کد خبر: ۲۴۴۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۳

چند درصد خانواده‌های ایرانی موبایل دارند؟

جدیدترین گزارش‌های منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۹۶ نیز روند افزایشی خود را ادامه داده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آمار‌های منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد روند افزایشی آغاز شده از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۶ همچنان ادامه یافته و در فاصله حدود ۱۰ سال سهم خانوار‌های استفاده کننده از تلفن همراه از حدود ۸۰ درصد به ۹۶.۶ درصد رسیده است.

در سالی که گذشت (۱۳۹۶) نیز در قیاس با سال ۱۳۹۵ ضریب نفوذ تلفن همراه ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین بررسی‌ها در رابطه با میزان بزرگی اقتصاد فعال در عرصه تلفن همراه نیز نشان می‌دهد که این بازار در سال ۱۳۹۶، ۱۷۷۲ میلیارد تومان درآمد از طریق خانوار‌ها کسب کرده است که از این عدد حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به خانواده‌های شهری و ۲۵۰ میلیارد تومان به خانواده‌های روستایی اختصاص یافته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۰.۱۱ درصد از درآمد دهک اول خانواده شهری به خرید تلفن همراه اختصاص یافته و پس از آن با پیشروی در دهک‌های بعدی با ۰.۴۱ درصد در دهک نهم به بالاترین سهم رسیده است.

در حوزه مبادلات بین‌المللی نیز تلفن همراه یکی از اصلی‌ترین کالا‌های وارداتی در سال ۱۳۹۶ لقب گرفته است. این محصول در این سال ۵۲۹ میلیون دلار واردات را به ثبت رسانده و در میان کشور‌های طرف معامله امارات متحده عربی و چین بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در هشت ماهه ابتدایی امسال نیز بیش از ۲۸۰ میلیون دلار صرف واردات تلفن همراه جدید به کشور شده است.

در سال ۱۳۹۶ تعداد تلفن‌های همراه وارد شده از مرز سه میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه عبور کرده که این رقم در قیاس با سال گذشته افزایشی حدودا پنج برابری را نشان می‌دهد.

هرچند اختلاف آمار‌هایی در رابطه با عدد دقیق واردات تلفن همراه در سال گذشته وجود دارد، اما همچنان به نظر می‌رسد این بازار در سال جاری نیز توانسته سهم قابل توجهی از مراودات اقتصادی کشور را در اختیار بگیرد.
*ایسنا