کد خبر: ۲۴۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۶

وزیرخارجه فرانسه: جامعه جهانی امنیت کردهای سوریه را تضمین کند

 وزیر امور خارجه فرانسه امروز (پنج‌شنبه) تاکید کرد، در شرایطی که آمریکا تصمیم به خارج کردن نظامیانش از سوریه دارد نیروهای کرد سوریه باید اطمینانی در سطح بین‌المللی دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اواسط دسامبر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد حدود ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند چرا که گروه تروریستی داعش شکست خورده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به شبکه فرانسوی‌زبان سی‌نیوز گفت: این تصمیمی جدی است و کردها و متحدان عرب آنها -نیروهای سوریه دموکراتیک- را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد. آنها سهم بسزایی در مبارزه علیه داعش داشته‌اند و اکنون آنها در حال تضعیف هستند. به همین علت است که حفاظت از امنیت کردها در سطح بین‌المللی ضرورت دارد.

وزیر خارجه فرانسه مشارکت کردهای سوریه در مبارزه با تروریسم را ستود و آنها را "بهترین متحدان" توصیف کرد. لودریان با بیان اینکه از طریق توئیتر از تصمیم آمریکا مطلع شده است، گفت: اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا به روشی ناهنجار خروج نظامیان آمریکایی را اعلام کرده است، قابل فهم نیست.   

لودریان همچنین گفت به زودی برای دیدار با رهبران محلی عازم عراق می‌شود.

به ادعای آمریکا، کردها پس از خروج آنها نیاز به حفاظت مقابل ترکیه دارند. ترکیه و ایالات متحده در سال‌های اخیر روابط پرتنشی داشته‌اند و بخشی از علت آن به نگرانی‌های آنکارا از حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) نشات می‌گیرد که از نظر ترکیه شاخه‌ای از سازمان تروریستی پ‌ک‌ک هستند. آنکارا مکررا واشنگتن را به ناکامی در تحقق وعده‌ خارج‌سازی نیروهای ی‌پ‌گ از شهر منبج سوریه متهم می‌کند./ایسنا