کد خبر: ۲۵۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۷

دلایل ثبت نام کودکان در پیش دبستانی

کودکان پس از تولد به مرور زمان تحت تاثیر محیط اطراف و جامعه خود قرار می‌گیرد. نحوه برخورد با کودکان و فضای محیط‌هایی که کودکان در آن‌ها قرار می‌گیرند در شخصیت و زندگی اجتماعی آن‌ها تاثیر زیادی دارد. از آن‌جایی که کودکان هیچ پیش زمینه‌ای از شرایط زندگی و جامع خود ندارند؛ همان برداشت‌هایی را می‌کنند که اطرافیان به آن‌ها انتقال می‌دهند؛ به همین دلیل دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به کودکان مطالب و مفاهیمی آموزش داده شود و در محیط سالمی قرار بگیرند که در آینده به آن‌ها کمک شود؛ به همین دلیل کودکان باید در مراکز آموزشی مخصوص آن‌ها ثبت نام شوند.

 

آشنایی با دوره پیش دبستانی

تربیت و پرورش کودکان نه تنها در آینده آنان تاثیر دارد؛ بلکه در سرنوشت جامعه نیز تاثیر می‌گذارد. امروزه بین دوران کودکی و زمان ورود آن‌ها به مدارس، مقطعی به نام پیش دبستانی وجود دارد. پیش دبستانی دوره‌ای است که در آن، به کودکان چهار الی شش سال مهارت‌های مورد نیز برای ورود به مدرسه و جامعه آموزش داده می‌شود. تحقیقات نشان داده تاثیری که پیش دبستانی روی کودکان دارد از ارزش بالایی برخوردار است. در دوره پیش دبستانی معلمانی به نام مربی مهد کودک حضور دارند که به کودکان برنامه‌های درسی را آموزش می‌دهند. مربیان مهد کودک وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها علاوه بر آموزش باید به طور مداوم در مهد کودک حضور داشته باشد و فعالیت کودکان را زیر نظر بگیرد. همچنین باید برای هر کودک یک پرونده تهیه کند و در آن میزان رشد جسمی و ذهنی هر کودک ذکر شود. یکی دیگر از وظایفی که مربی مهد کودک بر عهده می‌گیرد؛ ارائه مشاوره به والدین کودکان برای تربیت بهتر آن‌هاست؛ به همین دلیل مربی مهد کودک باید توانایی برقراری ارتباط را نیز داشته باشد تا بتواند به والدین آن‌ها مشاوره و راهکارهای عملی ارائه دهد.

 

وظایف مربی مهد کودک هوشمند

مهد کودک هوشمند نیز مکان آموزشی مانند پیش دبستانی است با این تفاوت که در مهد کودک هوشمند روش‌های آموزشی کمی از مهد کودک‌های معمولی و پیش دبستانی متفاوت است. در مهد کودک‌های هوشمند مبنای آموزش به کودکان استفاده از مهارت‌های آموزشی می‌باشد. مهد کودک‌های هوشمند بیشتر مباحث و منابع آموزشی را با بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال مانند برد الکترونیک آموزش می‌دهند. مربیان مهد کودک‌ هوشمند علاوه بر تمام وظایفی که یک مربی پیش دبستانی دارد باید با ابزارهای دیجیتال نیز آشنایی داشته باشد و بتواند نحوه استفاده از آن‌ها را به کودکان آموزش دهد.

 

مزایای مهد کودک هوشمند

مهد کودک هوشمند از مزایای قابل توجه‌ای برای کودکان برخوردار است. در مهد کودک‌های هوشمند با توجه به دوره‌های آموزشی که برای کودکان برگزار می‌شود؛ آن‌ها با ابزارهای دیجیتال و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا می‌گردند. همچنین در مهد کودک‌های هوشمند مربیان زمان آزادتری دارند؛ چرا که دیگر زمان زیادی برای استفاده از روش‌های آموزشی سنتی اختصاص نمی‌دهند و انرژی بیشتری در اختیار دارند که می‌توانند آن‌ها را صرف بهبود فرآیند یادگیری کودکان کنند. از طرفی مهد کودک‌های هوشمند معمولا از روش‌های سنتی نیز برای ایجاد تنوع در مباحث آموزشی خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال سرود خوانی و کاردستی رشته‌هایی هستند که آموزش آن‌ها با بهره گیری از روش‌ها و سبک‌های سنتی انجام می‌شود. از طرفی شهریه مهد کودک هوشمند نسبت به شهریه‌ پیش دبستانی و مهد کودک معمولی بسیار بیشتر است؛ چرا که در این مراکز از ابزارهای دیجیتال با ارزشی استفاده می‌شود و علاوه بر این وسایل، امکانات دیگری نیز دارد. زمین بازی، سالن ورزشی و ... از دیگر تجهیزات سایر مهد کودک‌های هوشمند به‌شمار می‌آیند.

 

معایب مهد کودک هوشمند

با توجه به نکات گفته شده بسیاری از افراد گمان می‌کنند که مهد کودک‌‌های هوشمند معایبی برای کودکان ندارند و بهترین مکان برای آموزش کودکان است؛ درحالی که مهد کودک هوشمند معایبی نیز به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بی خوابی، کم تحرکی، افزایش احتمال ابتلا کودکان به بیماری‌های دیابت و چاقی اشاره کرد. به همین دلیل مهد کودک‌های هوشمند برای ایجاد تنوع از روش‌های سنتی در فرآیند آموزش خود نیز بهره می‌گیرند؛ برگزاری کلاس‌های ورزشی یکی از مهمترین برنامه‌های آموزشی در مهد کودک‌های هوشمند به شمار می‌روند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هر گونه کپی ‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.