تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

سؤالاتی که علم قادر به پاسخ به آن‌ها نیست!

امروزه انسان توانسته است به کمک دانش خود به ماه قدم گذاشته، بسیاری از ناشناخته‌ها را کشف و گام‌های بلندی در علم بردارد اما هنوز ناشناخته‌های زیادی در جهان وجود دارد که دانشمندان قادر به ارائه توضیح درباره آن‌ها نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علی‌رغم پیشرفت انسان در علوم مختلف، هنوز طبیعت حاوی ناشناخته‌هایی فراوان است و بسیاری از سؤالات وجود دارند که هنوز علم پاسخی برای آن‌ها نیافته است. در این یادداشت به بررسی و معرفی برخی از مهم‌ترین سؤالات بی‌پاسخ موجود در طبیعت در دنیای علم می‌پردازیم که هنوز دلیل آن‌ها کشف نشده است:

معمای ناشناخته خمیازه

تقریباً همه ما در طول شبانه‌روز با خمیازه کشیدن روبه‌رو می‌شویم و این عمل برای ما یک موضوع عادی است اما شاید برای شما جالب باشد که دانشمندان هنوز به‌طور دقیق دلیل این پدیده را نمی‌دانند. برخی از مطالعات جدید پیشنهاد می‌دهد که خمیازه کشیدن باهدف تنظیم درجه حرارت بدن رخ می‌دهد که هدف آن خنک کردن مغز است اما ساختار زیستی این پدیده هنوز مشخص نشده و نظریه فوق هم به‌طور قطعی اثبات نشده است. از سوی دیگر دانشمندان در حال بررسی این مسئله هستند که چرا این پدیده در بین موجودات مختلفی مانند انسان و سایر حیوانات رایج است. از سوی دیگر برخی مطالعات نشان می‌دهد که خمیازه کشیدن روی بخش اجتماعی مغز تأثیر داشته و شاید به همین دلیل با دیدن خمیازه کشیدن دیگران، فرد نیز این عمل را تکرار می‌کند. از سوی دیگر پژوهشگران در آزمایش‌های خود دریافتند که شامپانزه‌ها نیز براثر دیدن خمیازه کشیدن انسان، خمیازه می‌کشند. دکتر متئو کمپل (Matthew Campbell) از پژوهشگران مرکز مطالعات نخستینیان در دانشگاه اموری واقع در یورک، در این رابطه می‌گوید: «انجام تقلید حالت صورت دیگران در شرایطی مانند خمیازه کشیدن، به ما کمک می‌کند تا شرایط آن‌ها را بهتر درک کنیم.»

قارچ عجیبی که فقط در تگزاس و ژاپن رشد می‌کند

دانشمندان هنوز قادر به تفسیر و ارائه دلیلی برای رشد عجیب نوعی قارچ در تگزاس و ژاپن نشده‌اند که در هیچ جای دیگری قادر به رشد نیست. این قارچ با عنوان Chorioactis geaster، تنها گونه از قارچ‌های طبقه Chorioactis محسوب می‌شود که انحصاراً در این دونقطه از جهان رشد می‌کند. هردوی این مناطق در عرض جغرافیایی مشابهی هستند، اما به‌غیراز این تشابه، قارچ شناسان هیچ ارتباط دیگری بین ژاپن و تگزاس پیدا نکرده و نمی‌دانند که چرا این قارچ‌ها فقط در این دونقطه رشد می‌کنند. تحقیقات سال 2004 میلادی که توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد منتشرشده است، بر اساس آنالیز دی آن ای این گیاه اعلام کرده است که احتمالاً جمعیت این قارچ در حدود 19 میلیون سال پیش به دو نسل مجزا تقسیم‌شده است.

اجتماعی شدن نهنگ‌های گوژپشت

نهنگ‌های گوژپشت از ابتدای حیات خود تا امروز به‌عنوان موجوداتی منزوی شناخته می‌شدند که به‌صورت مجزا و منفرد زندگی می‌کردند اما در کمال شگفتی این موجودات در سال‌های اخیر به زندگی اجتماعی متمایل شده و به‌صورت گروهی دیده می‌شوند. یافته‌های جدید زیست شناسان دریایی دانشگاه پرتوریا (University of Pretoria) در سال 2017 میلادی نشان می‌دهد این‌گونه نهنگ‌ها که پیش‌ازاین همیشه به‌طور انفرادی زندگی می‌کردند در سال‌های اخیر در قالب گروه‌هایی با 20 تا 200 عضو در نزدیکی افریقای جنوبی دیده‌شده‌اند. دانشمندان دلیل تغییر ماهیت طبیعی این موجودات را نمی‌دانند و نظریاتی همچون افزایش جمعیت این جانور به‌عنوان دلیل تغییر رفتار وی عنوان‌شده است.

درختان رقصنده در روسیه

در کشور روسیه جنگلی وجود دارد که به آن عنوان عجیب جنگل رقصنده یا (Dancing Forest) اطلاق می‌شود. در حقیقت دانشمندان هنوز هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای ایجاد انحنای عجیب این درختان، عنوان نکرده‌اند. این جنگل که در منطقه کالینینگراد واقع‌شده است دارای درختان کاجی است که بدنه آن‌ها پیچ‌وتابی فنری خورده و پیکربندی عجیبی دارند. بیشتر این گیاهان در دهه 60 میلادی کاشته شده و تنها گونه درختی هستند که این شکل ظاهری را در منطقه پیداکرده‌اند. تاکنون نظریات مختلفی مانند وزش باد شدید، عدم استحکام خاک و فعالیت حشراتی مانند کرم‌ها برای توجیه پدیده فوق، ارائه‌شده است؛ اما هیچ‌کدام از این نظریات قادر به قانع کردن پژوهشگران نبوده و هنوز دلیل این پدیده شناخته‌نشده است.

خرناس کشیدن گربه‌سانان
جانورشناسان سال‌هاست که در آزمایش‌ها و مشاهدات خود دریافته‌اند که گربه‌ها خرناس می‌کشند اما هیچ‌کس دلیل این موضوع را نمی‌داند. نتایج یک مطالعه علمی نشان می‌دهد که شاید دلیل این موضوع، انقباض عضلات حنجره گربه‌سانان باشد که باعث ایجاد این صداهای عجیب می‌شود. هرچند هنوز هیچ دلیل مشخصی برای خرناس کشیدن گربه‌سانان وجود ندارد. یک دلیل ارائه‌شده برای این پدیده، احتمال تأثیر این صدا بر رشد استخوانی است. برخی دانشمندان باور دارند که خرناس کشیدن سبب افزایش رشد استخوانی این جانوران می‌شود زیرا فرکانس ارتعاش باعث می‌شود استخوان‌ها در پاسخ به فشار، متراکم‌تر شوند.

گری وایتزمن (Gary Weitzman) دامپزشک و پژوهشگر مقیم سن دیگو در این رابطه به بی‌بی‌سی گفته است: «خرناس کشیدن با فرکانس 25 تا 100 گیگاهرتز موجب بهبودی و رشد استخوان‌ها شده و در تسریع روند درمان استخوان‌های آسیب‌دیده تأثیر دارد.»

عارضه‌ای جغرافیایی از جهانی دیگر

پژوهشگران قله‌ای را در سیبری کشف کرده‌اند که هیچ شباهتی به دیگر بخش‌های کره زمین ندارد. این کوه عجیب در دهانه یک قله سنگی شکسته شده از جنس سنگ‌آهک به ابعاد 158 در 42 متر است که با نام پاتوم Patom شناخته می‌شود. مردم محلی به این منطقه، آشیانه عقاب می‌گویند و بر اساس فرهنگ و باور باستانی این منطقه، قله پاتوم تداعی‌کننده مرگ است. موضوع بسیار جالب درباره این قله، عدم رشد هرگونه گیاه و یا وجود هر نوع موجود زنده‌ای در آن است.

این منطقه برای نخستین بار در سال 1949 میلادی توسط زمین‌شناسی به نام وادیم کولپاکف (Vadim Kolpakov) کشف‌شده و مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد این کوه بسیار جوان بوده و تنها 500 سال قدمت دارد.

سیناپرس:تاکنون ایده‌های مختلفی در مورد منشأ این قله شامل انفجار هسته‌ای و فعالیت سفینه‌های فضایی ارائه است، اما دانشمندان می‌گویند احتمالاً این قله عجیب براثر یک انفجار بخار که در هنگام قرارگیری ماگما در سنگ‌های آبی یا به دلیل وجود گسل و فشردن سنگ‌های آب گرم به وجود آمده است. به‌هرحال آنچه مسلم است، عدم وجود هر نوع توضیحی درباره این پدیده توسط دانشمندان بوده و باید این موضوع را نیز به سؤالات بی‌پاسخ علم اضافه کنیم.