کد خبر: ۲۵۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۶

چگونه خانواده ای شاد و پرامید بسازیم؟

خانواده، ابتدایی‌ترین بنیاد جامعه است و برای داشتن جامعه‌ای هدفمند و توانا، باید خانواده‌هایی شاد، پرامید و تلاشگر داشته باشیم و برای این شادی نخستین گام باید از خودتان شروع کنید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شما با شاد بودن می‌توانید شادی را به خانواده تان هدیه دهید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که زندگی را خیلی به خودتان و اطرافیانتان سخت می‌گیرید، توصیه می‌شود به راهکارهایی که در ادامه آمده است، توجه داشته باشید.

به مسائل، دید مثبت داشته باشید
شادکام بودن کار سختی نیست. انسان بدون عاطفه احساس پوچی می‌کند چرا که بسیاری از مفاهیم زیبا شناختی از عواطف بشر سرچشمه می‌گیرد. برای شادکام بودن فقط کافی است دید مثبتی نسبت به همه مسائل زندگی داشته باشیم. اینگونه می‌توانیم حتی در سختی‌های اجتناب ناپذیر زندگی شاد و امیدوار باشیم که سختی‌ها زود می‌گذرد. ما باید به توانایی خود برای به دست آوردن شادکامی ایمان داشته باشیم. اگر در برابر ناکامی‌ها کمر خم کنیم و خود را ناتوان بپنداریم مطمئنا شادکامی از زندگی ما پرخواهد کشید. برای احساس رضایت از زندگی و شاد بودن چشم انتظار دیگران نباشید. منتظر نمانید دیگران به شما شادی بدهند بلکه شادی را در درون خود جست‌وجو کنید. شما تنها کسی هستید که می‌توانید خودتان را شاد کنید. شما باید جزئیات دقیق تمام اهدافی که قصد رسیدن به آنها را دارید برای خود مو به مو تشریح کنید.

باید ببینید از چه راه‌هایی می‌توانید به آنها دست پیدا کنید. باید برای خودتان روشن کنید که دوست دارید در آینده زندگی شما به چه شکل باشد. یک نمونه از آن می‌تواند چیزی شبیه به این جمله باشد: «هر روزی که می‌گذرد، از هر نظر، بهتر و بهتر می‌شوم.» شاید به نظر برخی از افراد این جمله کلیشه‌ای و پیش پا افتاده باشد اما برای افزایش اعتماد به نفس در شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ترک عادت ناراحت‌کننده
خوشحالی هیچ ارتباطی با داشته‌ها و نداشته‌های ما ندارد بلکه یک حس درونی و مسلم برای شاد بودن است. با این مقدمه اگر هدفتان واقعا این است که شادی را پیدا کنید در این نوشتار توصیه می‌کنیم چند عادت بد را که شادی شما را می‌گیرند و زندگی را به کامتان تلخ می‌کنند، هرچه زودتر ترک کنید:

چشم انتظار دیگران نباشید
برای احساس رضایت از زندگی و شاد بودن چشم انتظار دیگران نباشید. منتظر نمانید دیگران به شما شادی بدهند بلکه شادی را در درون خود جست وجو کنید. شما تنها کسی هستید که می‌توانید خودتان را شاد کنید. پس از همین الان به جای اینکه به دیگران وابسته باشید شروع به مطالعه کنید تا یاد بگیرید که چگونه می‌توانید حس رضایت و خرسندی را در خودتان به وجود آورید.

مقایسه ممنوع
تفکر مقایسه ای، یک شیوه تفکر مخرب و یک عادت رنج آور است. هرگز خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون هیچ‌وقت نمی‌توانید دریابید دیگران واقعا چه حسی در درونشان دارند و در مغزشان چه می‌گذرد. همه ما مشکلات و درگیری‌هایی در درونمان داریم. بخشی از تلاش برای پیدا کردن شادی در درون مان این است که از مقایسه خود با دیگران جدا پرهیز کنیم. به علاوه اگر در اطراف شما دیگران به موفقیتی می‌رسند از صمیم قلب برای آنها خوشحال شوید.

از خود مراقبت کنید
اگر از خود مراقبت نکنید طعم شادی و رضایت را نخواهید چشید. مراقبت از جسم تان را در اولویت کارها قرار دهید و به جسم و روان خود احترام بگذارید و از آنها مراقبت و نگهداری کنید. تغذیه خوب، تحرک کافی و گاهی انجام دادن کارهای مورد علاقه به سلامت جسم و روان شما کمک می‌کند.

قضاوت نکنید
آرمان امروز:قضاوت نکنید. درباره دیگران قضاوت نکنید. شاید در کوتاه‌مدت این کار شما را راضی کند اما مطمئن باشید که پس از مدتی احساس گناه خواهید کرد. چون متوجه می‌شوید با این کار، دیگران را تحقیر کرده‌اید و چه بسا که قضاوت شما اشتباه بوده است. این احساس گناه شما را از شاد بودن دور می‌کند.

مقروض نباشید
سعی کنید مقروض نباشید. تلاش کنید با دارایی خود زندگی بگذرانید و قناعت کنید چون قرض گرفتن و مقروض بودن به دیگران به شکل ناخوداگاهی یک نگرانی دائمی برای شما ایجاد خواهد کرد.