کد خبر: ۲۴۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۱

کشف استخوان‌ها و ابزارهای سنگی 2میلیون ساله!

گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان و پارینه‌انسان‌شناسان، استخوان‌هایی با نشانه‌های برش و مصنوعات سنگی ۲.۴ میلیون ساله‌ای را در سایت باستان‌شناسی «عین بوچریت» در الجزایر کشف کردند. این کشف که در مجله‌ی Science منتشر شده است، نشان می‌دهد که اجداد انسان‌ها بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شود، در حاشیه‌ی مدیترانه‌ای در شمال آفریقا ساکن بوده‌اند. شواهد عین بوچریت، گسترش زود هنگام ساخت و استفاده از ابزار سنگی از شرق آفریقا، یا سناریوی منشاء متعدد تکنولوژی سنگ در شرق و در شمال آفریقا را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که شرق آفریقا زادگاه استفاده از ابزار سنگی توسط اجداد باستانی ما بوده است؛ قدمت اولین نمونه‌های آن تقریباً ۲.۶ میلیون سال است. نمونه‌های مشابهی از ساخت ابزار سنگی و استفاده از آن‌ها در عین هانک و الخربا در الجزایر، کشف شده است که قدمت آن‌ها تقریباً ۱.۸ میلیون سال است و به‌طور کلی قدیمی‌ترین شواهد در آفریقای شمالی محسوب می‌شوند. این گروه تحقیقاتی، به رهبری دکتر «محمد سانونی» باستان‌شناس دانشگاه ایندیانا، CENIEH در اسپانیا و CNRPAH در الجزایر، رسوبات سایت عین بوچریت، واقع در فلات مرتفع شرق الجزایر را بررسی کردند و شواهدی از ابزارهای سنگی اولدوون و استخوان‌های خردشده‌ای را در دو رسوب مجزا یافتند که قدمت آن‌ها به ترتیب ۱.۹ میلیون سال و ۲.۴ میلیون سال است.

این مجموعه‌ها شامل بقایای سنگی و ریگیِ ساخت ابزار سنگی بود که مانند مجموعه‌ی کشف‌شده از قدیمی‌ترین سایت‌های شرق آفریقا است. علاوه بر این، استخوان‌هایی فسیلی‌ نیز یافته شد که اکثر آن‌ها شیارها و نشانه‌های V شکل و بریدگی‌های میکروسکوپی داشتند که نشان‌دهنده‌ی کشتار و بیرون آوردن مغز استخوان به وسیله‌ی سنگ است.

این محققان گفتند: «ابزارهای سنگی عین بوچریت از سنگ‌ آهک‌ و سنگ چخماق که در همان محل در دسترس بوده‌اند، ساخته شده است و شامل ساطور، ابزارهای چندضلعی، ابزارهای کروی و نیز ابزارهای بُرنده با لبه‌های تیز است که برای خرد و ریز کردن لاشه‌های حیوانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مصنوعات، نمونه‌هایی نوعی از تکنولوژی سنگ اولدوون هستند که از سایت‌هایی با قدمتی ۱.۹ تا ۲.۶ میلیون ساله در شرق آفریقا کشف شده‌اند؛ اگر چه نمونه‌های عین بوچریت، تغییرات ظریف و ماهرانه‌ای را نشان می‌دهند.»

دکتر سانونی بیان داشت: «صنعت سنگی عین بوچریت که به لحاظ تکنولوژیکی شبیه به صنعت سنگی گونا و اولدووی است، نشان می‌دهد که اجداد ما به تمام گوشه‌های آفریقا مهاجرت کرده‌اند، نه فقط به شرق آفریقا. این شواهد در الجزایر، دیدگاه قبلی مبنی بر اینکه شرق آفریقا مهد بشریت است را تغییر می‌دهد. در واقع، کل آفریقا زادگاه و مهد بشریت بوده است.»

مجله ایلیاد:در حال حاضر مهم‌ترین مساله این است که چه کسی ابزارهای سنگی عین بوچریت را ساخته است. دکتر سانونی افزود: «هومینین‌های هم‌عصر با لوسی با قدمت ۳.۲ میلیون سال، احتمالاً در صحرای آفریقا سرگردان بوده‌اند و نوادگان آن‌ها مسئول این معماهای باستان‌شناسی کشف‌ شده در الجزایر هستند که البته این کشفیات باستان‌شناسی جدید هم‌عصر با کشفیات شرق آفریقا است. تحقیقات آینده بر جستجوی فسیل‌های انسانی در رسوبات میوسن و پلیستوسن و کشف ابزارسازان و ابزارهای سنگیِ حتی قدیمی‌تر، متمرکز خواهد بود.»