کد خبر: ۲۴۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۶

تولید مدال‌های المپیک از زباله‌های الکترونیکی!؟

روند جایگزین کردن گجت های قدیمی با نسخه های نو سبب شده فناوری های دورریز به یک مشکل عظیم تبدیل شوند. البته گاهی اوقات زباله های الکترونیک ارزشمند هستند و حتی چند پروژه با هدف بازیافت فلزات گرانبها از زباله های دور ریز اجرا شده است. اکنون به نظر می رسد برندگان المپیک ۲۰۲۰ میلادی در توکیو نیز مدال هایی دریافت می کنند که از تلفن و دوربین های خرد شده، ساخته شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «کمیته برگزار کننده بازی های المپیک و پارا المپیک ۲۰۲۰ توکیو» از آوریل ۲۰۱۷ میلادی مشغول جمع آوری موبایل، دوربین و گجت های قدیمی دیگر است تا آنها را خرد و فلزات گرانبهای آنها را بازیافت کند. این فلزات بازیافتی به مدال تبدیل می شوند. درهمین راستا اعلام شده است پروژه مدال تا مارس ۲۰۱۹ میلادی به هدف خود در جمع آوری و بازیافت فلزات می رسد.

در ۱۵۹۴ شهرداری در ژاپن مراکزی برای جمع آوری این نوع زباله ها برپا شده اند که تا نوامبر سال گذشته حدود ۴۷ هزار و ۴۸۸تن گجت های بازیافتی در آنها جمع آوری شده است.

به طور همزمان بیش از ۵ میلیون موبایل نیز به ۲۴۰۰ فروشگاه NTT Docomo در سراسر ژاپن تحویل داده شده اند.

در نتیجه تا ژوئن ۲۰۱۸ میلادی مقدار فلز مورد نیاز برای ساخت مدال های برنز جمع آوری شد. همچنین تا اکتبر ۲۰۱۸ میلادی ۹۳.۷ درصد از طلا و ۸۵.۴ درصد از نقره مورد نیاز برای ساخت مدال ها از دستگاه های اهدایی جمع آوری شد.

طرح مدال های المپیک توکیو ۲۰۲۰ در اواسط ۲۰۱۹ میلادی رونمایی می شود.
*مهر