کد خبر: ۲۴۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۶

جمعیت زمین روزی تمام می شود!

جمعیت زمین و بحران افزایش بدون توقف آن که پیشتر دانشمندان نسبت به خطرات احتمالی اش هشدار داده بودند ظاهرا آنطور که تصور می شد جدی نیست؛ کتاب تازه ای در این باره منتشر شده که نشان می دهد تعداد انسان های روی زمین به زودی شروع به کم شدن می کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ همانطور که احتمالا می دانید سازمان ملل متحد مدتهاست در رابطه با افزایش جمعیت زمین هشدار می دهد و پیش بینی کرده که جمعیت زمین مرتبا در حال افزایش است و به زودی به نقطه ای می رسد که منابع طبیعی موجود در آن پاسخگوی نیازهای آن نخواهد بود.

طبق پیش بینی ها جمعیت زمین تا سال ۲۰۵۰ به رقم ۹ میلیارد نفر می رسد
در حال حاضر ۷.۷ میلیارد نفر روی زمین زندگی میکنند و پیش بینی شده که جمعیت زمین تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر برسد.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت ایرانی ها با میانگین رشد سالانه ۱.۲ درصدی در این سال به ۷۹.۹ میلیون نفر رسید. براین اساس سالانه یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۳۴ نفر در ایران متولد می شوند و خراسان رضوی با رشد ۷.۹ درصد و سیستان و بلوچستان با رشد ۷.۳ درصدی بالاترین رشد موالید را داشته اند.

جمعیت زمین
با این حال اما یک روزنامه نگار کانادایی به نام جان ایبیتسون و دارل برکر دانشمند علوم سیاسی به مخالفت با این پیش بینی ها پرداخته اند و مدعی شده اند که جمعیت کره زمین احتمالا روندی نزولی را طی میکند.

این دو نفر در کتاب خود با عنوان Empty Planet یا سیاره خالی به بررسی مجدد الگوهای پیش بینی جمعیت زمین پرداختند و اینطور نتیجه گرفتند که جمعیت زمین ظرف سی سال آینده روندی نزولی به خود می گیرد و هشدار دادند که این روند بعد از شروع شدن هیچگاه متوقف نمی شود.

از ۳۰ سال دیگر جمعیت زمین روندی نزولی به خود می گیرد
کتاب سیاره خالی در واقع نگاهی وارونه نسبت به فرضیات قدیمی در رابطه با جمعیت زمین دارد و به لطف اطلاعات آماری و مصاحبه هایی که با مردم سراسر دنیا انجام داده تصویری کامل تر از این مساله را برای خوانندگانش به تصویر کشیده است.

پیش بینی های سازمان ملل متحدد در رابطه با جمعیت زمین برپایه نرخ باروری، مهاجرت و مرگ و میر ارائه شده اند اما طبق گفته این دو محقق فاکتورهای دیگری نظیر سرعت شهری شدن و افزایش سطح سواد بانوان در این پیش بینی ها نادیده گرفته شده اند و جالب آنکه بخش های عظیمی از آفریقا هم اکنون کلیه این عوامل را تجربه می کنند.

افزایش شمار زنان تحصیل کرده در جمعیت زمین
اگر افزایش سطح سواد بانوان را در نظر بگیریم برآوردهایمان به ۸ تا ۹ میلیارد نفر تا سال ۲۱۰۰ کاهش می یابد (در حال حاضر پیش بینی ها نشان می دهند که جمعیت زمین تا سال ۲۱۰۰ به ۱۱ میلیارد نفرمی رسد) و این تنها یکی از متغیرهاست.

این دو محقق برای نگارش کتاب خود از مردم ۲۶ کشور دنیا نظر سنجی کردند تا به درک بهتری از برنامه های تنظیم خانواده در سراسر دنیا دست پیدا کنند و دریافتند که بسیاری از مردم خانواده های کوچک را انتخاب می کنند.

با در ن‍ظر داشتن همین مساله طولی نمی کشد که تعداد افراد جوان در سراسر دنیا کم شود و با کمی بررسی در می یابیم که با کم شدن شمار جوانان جمعیت زمین تعداد افراد سالخورده افزایش پیدا میکند چراکه با پیشرفت علم امید به زندگی در کشورهای مختلف نیز بیشتر شده است و در نهایت چه بسا جمعیت زمین تمام شود.
*دیجیاتو