کد خبر: ۲۴۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۹

موگرینی در نشست «ورشو» شرکت نمی‌کند

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید فدریکا موگرینی در نشست ضدایرانی که قرار است ماه آینده در لهستان برگزار شود، شرکت نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز پنج‌شنبه از عدم شرکت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی که قرار است ماه آینده علیه ایران در لهستان برگزار شود، خبر داد.

خبرنگار این نشریه این خبر را به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا منتشر کرده و نوشته است که در مورد مشارکت وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا هم «ابهام زیادی» وجود دارد و مشخص نیست قرار است این نشست چه چشم‌اندازی را برای آینده خاورمیانه ترویج کند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن آمریکا و لهستان در شهر ورشو نشستی را با موضوع «آینده خاورمیانه» برگزار می‌کنند. وی گفت تمرکز اصلی این نشست، مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران خواهد بود.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، تاکنون وزرای خارجه حدود ۷۰ کشور، از جمله تمام اعضای اتحادیه اروپا، به شرکت در این نشست دعوت شده‌اند، با این وجود هنوز مشخص نیست کدام کشورها این دعوت را پذیرفته‌اند.

وال‌استریت ژورنال با بیان اینکه احتمالا وزرای خارجه شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از شرکت در نشست ورشو خودداری می‌کنند، نوشته است که تلاش پامپئو برای کشاندن اتحادیه اروپا به کارزار فشار به ایران، با دشواری مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، فرانسه احتمالا از اعزام وزیر خارجه خود به این نشست خودداری می‌کند. انگلیس و آلمان هم هنوز در مورد سطح حضور در این نشست تصمیم‌گیری نکرده‌اند. وزیر خارجه لوکزامبورگ نیز اعلام کرده که به دلیل تداخل برنامه‌هایش، در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

یک دیپلمات اروپایی به وال‌استریت ژورنال گفته است که اتحادیه اروپا به «یک ائتلاف ضدایرانی نمی‌پیوندد.»

به نوشته این روزنامه، برخی از دیپلمات‌های اروپایی انتخاب لهستان به عنوان میزبان این نشست را به عنوان تلاش ایالات متحده برای تفرقه انداختن در میان اعضای اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران ارزیابی کرده‌اند.

میزبانی لهستان از این نشست ضدایرانی، با واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است. ایران تأکید کرده است که چنین نشستی به روابط دوجانبه میان تهران و ورشو لطمه می‌زند. لهستان که دولتی راستگرا دارد، هرچند به ظاهر از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده، اما در موارد متعددی از سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کرده و حتی به اروپا نیز توصیه کرده که «دغدغه‌های» واشنگتن را درک کند.

وال‌استریت ژورنال نوشته لهستان در روزهای گذشته تلاش کرده تا سویه‌های ضدایرانی این نشست را کم‌رنگ جلوه دهد. به گفته مقام‌های اتحادیه اروپا، وزیر خارجه لهستان از اتحادیه اروپا خواسته که مسئله برگزاری این نشست رسما در جلسه وزرای خارجه اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.
*فارس