کد خبر: ۲۴۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۵

علائم بی‌خوابی در کودکان و علت ابتلا به آن

تمام کودکان در دوره‌ای از زندگی با مشکل بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی برای برخی از آن‌ها این مشکل جدی‌تر می‌شود. بی‌خوابی در کودکان با ناتوانی در به خواب رفتن یا ماندن در حالت خواب شناسایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بنابر اعلام شوفاژکار، بی‌خوابی زمینه‌ای برای مشکلات رفتاری ایجاد می‌کند، روی زندگی اجتماعی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و عملکرد نرمال آن‌ها را مختل می‌کند. ما در سایت روانشناسی کودکان به این علائم و علل ابتلا به آن پرداخته‌ایم.

علائم بی‌خوابی در کودکان
ناتوانی در به خواب رفتن در ساعت خواب همیشگی
بیدار شدن‌های مکرر در نیمه‌های شب و ناتوانی در به خواب رفتن بدون حضور والدین
بیدار شدن زودتر از ساعت مقرر (صبح) و ناتوانی در به خواب رفتن
مشکلاتی که بی‌خوابی در کودکان ایجاد می‌کند:
خستگی در طول روز
رفتارهای مخرب
تغییر خلقیات
افسردگی
بیش فعالی
ناتوانی در تمرکز کردن
وارد کردن آسیب‌های ناگهانی به خود

علت بی خوابی در کودکان
بی‌خوابی ممکن است در اثر یک اختلال فیزیکی و یا روانی دیگر به وجود بیاید. استرس، تغییرات بزرگ در زندگی و وقایع ناگوار هم باعث ابتلا به بی‌خوابی می‌شوند. بی‌خوابی گاهی یکی از عوارض جانبی مصرف دارو است.

درمان
ساعت خواب منظم در نظر بگیرید.
اجازه ندهید غذاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف کند.
نور و سر و صدای محیط خواب او را به حداقل برسانید.
آماده کردن کودکان برای خواب در هر سنی می‌تواند کار دشواری باشد، خصوصا زمانی که شما بیش از اندازه خسته هستید. به جای اینکه به دنبال یک سیستم جادویی خواب در بیرون از خانه باشید، برنامه ثابتی را برای زمان رفتن به رختخواب و خواندن داستان شب قرار دهید.
شما همچنین می‌توانید خوردن یک غذای سبک یا آخرین تغذیه، حمام کردن و گوش کردن به یک موسیقی آرامش‌بخش را در قسمتی از این برنامه ثابت بگنجانید.

وقتی کودک، در حال دندان درآوردن است
تصور کنید یک اتفاقی در لثه شما در حال افتادن است، چیزی می‌ریزد و چیز دیگری جایگزین آن می‌شود، انگار با یک جراحی شبانه مواجهیم، سعی کنید در این مواقع برای آرام کردن کودکان از پودرهای التیام‌بخش، برای رشد دندان کودک استفاده کنید .

آن‌ها در حال یادگیری یک مهارت جدید هستند
کودک در طول روز یاد می‌گیرد بنشیند، بجود، بایستد، راه برود و غیره. بعضی از نوزادان هنگامی که شب از خواب بیدار می‌شوند اما بی‌تابی ندارند، در حال مرور یک مهارت هستند و واقعا می‌خواهند آن را همان موقع تمرین کنند .چرا که، فرصت‌های فراوانی را که در طول روز فراگرفته اند، بخاطر می‌آورند.
درد و ناراحتی جسمی می‌تواند از دلایل نخوابیدن کودک باشد
بچه‌ها به چیزهای کمی حساس هستند، درد شکم، دندان درد، ریفلکس اسید، سرماخوردگی، باد ضبط شده، از موارد معمولی است که باعث ناراحتی نوزاد می‌شود. بدیهی است که اگر به بیماری خاصی مشکوک هستید، با دکتر خود مشورت کنید .

تغییر روتین و روال خواب
برنامه خواب کودکان به تدریج تغییر می‌کنند، مثلا گاهی ۵ ساعت می‌خوابند اما بعد یک مدت سه ساعت می‌خوابند هر چه سن آن‌ها بالاتر می‌رود این روال تغییر می‌کند، بنابراین به هوش باشید که خودتان را با آن‌ها تنظیم کنید .

آن‌ها می‌خواهند نزدیک شما بخوابند
کودکان دوست دارند نزدیک والدینشان به خصوص مادرشان بخوابند. توجه کنید در طول تاریخ این اتفاق همیشه افتاده و کودک از مادرش برای خواب جدا نمی‌شده است اما تغییراتی که الان اتفاق افتاده، این است که کودک و مادر و پدر از هم جدا می‌خوابند. اگر به هردلیلی مشکل دارید که کودکتان کنارتان بخوابد سعی کنید تا خواب او کنارش باشید. آن‌ها بسیار کوچک و حساسند. قدرت مقاومت ندارند. سعی کنید به آن‌ها لذت بدهید .
*ایسنا