کد خبر: ۲۴۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰

شاخص بورس عقب‌گرد کرد

شاخص بورس امروز (یکشنبه) با کاهش یک هزار و 679 پله ای در جایگاه 160 هزار و 797 پله ای قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وجود برخی ابهامات درباره وضعیت فروش شرکت ها در دی ماه به ویژه شرکت های صادراتی، باعث شد فضای منفی بر معاملات بازار سرمایه غالب شود و شاخص افت کند.

با این حال، اعلام افزایش سرمایه شماری از بانک های بورسی سبب استقبال فعالان بازار سرمایه از گروه بانکی شد به طوری که روند مثبت معاملات آنها، تاثیر مثبت اندکی بر شاخص داشت.

بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) با بیشترین تاثیر منفی شاخص را پایین کشیدند، در مقابل، وبملت (بانک ملت)، وبصادر (بانک صادرات) و وتجارت (بانک تجارت) با بیشترین تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.

 ارزش 7 هزار و 147 میلیارد ریالی معاملات بورس

در معاملات امروز سه میلیارد و 208 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 147 میلیارد ریال در 206 هزار نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 486 افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 30 واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 21 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور یک هزار و 542 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 312 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 2 هزار و 984 واحد کاهش یافت.

بانک ها همچنان صدرنشین معاملات

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه یک میلیارد و 934 میلیون سهم به ارزش سه هزار و 461 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه خودرو به ارزش 620 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 382 میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 333 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.

گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش 223 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

 افت 20 پله ای فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) 20 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 942 واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از 628 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 192 میلیارد ریال دادوستد شد.

همچنین در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین سهم را در افت آیفکس داشتند.
*ایرنا