کد خبر: ۲۴۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۹

ساخت سنسوری برای تشخیص انسداد عروق

محققان دانشگاه استنفورد کالیفرنیا موفق به ساخت سنسوری برای تشخیص انسداد عروق شدند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پس از جراحی عروق، بررسی رگ‌های مسدود شده در روند بهبودی برای پزشکان امری مهم است. اکنون به لطف یک سنسور قابل تجزیه زیستی، چنین انسدادهایی می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر از همیشه تشخیص داده شود.

دانشگاه «استنفورد کالیفرنیا» دستگاه ایمپلنتی را ارائه کرد که از یک نوار خازنی ساخته شده و یک طرف آن به رگ‌های خونی و طرف دیگر به یک آنتن متصل است.

با عبور پالس‌های خونی از میان رگ‌ها، به سطح داخلی سنسور فشار وارد شده و منجر به تغییر شکل آن می‌شود. این تغییر شکل گنجایش دستگاه را برای ذخیره یک بار الکتریکی تغییر می‌دهد. با استفاده از یک دستگاه خارجی با آنتن «پینگ» بی‌سیم، پزشکان قادر به خواندن اطلاعات و تشخیص میزان جریان خون هستند. اگر جریان خون کاهش یابد، بدان معناست که احتمال انسداد وجود دارد و پزشکان اقدام به حل آن می‌کنند.

این سنسور نیازی به باتری ندارد و دارای تجزیه بیولوژیکی بی‌ضرر پس از بهبودی رگ‌ها است. این دستگاه اکنون با موفقیت بر روی شریان‌های یک موش زنده آزمایش شد.

علاوه بر این، با قرار دادن برچسب الکتریکی بر روی پوست بیمار، اطلاعات رگ‌ها با گوشی‌های هوشمند همراه خوانده شده و از طریق اینترنت به پزشکان منتقل می‌شود. بنابراین دیگر نیازی به حضور بیمار در مطب پزشک برای بررسی روند پیشرفت بیماری نیست.
*فارس