کد خبر: ۲۴۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۵

جمهوری چک آماده خروج از افغانستان پس از آمریکاست

 براساس گفته وزیر دفاع جمهوری چک اگر آمریکا تصمیم بگیرد تا نیروهایش را از افغانستان خارج کند، این کشور نیز به تبعیت از واشنگتن نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لوبومیر متنار، وزیر دفاع چک در گفگو با روزنامه متنار گفت: اگر مذاکرات طالبان و آمریکا موفق و به ثبات سیاسی داخلی منجر شود، امنیت در افغانستان بهبود یافته و این امر باعث کاهش یا خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور می‌شود ما هم به سرعت به این مسئله پاسخ می‌دهیم؛ یعنی اگر آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کند ما هم همین کار را انجام خواهیم داد.

حدود ۳۴۰ سرباز چک در چارچوب ماموریت "حمایت قاطع" ناتو در افغانستان مستقر هستند. این ماموریت شامل آموزش و کمک‌های نظامی برای نیروهای امنیتی افغانستان است. حدود ۱۶ هزار سرباز از ۳۹ کشور عضو ناتو هم اکنون تحت ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان خدمت می‌کنند.
دراواخر ژانویه، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان قول داد تا تمام نیروهای خارجی را از کشور خارج کند، همچنین گفته شده است که آمریکا و طالبان در مذاکرات قطر به توافقی برای خروج احتمالی نیروها رسیده‌اند. بر طبق این توافق طالبان متعهد شده تا مانع از آن شود شود که گروه‌های تروریستی نظیر "القاعده" از این کشور به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات علیه کشورهای دیگر استفاده کنند.
*ایسنا