کد خبر: ۲۵۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳

روحانی هفته آینده ۲ پالایشگاه پارس جنوبی را افتتاح می‌کند

آیین رسمی بهره‌برداری از پالایشگاه‌های گازی طرح توسعه فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی هفته پایانی اسفند ماه با حضور حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری در بوشهر برگزار می‌شود. با بهره‌برداری از این فاز‌ها ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی می‌گیرد.
 آیین رسمی بهره‌برداری از پالایشگاه‌های گازی طرح توسعه فازهای 13 و 22 تا 24 پارس جنوبی هفته پایانی اسفند ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در استان بوشهر برگزار می‌شود.

به گزارش وزارت نفت، با تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی دو طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، پالایشگاه فاز 13 با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه 56 میلیون مترکعب و فازهای 22 تا 24 هم با ظرفیت فرآورش روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز، هفته آینده (یکشنبه) با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

با بهره‌برداری از این فازها ایران در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی می‌گیرد.

اجرای این طرح‌ها که به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده است، با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

هر یک از دو طرح توسعه برای برداشت و فرآورش 56 میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک، 2900 تن گاز مایع (ال پی جی)، 27٥٠ تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز 13 و طرح فاز 22 تا 24 پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت 18 سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، 50 دلار برای هر بشکه میعانات گازی، 470 دلار برای هر تن گاز مایع (LPG) و 260 دلار برای هر تن اتان و 100 دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر 5.5 میلیارد دلار در سال است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال 1396 (معادل 427 میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از 2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی در سطح ملی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش از اقتصاد ملی نیست.