کد خبر: ۲۵۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹

بازار سهام با عرضه‌های اولیه تکان خورد

 با اینکه تنها ۴ روز کاریِ سال ۱۳۹۷ باقی مانده فعالان بازار سهام شاهد عرضه اولیه‌هایی پی در پی در بورس و فرابورس ایران هستند. این موضوع تحرک اهالی بازار سرمایه را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷، بورس و فرابورس ایران شاهد عرضه‌های اولیه پی در پی هستند. به طوری که امروز در بورس تهران ۱۰ درصد از سهام شرکت تأمین سرمایه نوین برای اولین بار عرضه شد. همچنین مقرر شد که در شنبه پیش رو (۲۵ اسفند) پنج درصد از سهام شرکت بیمه معلم در فرابورس ایران عرضه اولیه شود. علاوه بر این دو عرضه قرار است یکشنبه ۲۶ اسفند ماه، ۱۵۰ میلیون از سهام شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه شود که دامنه نوسانات قیمت آن از ۱۴۰ تومان تا ۱۵۰ تومان است. این عرضه به روش ثبت سفارش کسب قیمت خواهد شد و متعهد خرید این عرضه سرمایه‌گذاری عمران سبحان است. همچنین سقف تعهد خرید برای متعهد خرید مجموعاً ۵۰ درصد سهام قابل عرضه در عرضه اولیه در نظر گرفته شده است.

امروز فعالان بورس تهران شاهد افزایش ۱۲۰۵ واحدی در شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران بودند. به طوری که این شاخص تا تراز ۱۶۹ هزار و ۱۱۵ واحدی بالا رفت. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۷۲ واحد رشد مواجه شد و رقم ۳۱ هزار و ۵۸۹ رسید.

شاخص آزاد شناور نیز ۱۸۳۹ واحد رشد کرد و تا تراز ۹۰ هزار و ۲۶۶ واحدی بالا رفت. همچنین شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۱۰۷۳ و ۱۵۲۷ واحد رشد کرده‌اند.

امروز نیز برخی از نمادها در گروه فلزات اساسی، بانکی، پالایشی و پتروشیمی بیشترین تأثیر مثبت را بر روی شاخص‌های سهام داشته‌اند. به طوری که فولاد مبارکه اصفهان به تنهایی ۲۱۹ واحد شاخص بازار را تقویت کرد.

اما در طرف مقابل پتروشیمی پارس، معدنی و صنعتی چادرملو و آلومینیوم ایران به ترتیب ۵۵، ۴۲ و ۱۷ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بالا داشتند.

در گروه فلزات اساسی نوسان قیمت سهم‌ها اکثراً کمتر از دو درصد بود. هر چند که برخی از سهم‌ها تا چهار درصد نیز نوسان داشتند. ارزش معاملات این گروه به ۷۸ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات به کمتر از ۲۰ میلیارد تومان دست یافت. گروه محصولات شیمیایی ارزش معاملات ۱۳۳ میلیارد تومان را تجربه کرد که نسبت به دیگر گروه‌ها بیشترین ارزش معاملات را نشان می‌دهد. حجم معاملات این گروه به ۳۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

در آخرین روز کاری این هفته در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دو سهم تأثیرگذار تجارت و صادرات به منظور تصویب صورت‌های مالی متوقف بود و بانک ملت با چهار درصد رشد قیمتی شاهد صف‌های خرید بود. این گروه نیز بعد از گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای نیز شاهد نوسانات قیمت کمتر از دو درصد بودیم و در تعدادی از نمادهای تأثیرگذار و شاخص ساز در گروه محصولات شیمیایی شاهد صف‌های خرید بودیم.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۹۹۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به شدن ۳.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۵۳۴ هزار و ۱۱۵ نوبت در داد و ستد بود.

شاخص کل فرابورس نیز امروز با پنج درصد رشد مواجه شد و رقم ۲۰۹۵ واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات این بازار به رقم ۷۴۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۹۲۷ میلیون سهم و اوراق مالی بود.