کد خبر: ۲۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۴۴

خاویار تقلبی با بسته بندی ایرانی در بازار

نماینده مردم گلستان در مجلس، در خصوص عرضه خاویار تقلبی در استان گلستان،گفت: متأسفانه دلالان و سودجویان به منظور کسب سود بیشتر به قاچاق خاویار از چین پرداخته و خاویار تقلبی و چینی را با بسته بندی ایرانی به مردم می فروشند.

عیسی امامی در گفت و گو با خانه ملت، در واکنش به این مطلب که اخیرا در استان گلستان خاویار تقلبی توزیع شده که این نوع خاویار به هیچ عنوان محصول دریایی نیست و از مواد ژلاتینی تهیه شده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولتی تولید خاویار در ایران در حال انقراض است.

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه در سنوات گذشته استان گلستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل های بالایی برای تولید خاویار داردو سهم قابل توجهی در بازارهای صادراتی داشت، تصریح کرد: متأسفانه به علت ورود کشور چین به بازار خاویار در حال حاضر بازار این محصول در دست این کشور است و توانسته صادرات گسترده ای به جهان داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم،با تأکید براینکه تولید خاویار در چین وسیع و بدون کنترل و نظارت است، اظهارداشت: متأسفانه دلالان و سودجویان به منظور کسب سود بیشتر به قاچاق خاویار از چین پرداخته و خاویار تقلبی و چینی را با بسته بندی ایرانی به مردم می فروشند. امامی،با تأکید بر اینکه مصرف خاویار در ایران به علت کمبود تولید و گرانی بیش از حد بسیار پایین است، افزود: اگر دولت توانایی سرمایه گذاری در این بخش را ندارد باید بخش خصوصی با سرمایه گذاری مسئولیت رونق صنعت خاویار را برعهده گیرد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه بخش خصوصی باحمایت دولت باید صنعت خاویار را اقتصادی کند، گفت: بخش خصوصی با سرمایه گذاری علاوه بر اشتغال زایی پایدار باید سهم تولید بازارهای داخلی و جهانی را به منظور ارزآوری تقویت کند.

گفتنی است؛ خاویار تقلبی را از نوعی خمیر تهیه می‌کنند و با افزودن رنگ، ژله و طعم دهنده‌ها به جای خاویار اصل در بازار توزیع می‌کنند. این محصول از درون شکم ماهیان خاویاری به دست نمی‌آید و از بسیاری از خاصیت‌های درمانی و مواد مغذی خاویار تهی و همچنین برای سلامتی، مضر و ارزش غذایی آن ها پایین است. قیمت صد گرم خاویار دریایی بسته به کیفیت آن چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است در حالی‌که خاویار تقلبی با قیمتی به مراتب پایین‌تر و زیر بیست هزار تومان عرضه می‌شود.

راه هایی برای شناسایی خاویار تقلبی از خاویار طبیعی؛ اگر آب جوش روی خاویار طبیعی ریخته شود بلافاصله سفت می‌شود، اما خاویار مصنوعی در این شرایط به شکل ژله مانند درمی‌آید. همچنین از لحاظ دانه بندی برخلاف خاویار طبیعی که شکل بیضی یا گرد دارند خاویار تقلبی اشکال چند وجهی داشته و به صورت توده ژله‌ای است.