کد خبر: ۲۴۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۲

دولت ونزوئلا دسترسی کاربران به ویکی‌پدیا را مسدود کرد

بر اساس گزارشات منتشر شده در رسانه ها، دولت ونزوئلا دسترسی کاربران اینترنت این کشور به وب سایت ویکیپدیا را مسدود کرده است. خبرگزاری های رویترز و اسوشیتدپرس در گزارشاتی جداگانه با اشاره به این نکته از تصمیم دولت برای عدم اجازه دسترسی کاربران به منابع ویکیپیدیا خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ منبع گزارشات در این زمینه گروهی به نام Netblocks است که در زمینه حقوق دیجیتال شهروندان فعالیت داشته و محدودیت های کاربران در کشورهای مختلف جهان را رصد کرده و گزارش می نماید. به گفته این گروه از تاریخ 12 ژانویه سال 2019 (تقریبا یک هفته قبل) بزرگترین ارائه دهنده سرویس های اینترنتی در ونزوئلا به نام CANTV دسترسی تمامی کاربران خود به وب سایت ویکیپدیا اعم از صفحه اصلی و تمامی محتوای داخلی آن را مسدود کرده است. نتبلاکس توانسته است باجمع آوری اطلاعات کاربران خود در 60000 بار تلاش برای مراجعه به ویکیپدیا از 150 محل مختلف در داخل خاک ونزوئلا این اطلاعات را تایید نماید.

سخت افزار:بر اساس آمارهای موجود، بیش از 16 میلیون نفر در ونزوئلا به اینترنت دسترسی دارند و از این تعداد وب سایت ویکی پدیا نیز به صورت ماهانه 60 میلیون بازدید دارد. گفته می شود دلیل اصلی مسدود شدن ویکی پدیا انتشار یک مقاله درباره حمایت از مخالفان دولت کنونی ونزوئلا است. از ماه می سال گذشته دولت ونزوئلا به اعلام شرایط اضطراری تلاش بیشتری برای نظارت بر محتوای وب سایت های اینترنتی را آغاز کرده و بسیار از وب سایت ها از آن زمان تا کنون مسدود شده اند. دولت ونزوئلا از چند سال قبل تا کنون درگیر مشکلات اقتصادی و سیاسی متعددی شده و اعتراضات بسیار زیادی توسط گروه های مختلف مردمی در این کشور روی داده است.