی شدید و سبکی سر نیز از دیگر علائمی است که زنان در حمله قلبی از آن شکایت می‌کنند.

خوش‌خویی در خصوص علائم ایست قلبی هم گفت: در ایست قلبی شرایط کمی متفاوت‌تر است؛ قلب می‌تواند به‌یک‌باره از حرکت بازبماند، فرد ظاهرش در این موارد کاملاً طبیعی است اما به‌یک‌باره روی زمین می‌افتد، نفس نمی‌کشد و به‌یک‌باره به زمین می‌افتد، رنگ پوستش سریع آبی می‌شود و هیچ حرکتی نمی‌کند.

وی با توصیه به کسانی که با چنین افرادی روبه‌رو می‌شوند، ادامه داد: اگر فردی دچار ایست قلبی شد فوری به ۱۱۵ زنگ بزنید و بلافاصله او را CPR کنید، هر دقیقه‌ای که بگذرد و او را احیای قلبی نکنید شانس زنده ماندن را بیشتر از او گرفته‌اید.

آنا:وی ادامه داد: برای انجام این کار دست‌هایتان را به هم متصل کنید و کف یکدست را بازکرده، سریع و سخت، باپاشنه کف دست، بر مرکز قفسه سینه فشار وارد کنید، هر ۱ ثانیه ۲ فشار به عمق حدود ۶ سانتی‌متر را اعمال کنید شما به این طریق می‌توانید قبل از رسیدن اورژانس عملیات احیا را انجام داده و به زنده ماندن فرد کمک کنید.