کد خبر: ۲۴۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۵

افغانستان از روسیه شکایت کرد

در پی سفر برخی از اعضای طالبان به روسیه برای شرکت در نشست مسکو، دولت افغانستان به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علت شکایت حکومت افغانستان این بوده است که روسیه به اعضای هیئت گفت‌وگو کننده طالبان اجازه سفر به مسکو داده‌است، در حالی که اسامی این افراد در لیست سیاه سازمان ملل متحد واقع است.

روسیه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری، از نشستی میزبانی کرد که در آن 10 نماینده طالبان به رهبری «شیرمحمد عباس ستانکزی»، رییس پیشین دفترسیاسی طالبان در قطر و نیز سیاسیون افغانستان شرکت کرده بودند.

نظیف الله سالارزی، معاون نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد این شکایت حکومت افغانستان، را در گفت‌وگو با رسانه‌های افغانستان تایید کرد.

«صبغت‌الله احمدی» سخنگوی وزرات خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که هیاتی از طالبان که به مسکو سفر کرده بودند، نامشان در بسیاری از کشورها در لیست تروریستی سازمان ملل قرار دارد و این افراد حق ندارند تا آزادانه به کشورهای مختلف سفر کنند.

وی گفت که دولت افغانستان بر اساس قطعنامه 1988 سازمان ملل موضوع سفر هیات طالبان به مسکو را یادآور شده است.

اما، «هارون چخانسوری»، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این باره اعلام کرد که موضع‌گیری کابل در برابر برگزاری نشست مسکو، چیزی است که در اطلاعیه‌ای عنوان شده است.

در اطلاعیه دولت افغانستان، آمده است که نشست مسکو صرفا یک بحث سیاسی و علمی بوده و نتایج این نشست قابل اجرا نیستند.

دولت افغانستان اما به نشست مسکو دعوت نشده بود و نماینده‌ای در این نشست نداشت. این در حالی است که در چهار دور نشست نمایندگان طالبان و ایالات متحده آمریکا نیز در غیبت حکومت افغانستان برگزار شد.

این اظهارات از سوی دولتمردان افغانستان در حالی بیان می‌شود که سخنگوی طالبان اعلام کرد نام هیچ‌کدام از اعضای این گروه که در نشست مسکو شرکت کرده بودند، در فهرست سیاه قرار ندارد.
*فارس