کد خبر: ۲۴۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۸

مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور کاهش یافت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور به دلیل وجود دوره‌های با کیفیت آموزشی در مقطع دکتری در حد چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تحصیل در خارج از کشور پدیده جدیدی نیست، افزود: مقوله رفتن دانشجویان ما برای ادامه تحصیل به خارج از کشور پدیده جدیدی نیست و از گذشته وجود داشته است اما با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان ما افزایش یافته، جذب این افراد در مشاغل مختلف که مورد انتظار آنهاست کم شده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که یکی از مسیرها برای ادامه تحصیل، رفتن به خارج از کشور بوده که از قدیم این کار انجام می شد، اکنون نیز این مقوله به دو شکل انجام می‌شود که در مرحله اول دولت دانشجویان را اعزام می‌کند که البته در این شکل، رفتن دانشجویان به دلیل آنکه در اکثر دانشگاه های ما دوره دکتری با کیفیت خوب انجام می شود ما با کاهش درخواست ادامه تحصیل دانشجویان برای خارج از کشور روبرو هستیم، از طرفی در شکل دوم نیز افراد با هزینه شخصی یا با گرفتن حمایت مالی از دانشگاه های مختلف کشورهای دنیاکه رایج است، مهاجرت می‌کنند.

غلامی اضافه کرد:کشور ایران در بین کشورهایی که فرستنده دانشجو هستند رتبه پایینی ندارد و دارای یک جایگاه متعادل است البته باید به این نکته اشاره کنم که نگرانی از اینکه دانشجویان ما در خارج از کشور تحصیل کنند وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما باید این باشدکه دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به کشورهای مختلف می روند را برگردانیم، تصریح کرد: ما باید با برگرداندن دانشجویان خوبی که در خارج از کشور داریم از ظرفیت های آنها در کشور استفاده کنیم که این موضوع نیازمند آن است که بتوانیم در زمینه های مختلف طرح و برنامه داشته باشیم.
*فارس