کد خبر: ۲۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۰۹
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
در گفتگوی «تیک» با دکتر آرمان، اقتصاد دان عنوان شد:

نتایج بی سابقه سفر حسن روحانی به داووس/ دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند!

دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند، در واقع با بالانگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران، غیراقتصادی و واردات هر کالایی به کشور اقتصادی می شود.
دکتر بهمن آرمان اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفتگو با پایگاه خبری «تیک» (Tik.ir) سفر رئیس جمهور ایران به اجلاس داووس را دارای دستاوردهای فوق العاده ای دانست که باعث بوجود آمدن بارقه ای از امید در بین مردم ایران شده است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد: دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند، در واقع با بالانگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران، غیراقتصادی و واردات هر کالایی به کشور اقتصادی می شود.

متن گفتگوی پایگاه خبری تیک با دکتر آرمان در زیر می آید:

رئیس جمهور روز چهارشنبه به سوئیس سفر کرد تا در اجلاس داووس شرکت کند. روحانی در این سفر اقتصادی با غول های نفتی و صنعتی دیدار کرد و آنها را ترغیب به حضور و سرمایه گذاری در ایران کرد. ارزیابی جنابعالی از این سفر چیست؟‌ آیا این سفر نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت؟

سفر آقای روحانی نتایج فوق العاده ای را برای ایران به دنبال داشت. ایشان در داووس نشان داد که عزم ایران برای تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی کاملا جزم شده است و در نهایت نیز بیشتر پیرامون مسائل اقتصادی که موضوع این گردهمایی اقتصادی جهان است سخنرانی کرد.

سخنان آقای روحانی بارقه امیدی بین مردم ایران به وجود اورد. این اظهارات در عین حال یک نقطه ی امیدوارکننده برای مردم کشورهای اروپایی (که درگیر نرخ بالای بیکاری هستند) که انتظار قراردادهای جدید بویژه در صنعت پتروشیمی و خودرو و نفت  و گاز را دارند، بوجود اورد. از سوی دیگر، قرار است هیئت هایی از سوی توتال و کمپانی هایی در آلمان به منظور سرمایه گذاری در حوزه های پیش گفته وارد کشور شوند.

طبیعی است که این جهره جدیدی که از ایران در خارج از کشور ارائه شد، کاملا در تضاد و متفاوت با 8 سال گذشته است و انتظار می رود که باتوجه به کاهش تدریجی تحریم ها و اعلام زمان دور دوم مذاکرات در اواخر بهمن ماه، اقتصاد ایران بتواند یک نفسی بکشد.

لغو تحریم ها بر اقتصاد چه تاثیراتی دارد؟ آیا تغییری در مشکلات مربوط به کالای های ضروری مردم، نرخ تورم و نرخ ارز ایجاد می شود؟

موضوع مذاکرات اقای روحانی با شرکت های بزرگ  در داووس در مورد سرمایه گذاری در ایران و انجام پروژه های مشترک بود. طبیعی است که این مسئله بطور مستقیم بر روی رشد اقتصادی بسیار تاثیر می گذارد چراکه رشد اقتصادی متاثر از سرمایه گذاری است و با افزایش این شاخصه نرخ رشد اقتصادی در ایران روند صعودی پیدا می کند. از سوی دیگر باتوجه به سرمایه گذاری به دلیل تقویت طرف عرضه، نرم تورم تحت کنترل در می اید.

اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته و بالاخص 8 سال گذشته دارای تورم دو رقمی بوده است، در نتیجه نرخ ارز نمی تواند بیشتر از انچه کاهش یافته، بازهم کاهش پیدا کند.

معتقدم،‌ نرخ برابری ریال در مقابل دلار و سایر ارزهای بین المللی بایستی بیشتر از انچه اکنون هست باشد. در واقع دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند. با افزایش نرخ دلار می توانیم کالاهای مورد نیاز خود را صادر کنیم، چراکه با بالا نگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران «غیراقتصادی» و واردات هر کالایی به کشور «اقتصادی» شده است. حتی به همین خاطر، کارخانه های بسیاری بودند که در سالیان گذشته توانایی رقابت با کالاهای وارداتی را نداشتند و نهایتا با واردات اقلامی چون خمیر دندان به کشور و حتی قاچاق لجام گسیخته محصولات خارجی مواجه شدیم. پس باتوجه به این مسائل، به صلاح و صرفه ما نیست که نرخ برابری ریال از رقم فعلی پایین تر بیاید. در واقع، متناسب با نرخ تورم موجود در کشور، باید شاهد افزایش قیمت ارزها در بازار داخلی باشیم که به نفع اقتصاد کشوراست.

در حقیقت،  پایین آمدن نرخ برابری ریال در مقابل دلار از 3 هزارتومان فعلی به نفع کشور نیست. نظر اقتصاددانان بر این است که این رقم حتی به سمت بالاتر رود و تا بتوانیم براساس عرضه و تفاضا نرخ برابری پول ملی را در بازار تعیین کنیم.

باتوجه به آنچه در رسانه های امریکایی از قول مقامات این کشور مبنی بر هشدار به دول اروپایی برای عدم ورود به ایران در جهت سرمایه گذاری منتشر شده، آیا امکان ورود کمپانی های اروپایی به ایران وجود دارد؟

مطالبی که در رسانه های  آمریکایی اعلام می شود و همچنین اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا تنها مصرف داخلی  دارد. چراکه انها معتقدند امتیازات زیادی به ایران ارائه شده و تهران در مقابل  حق عنی سازی را برای خود حفظ کرده است.بنابراین ناچارند که برای افکار عمومی که تا چندی پیش ایران را کشوری تروریست می دانستند، این مسائل را اصلاح کنند و بگویند این توافق منافع انها را هم در نظر گرفته است. البته ما هم در داخل کشور به چنین اقداماتی دست می زنیم اما باید متذکر شد که هر دو طرف در گفته های خود مقداری اغراق می کنند. 4 میلیارد دلاری پولی هم که قرار است به ایران منتقل شود، رقم قابل توجهی نیست. از ابتدا هم عنوان شد که این پول ها تحت نظارت سازمان های بین المللی به منظور خرید دارو، قطعات یدکی و هوایپما و همچنین پرداخت هزینه ی بیماران و دانشجویان ایرانی خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳۱
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
16
84
بالا بردن نرخ ارز برای کشوری مثل ایران اشتباه محض است ، بجای آن باید گمرکی را بالا برد و جلوی قاچاق را گرفت و به صنعت کمک کرد تا با تولید کنندگان جهان رقابت کند.
پاسخ ها
اقتصاد دان
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
موافقم با حفظ ارزش ریال!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
یکی از راههای کمک به صنعت ، ترغیب تولید کنندگان به صادرات است . ولی به خاطر نبود جایزه صادراتی که برای تولید کننده شبیه یک رویا شده ، خود به خود ، صنعتگر و تولید کننده سرمایه خود را به سوی واردات هدایت میکنند.
najafi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
5
62
تولید کنندگان اگر کالای با کیفیت و مطابق استاندارد های جهانی تولید کنند نیازی به واردات نیست.ارزش ریال را پایین بیاوریم که چه شود؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
3
87
فکر مردم عادی هم باشید دلار 3000 تومانی و حقوق 750هزارتومانی یعنی حقوق 250 دلاری
و این یعنی مردن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
این آقای دکتر، نفسشون از جای گرم درمیاد! واقعاً معلومه ایشون نمیودنن تو کشور طبقات پایینی جامعه زیر هزینه های زندگی داره کمرشون خورد می شه. تولید داخلی به چه قیمت؟ به قیمت پر کردن جیب برخی سرمایه دار داخلی و از بین رفتن دهک های پایین جامعه؟! مردن نیازی به اظهار نظر های این آقایانی که اصلاً نمی دانند در جامعه چه می گذرد، ندارند.
sina
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
7
32
اگه دلار بره بالاتر و از 3000 تومان کاهش ندهند مشکلاتی از قبیل : 1.هجوم مردم به سمت خرید دلار برای معامله 2.با دست خودمون قیمت کالاهای وارداتی را بالا میبریم که در نهایت منجربه خروج بیشتر ریال از کشور می شود 3.قیمت اکثر کالاها در کشور بدون درنگ افزایش خواهد یافت. به نظر من راهکار هایی که وجود داره : 1.دلار را از 3000 هزار تومان پایین تر بیاریم 2.ارز باید تک نرخی شود 3. نظارت جدی به واحدهای تولیدی و کارخانه های داخلی شود تا کیفیت محصولات بالا بره و مردم مجبورنباشن روی به محصولات خارجی بیارن. وهزاران راه کار دیگر
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
4
24
بالا بردن نرخ دلار بدلیل فروش محصولات داخلی نمونه بارز حفظ بی کیفیتی بازاره...
پس این میان حق مردم برای داشتن جنس مرغوب و با کیفیت چه می شود ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
12
37
دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند؟؟؟
واقعا؟؟؟
شما که انقدر قبل از انتخابات شعار می دادید چرا اینجوری شده حالا خودتون می خواین بدترش کنید؟
پس چرا انقدر به احمدی نژاد حمله می کردید؟؟؟
آهان
دلار سه هزار تومانی در دولت احمدی نژاد بد است .
اما دلار سه هزار تومانی در دولت روحانی خوب است .
قانع شدم .
ببخشید من هنوز پیام انتخابات رو دریافت نکرده بودم . الان برام اس ام اس شد .
واقعا خیلی منطقی بود ...
روحانی مچکریم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
4
7
از دیگر ثمرات این دولت فخیمه این بود که وزیر مسکن و شهر سازی از یه طرف میگوید دولت قبلی برای مردم خانه ساخت و باعث ویرانی اقتصاد شد و از طرف دیگر خود این آقا داره 50 میلیون وام میده و 108 میلیون از مردم ملیونرمون سود میگیره. دیگه داره فضا عوض میه جناب روحانی
اقتصاددان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
15
کارگر یا کارمندی که چهار سال پیش معادل سه سکه (سیصد هزار تومان) حقوق می گرفته. الان هم معادل سه سکه بهش حقوق بدین! با ارزش ریال هر کار می خواین بکنین!
فرشاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
4
3
ايول!!!
واقعا اگه سياست اين باشه كه دلار گرون بشه بايد شاكر اين سياست باشيم!
تدبير و اميداي دولت واقعا...!
كشور نيازمند به يك رئيس جمهور مثل قاليباف داشت!
معلوم نيس تو اين ٤سال چكاربشه
به اميدخدا
عدالت
|
-
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
1
6
فکر کنم این بنده خدا از مریخ اومده !!نمی دونه کمر مردم زیر بار دلار 3000 شکسته وکاش مشاور دولت سابق بود دلار را 7000 میکرد
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
8
خوب افزایش نرخ دلار یک دلیل دیگر هم دارد ان هم کسری بودجه است که احمدی نژاد به همین دلیل نرخ ارز را زیاد کرد تا دلار بفروشد و کسر بودجه را تر میم کند چرا واقعیت را به مردم نمی گویید؟
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
6
دکتر جون نفست از جای گرم بلند میشه.
راستگو
|
UNITED STATES
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
4
آقاي كارشناس اين فكر باطل شما كه بايد قيمت دلار بالا باشد تا از توليد داخلي حمايت شود35 سال در ايران امتحان شده وجواب نداده است. اين توليد كننده ها هستند كه بايد با توليد با كيفيت مردم را راغب كنند دنبال توليد داخلي باشند مثل كشور تركيه. بالا بردن قيمت دلار هيچ دردي را درمان نخواهد كرد.
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
6
برادر من اقتصادمون و توليدمون مثل بقيه چيزامون جهاني نيست..
قبل از توليد اول فكر كنيد حق مشتري و خدمات مشتري جدي گرفته ميشه؟
بعد ببينيد تنوع توليد داريد؟
اصلا بازار رقابتي داريد؟
دليل اينكه كسي سراغ محصولات ايراني نميره هميناست وگرنه جنس خوب همه جا طرفدار داره..جنس ايراني مرغوب با هر قيمتي باشه خريداري ميشه..مثل فرش، زعفران و پسته.
شما بايد توليدتون جهاني باشه تا با جنس خارجي رقابت كنيد و نه اينكه قيمت دلار رو ببريد بالا و پدر مصرف كننده رو در بياريد..
اصلا....ما اگه توليد ملي نخوايم كي رو بايد ببينيم..
فرهاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
5
به خدا حالتون خوب نیست میخواهید دلار بشه 10000 تومان بعد از یکسال بگیید منطقی نیست و باید بالا بره خوب اگه از لحاظ کارشناسی نمیتوانید ثبات اقتصادی را به وجود بیاورید بدید دست کسانی که میتوانند تا زمانی که مدیران اقتصادی ما نگاه بازاری به اقتصاد دارند دردمون همان است که بوده
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
3
اقای دکتر محترم
تا موقعی که به جای صحبت از تولید بهره ور
و پیگیری رفع موانع مختلف ان بخواهید با بالا پایین کردن دلار وریال مشکل را حل کنید اوضاع همین است شما تولید بهرهور داشته باش کیفیت را بالا ببر هیچکس خارجی نخواهد خرید
انوقت خود به خود مشکل ریال حل میشود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
2
فكر مي كنم اقاي دكتر قصد سفر به ايران دارند يا اينكه مي خواهند از آمريكا با دلار حقوق بگيرند و در ايران خوش بگذرانند
آقاي دكتر يك لحظه وايستا
تورا بخدا اين تجويزات خود را براي دانشجويانت بگذار البته اينطوري نيست كه بنده از پشت كوه امده باشم من هم مثل شما استاد دانشگاهم اين موضوع به درد پروژه كلاسي يا ژايان نامه مي خورد يك اقتصاد دان بايد واقعيتها را بژذيرد و بر ان اساس نسخه تجويز نمايد
وفا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
3
"باید دلار افزایش یابد "برام خیلی عجیبه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا کارشناس و اقتصاد دان هست که چنین حرفی زده ؟؟؟؟؟
آقای اقتصاد دان لطفا برو دوباره تجزیه تحلیل کن و با اقتصاد جهانی مقایسه کن ببین نتیجه چی میشه بعد به ما هم خبر بده .
اسفندقه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
5
کشور ایران مملو از اقتصاد دانها و اقتصاد خوانده ها ی اینچنینی است
اگز افزایش دلار از 175 تومان به 1000 تومان در دولت هاشمی و افزایش دلار از 1000 تومان به 4000 تومان در دولت احمدی نژاد منجر به رونق تولید ملی شد اینبار نیز افزایش نرخ ارز به رونق تولید ملی منجر میشود
در اقتصادی کمپرادور و وابسته که واردات مواد اولیه و پیش نیازهای تولید بر مبنای واردات صورت میگیرد افزایش نرخ ارز به بهانه حمایت از تولید ملی به طنز و مزاح و تمسخر شعور جمعی شباهت دارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
1
ايشون البته حق اظهار نظر دارن و نظرشون هم در مقام خودشون محترم هست . اما اينكه آيا اين نظر صحيح و بكار بردني باشه يا نه موضوعيه كه بايستي در موردش تامل كرد. اونچه كه اوضاع اقتصادي ما تو اين مدت نشون داده ، صنايع ما بشدت محتاج اقلام وارداتيه و اين واقعيتي كه علي رغم تمام شعارهاي خودكفايي و پيشرفت صنعتي خودشو اثبات كرده و دولت مردان ما هم اين واقعيت رو در تصميمات جديدشون در نظر دارن و سعي ميكنن عاقلانه و آگاهانه تصميم بگيرن نه اينكه سرشون زير برف كنن و مطابق ميل و خوش آمد عوام الفكر تصميم بگيرن و حرف بزنن.
آرزو ميكنم عقلانيت و آگاهي چارچوب تصميم گيري ها بشه و از افراطي گري و هرزه گويي و البته انتشار اين موارد در مورد موضوعاتي داراي حساسيت هست جلوگيري و اجتناب بشه.
خدا همه رو به راه درست هدايت كنه.
فرح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
2
بالا رفتن نرخ دلار ممكن است به ظاهر و بطور مقطعي موجب رونق صادرات گردد ولي درعمل موجب افزايش قيمت تمام محصولات توليدي كه تقريبابسيار ياز انها بطور مستقيم ويا غير مستقيم وابسته به واردات هستند خواهد شد .
اين دقيقا اتفاقي است كه در سال گذشته بر سر محصولات توليد داخل آمده
لذابهتر است نرخ دلار را بازارتعيين نمايد و بجاي آن به معضلات و مشكلات واحدهاي توليدي برسيم تا بتوانند با اميدو اطمينان بيشتري به ارتقاي كيفيت محصولا ت وفعاليتهاي ماركتينگ و بازاريابي بپردازند كه نتيجه اش قطعا ارتقاي صادرات وامكان عرضه محصولات با قيمت فروش و سود بهتر خواهد بود
حمید
|
JAPAN
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
4
همانطور که دوستان گفتن امروز مردم دارن ریال حقوق میگیرند و دلار خرج میکنند.کمر مردم زیره باره اینهمه گرانی خورد شده.جنس ها همگی بی کیفیت و گران.در انتخاب کلیه نیازها محدودیت وجود داره و اونهاییکه دارن این اقلام رو به مروم عرضه میکنند نهایت سود رو میبرن و مردم هم بالاترین ضرر.نمونه اش خودروی پراید که هیچ کشوری انرا نخواهد خرید مردم ایران باید به قیمتی که اگر گمرکی نبود میتوانستند یک خودروی حرفه ای کره ای یا ژاپنی و حتی اروپایی به جاش بخرند ، پراید رو بخرند اونهم با این وضعیت ایمنی و خدمات پس از فروش.استاد محترم متاسفانه هیچ کدام از مسوولان مانند مردم واقعی ایران زندگی نمیکنند و حقوق نمیگیرند.بنابراین نظراتشان ارزشی نداشته و دردی از مردم دوا نخواهد کرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
0
0
با این سیاست شما رقابت محکوم به شکست است ما بشتر کالاهایمان وارداتی است این گفته شما برای کشورهایی مثل چین خوبه که تولید کننده هستند
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
0
0
سلام به همه خوانندگان عزیز و کسانی که نظر داده اند. من فکر میکنم دولت باید مدیریت کند و جلو رانت خواری ها را بگیرد و ارزش پول ایران را بالا ببرد و حتما ارزش دلار باید تک رقمی شود . الان باید به دولت وقت بدهیم بعد قضاوت کنیم . کمی زود است با کاری که احمدی نژادبا این مملکت کرده به این آسانی همه چیز درست شود . ضمنا آقای دکتر باید به مردمی که درآمد کمی دارند نگاه کند متشکرم
سهیل
|
UNITED STATES
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
0
0
من با نظر شما موافقمدرصورتی که حق مصرف کننده زیر پا گذاشته بشه ولی اگر بازار رقابتی بشه وصاحبان صنایع مجبور بشن خودشونو با بازار تطبیق بدن اون وقته که میشه گفت جلو تورم گرفته شده
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
0
1
اون موقع که دلار ۱۰۰۰ تومن ۱۰۰۰ تومن می رفت بالا نمیگفتن غیر منطقیه
masoud
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
0
2
معلومه طرف دلار خریده رودستش باد کرده!
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
0
1
یکم به فکر مردم باشید همه را مثل خودتان مایه دار نبینید واقعا" تو این مملکت کسی است که به فکر مردم باشد .