کد خبر: ۲۴۵۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۹

فناوری ViLTE چیست و چه گوشی‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟

در سال‌های گذشته، فناوری گوشی‌های هوشمند، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ این گجت‌های محبوب، معرفی فناوری VoLTE بود. پس از موفقیت فناوری برقراری تماس بر بستر اینترنت موبایل، امروز نوبت به فناوری دیگر به‌نام ViLTE رسیده است. در ادامه‌ی مقاله‌ی زومیت، به معرفی و بررسی فناوری تماس ویدیویی بر بستر LTE و معرفی چند گوشی هوشمند با قابلیت فوق می‌پردازیم.

تعریف ViLTE
ViLTE مخفف عبارت Video Over LTE است. اکثر ما اطلاعاتی کلی درباره‌ی نسلی قبلی فناوری عنی VoLTE داریم. فناوری جدید، به‌نوعی شاخه‌ای از نسل قبلی محسوب می‌شود که صدای با کیفیت بالا را ازطریق کانال ویدیویی، بین افراد منتقل می‌کند. پروتکل سیپ (SIP) مورد استفاده در ViLTE مشابه VoLTE است. به‌علاوه، از کدک H.264 برای ارائه‌ی ویدئو به کاربر استفاده می‌شود که کیفیتی به‌مراتب بالاتر از کدک 3G-324M مورد استفاده در اتصال‌های 3G دارد.

برقراری تماس بر بستر LTE یک فناوری انقلابی بود که با انتقال صوت با استفاده از اینترنت پر سرعت، شفافیت صدا را به سطحی جدید رساند. به‌علاوه، این فناوری برای استفاده در جدیدترین و بهینه‌ترین پردازنده‌ها طراحی شد و به‌همین دلیل، مصرف باتری در آن بسیار کمتر است. همان‌طور که گفته شد، تماس‌های تصویری بر بستر LTE شاخه‌ای از تماس‌های صوتی هستند که نه‌تنها کیفیت صدا، بلکه کیفیت تماس تصویری در زمان استفاده از اینترنت موبایل را نیز بهبود می‌بخشند.

ViLTE چگونه کار می‌کند؟
در تعریف ساده، ViLTE یک فناوری تماس ویدئویی است. درواقع، این فناوری به‌عنوان سرویسی برای تماس‌های شخص به شخص استفاده می‌شود. سرویس مذکور، بر پایه‌ی زیرسیستم چندرسانه‌ای IP فعالیت می‌کند.

پیش از استفاده از ViLTE، اپراتور تلفن همراه و گوشی هوشمند شما باید از VoLTE پشتیبانی کند. البته، تنها پشتیبانی از نسل قبل، به‌معنای توانایی استفاده از ViLTE نخواهد بود.

فواید ViLTE
فناوری تماس ویدیویی بر بستر LTE، برای همه‌ی گروه‌های درگیر مفید خواهد بود. درواقع، همه ازجمله اپراتورها، تولیدکنندگان تجهیزات، عرضه‌کننده‌های خدمات شبکه، فعالان کسب‌وکار و مصرف‌کننده‌های نهایی از آن سود خواهند برد.

اپراتورها با پیاده‌سازی فناوری ViLTE فرصت‌های درآمدی بیشتری را برای خود ایجاد می‌کنند. به‌علاوه، مصرف‌کننده‌های نهایی هم علاوه‌بر بهره‌مندی از امنیت بالای خدمات بر بستر سیم‌کارت و VoLTE، از فناوری جدید نیز سود خواهد برد.

اپراتورهایی که فناوری ViLTE را به خدمات خود اضافه می‌کنند، مزیت رقابتی بالایی نسبت‌به دیگر فعالان حوزه‌ی مخابرات خواهند داشت. مزیت مهم، عرضه‌ی چندین خدمات بر بستر سیم‌کارت است. از دیگر مزایای به‌کارگیری سریع‌تر ViLTE توسط اپراتورها می‌توان به ارائه‌ی خدمات مناسب و کاربردی به مشتریان اشاره کرد. به‌علاوه، اولین بودن در این بازار مانند هر رقابت دیگری، مزایای پیشرفت سریع‌تر و بهینه‌سازی راحت‌تر بر مبنای نیازهای کاربران را دارد.

مصرف‌کنندگان نهایی، بیش از همه‌چیز از کیفیت بالای صدا و تصویر لذت خواهند برد. سرویس‌های اعتبارسنجی بر مبنای سیم‌کارت نیز با به‌کارگیری فناوری جدید، قابلیت استفاده بر بستر VoLTE و همچنین ViLTE را دارند. درنهایت، تجربه‌ی کاربر از نظر افزایش کاربرد ارتباطات موبایلی، بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.

گوشی‌های هوشمند با پشتیبانی از ViLTE
همان‌طور که گفته شد، پیاده‌سازی و استفاده از فناوری ViLTE وابسته به ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی و همچنین تولیدکننده‌های تجهیزات است. بیش از همه، SOC مورد استفاده در گوشی هوشمند، نقش بسزایی در قابلیت پیاده‌سازی ViLTE دارد.

اکثر تولیدکنندگان موبایل، درحال‌حاضر فناوری VoLTE را در گوشی‌های هوشمند خود گنجانده‌اند. البته، تنها تعداد محدودی از آن‌ها، پشتیبانی از ViLTE را در جدیدترین محصولات خود عرضه کردند. یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری ازطریق خود شرکت سازنده، ViLTE را برای تعداد بیشتری از گوشی‌ها نیز آماده‌ی ارائه می‌کند. درنهایت، تمامی این دستگاه‌ها باید منتظر اجرای سرویس از سوی اپراتورها باشند.

به‌عنوان نمونه‌ای از پردازنده‌های موبایلی پشتیبانی‌کننده از ViLTE می‌توان مدیاتک P23 4G را نام برد که از دو سیم‌کارت با اتصال هم‌زمان 4G پشتیبانی می‌کند. در ادامه، با برخی گوشی‌های هوشمندی که به‌صورت پیش‌فرض ViLTE را ارائه می‌دهند، آشنا می‌شویم:

Spice V801
گوشی هوشمند اسپایس V801 قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت و همچنین کارت حافظه‌ی جانبی را دارد. این گوشی به یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای مدیاتک مجهز است. صفحه‌نمایش V801 ابعاد ۵ اینچی و خمیدگی ۲.5D در لبه‌ها دارد.

حافظه‌ی رم گوشی جدید اسپایس، ۳ گیگابایت و پردازنده‌ی گرافیکی آن از نوع Mali 720 است. اندروید ۷ نوقا به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض این گوشی هوشمند ارائه‌ می‌شود. دوربین‌های جلو و عقب Spice V801 هردو ۸ مگاپیکسلی هستند. دوربین پشتی از قابلیت فوکوس خودکار و دوربین جلو از زاویه‌ی دید وسیع پشتیبانی می‌کند.

حافظه‌ی داخلی این گوشی ۱۶ گیگابایت بوده که تا ۶۴ گیگابایت قابل افزایش است. قابلیت‌هایی همچون حسگر اثر انگشت و دو اپلیکیشن هم‌زمان در صفحه هم در آن ارائه شده‌اند. باتری با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت و ۲۷۰ ساعت زمان آماده به‌کار، فناوری‌های ارتباطی وای‌فای، بلوتوث، GPS، USB OTG و میکرو یو‌اس‌بی و از همه‌مهم‌تر VoLTE و ViLTE از قابلیت‌های دیگر V801 هستند.

10or D2
برند 10or توسط آمازون در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند معرفی شد. این برند تاکنون سه گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده است که آخرین آن‌ها D2 نام دارد. گوشی جدید، با نسبت صفحه‌ی 18:9 و صفحه‌نمایش ۵.۴۵ اینچی عرضه می‌شود که از فناوری محافظت صفحه‌ی Panda یکی از رقبای اصلی گوریلا گلس بهره می‌برد.

گوشی هوشمند فوق، قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان و همچنین، کارت حافظه تا ۱۲۸ گیگابایت را دارد. گواهی IPX2 آن، مقاومت دربرابر چکیدن آب را تضمین می‌کند. البته، گواهی مذکور مقاومت کامل دربرابر نفوذ آب نیست اما به‌هرحال یک قابلیت خوب برای این گوشی محسوب می‌شود. وای‌فای و (البته) ViLTE از قابلیت‌های اتصالی مهم گوشی D2 هستند.

دوربین پشتی گوشی هوشمند جدید از زیربرند آمازون، ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین جلوی آن ۵ مگاپیکسلی است. باتری قدرتمند ۳۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن نیز تا یک روز کار سنگین را پشتیبانی می‌کند. حافظه‌ی دخلی ۳۲ گیگابایتی و حافظه‌ی رم ۳ گیگابایت، از دیگر قابلیت‌های این گوشی هوشمند هستند.

علاوه‌بر دو گوشی بالا، محصولات هوشمند دیگر از برندهای دیگر نیز از ViLTE و طبیعتا VoLTE پشتیبانی می‌کنند که قطعا برای پیاده‌سازی صحیح، نیاز به پشتیبانی اپراتورهای مخابراتی دارند. یکی از اولین پردازنده‌هایی که قابلیت‌های ارتباطی مدرن بالا را عرضه کرد، Helio P23 بود. پس از آن، انواع تولیدکننده‌ها شروع به عرضه‌ی پردازنده‌هایی با پشتیبانی از ViLTE کردند. به‌هرحال، هنوز اطلاعات کاملی پیرامون فناوری ViLTE و پیاده‌سازی آن در نقاط مختلف جهان وجود ندارد. به‌همین دلیل، احتمالا فهرست این مقاله نیز نیاز به به‌روزرسانی سریع‌تر خواهد داشت. در ادامه، چند گوشی هوشمند دیگر با قابلیت پشتیبانی از ViLTE را معرفی می‌کنیم.

نوکیا 7 پلاس
گجت جدید نوکیا با بهره‌مندی از سیستم‌عامل اندروید وان، بازدهی و کارایی بالا را به مصرف‌کننده عرضه می‌کند. این گوشی مجهز به پردازنده‌ی اسنپدارگون 660، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است. محصول جدید برند نوکیا دو دوربین پشتی ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی و دوربین جلوی ۱۶ مگاپیکسلی دارد. صفحه‌نمایش ۶ اینچی Full HD با محافظت گوریلا گلس و باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، از دیگر قابلیت‌های Nokia 7 plus هستند.

آنر ویو 10
گوشی هوشمند هواوی، با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی، بازدهی بالایی را به کاربر عرضه می‌کند. این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش ۵.۹۹ اینچی با رزولوشن HD و نسبت تصویر 18:9 است. حافظه‌ی رم ۶ و حافظه‌ی داخلی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی نیز ویو 10 را به محصولی نزدیک به پرچم‌داران تبدیل می‌کند. دوربین پشتی دوگانه‌ی ۱۶ و ۲۰ مگاپیکسلی و دوربین جلوی ۱۳ مگاپیکسلی، محصول زیربرند هواوی را به کالایی قابل احترام در بخش عکس‌برداری تبدیل می‌کند. گوشی هوشمند Honor View 10 با به‌روزرسانی جدید نرم‌افزاری، پشتیبانی از ViLTE را نیز به قابلیت‌های خود اضافه خواهد کرد.

درنهایت باید مجددا به این نکته اشاره کنیم که ViLTE یک فناوری با هدف بازتعریف بسیاری از مفاهیم گذشته است. قابلیت جدید گوشی‌های هوشمند، با هدف تغییر وضعیت کنونی تماس‌های ویدئویی عرضه خواهد شد. هدف نهایی آن، بهبود کارایی فناوری کنونی VoLTE ازطریق بهبود کیفیت صدا و تصویر در تماس‌ها، تعریف می‌شود.
*زومیت