کد خبر: ۲۴۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
برخلاف باور بسیاری از افراد، با نشستن پشت پنجره یا درون خودرو، نمی‌توان نور فرابنفش B کافی جذب کرد. وجود نور فرابنفش B برای ساخت ویتامین D در بدن ضرورت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به‌اعتقاد دکتر راثر، نور خورشید حاوی ویتامین D نیست و درواقع، وقتی پوستمان درمعرض اشعه‌های فرابنفش خورشید قرار می‌گیرد، بدن تولید ویتامین D را شروع می‌کند. کبد و کلیه ازنظر بیولوژیکی شکل غیرفعال ویتامین D را به شکل‌های فعال استفاده‌‌شده‌ی بدن تبدیل می‌کنند تا بدین‌ترتیب، جذب کلسیم و سلامت استخوان‌ها بهتر شود.

نور خورشید حاوی نور فرابنفش A و نور فرابنفش B است. نورفرابنفش A در لایه‌های پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند به پیری زودرس بینجامد. نور فرابنفش B باعث قرمزشدن پوست دراثر آفتاب‌سوختگی و نیز سنتز ویتامین D در بدن می‌شود. بسیای از افراد می‌توانند ویتامین D موردنیاز بدن‌ خود را با قرارگرفتن مستقیم دربرابر خورشید در طول ماه‌های تابستان جذب کنند. حداقل ۱۰ دقیقه زمان برای جذب این ویتامین معمولا کفایت می‌کند؛ اما برای بسیاری از افرادی که در مناطق شمالی زندگی می‌کنند، تولید ویتامین D در طول ماه‌های سرد زمستان کافی نخواهد بود.

علاوه‌براین، وقتی افراد در داخل ساختمان یا خودرو باشند، نمی‌توانند به‌اندازه‌ی کافی درمعرض نور فرابنفش B قرار بگیرند. درواقع، تمام شیشه‌های خودرو و شیشه‌های تجاری مانع از ورود فرابنفش B می‌شوند. درنتیجه، با نشستن درمقابل پنجره‌ در روز آفتابی، نمی‌توانید سطح ویتامین D بدن را افزایش دهید. درضمن، بخش اعظم نور فرابنفش B وارد شیشه می‌شود و ممکن است مضر باشد. دکتر مایکل هالیک، استاد پزشکی و فیزیولوژی و بیوفیزیک در دانشکده‌ی پزشکی بوستون می‌گوید:

مهم نیست فصل تابستان یا زمستان باشد، ‌شما با نشستن پشت پنجره نمی‌توانید ویتامین D جذب کنید.

کسانی که نگران سطح پایین ویتامین D بدن خود هستند، می‌توانند ویتامین بیشتر را ازطریق غذا به‌دست آورند. بهترین منبع غذایی ویتامین D، روغن کبد ماهی است. از سایر منابع این ویتامین، می‌توان به اره‌ماهی، سالمون، شیر غنی‌شده، آب پرتقال، ماست، کنسرو ماهی ساردین در روغن، زرده‌ی تخم‌مرغ و غلات غنی‌شده اشاره کرد. علاوه‌براین، مردم می‌توانند از مکمل‌های غذایی هم استفاده کنند.
*زومیت
نام:
ایمیل:
* نظر: