کد خبر: ۲۵۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۹

پل میانگذر در بحران دریاچه ارومیه نقشی ندارد

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه 65 درصد از علت خشک شدن دریاچه ارومیه عوامل انسانی است، گفت: پل میانگذر دریاچه ارومیه در خشک شدن آن نقشی نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مسعود تجریشی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در ارومیه با اشاره به اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر نقش تاثیرگذار پل میانگذر دریاچه ارومیه در خشک شدن آن، بیان کرد: این اخبار از سوی ما تایید نمی شود؛ البته باید اذعان کنیم که این پل در تبادل آب میان جنوب و شمال دریاچه ارومیه اختلال ایجاد کرده است.

وی یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه را برداشت زیاد آب در حوضه دریاچه عنوان کرد و افزود: برخی ها سدسازی را دلیلی بر خشک شدن نگین آبی آذربایجان می دانند ولی این در حالی است که اگر حق آبه دریاچه داده شود، هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در روزهای آتی شاهد افزایش چشمگیر تراز دریاچه ارومیه خواهیم بود، گفت: تراز این دریاچه در حال حاضر یکهزار و 270 متر و 79 سانتی متر برآورد شده که 34 سانتی متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی اضافه کرد: وسعت این دریاچه با افزایش 393 کیلومتری نسبت به زمان مشابه سال گذشته به 2 هزار و 334 کیلومترمربع رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر اقدامات عملی دولت تدبیر و امید نبود امروز اثری از دریاچه ارومیه وجود نداشت، اضافه کرد: دریاچه ارومیه به طور موفقیت آمیزی به مرحله تثبیت رسیده است و روند احیای آن ادامه دارد.

تجریشی با بیان اینکه هنوز طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه به بهره برداری نرسیده است، اظهار داشت: اکثر این طرح ها سال آینده به بهره برداری می رسد و پیش بینی می شود از سال 1401 سالانه بیش از 1.3 میلیون مترمعکب آب به پیکره دریاچه ارومیه وارد شود.

وی با اعلام اینکه طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: طی سال آتی هفت هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای اتمام این طرح اختصاص می یابد و سالانه بیش از 620 میلیون مترمعکب آب وارد پکره دریاچه ارومیه خواهد شد.
*ایرنا