کد خبر: ۲۵۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۶

غافلگیری در بازار ویلا در شمال کشور

در آستانه نوروز بازار اجاره ویلا و خانه‌های دربست در شهرهای شمالی کشور، موجران این املاک را به‌دلیل برداشت اولیه نادرست، غافلگیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مالکان ویلاهای اجاره‌ای شمال انتظار داشتند «حجم تقاضای اقامتی برای تعطیلات نوروز ۹۸» با انتخاب شهرهای شمالی از سمت گردشگران داخلی به‌عنوان اولین مقصد جایگزین سفرهای خارجی، چند برابر شود.

ویلادارها در شهرهای مختلف شمال با همین تصور، در شبکه‌های مجازی مختص اجاره ویلا، از ماه گذشته تعرفه‌های اجاره عید ۹۸ را از ۴۷ تا ۱۰۰ درصد نسبت به تعرفه‌های عید ۹۷ افزایش دادند.

اما در این مقطع از سال که وقت طلایی رزرو ویلا از سمت مسافران نوروزی شمال محسوب می‌شود، تحقیقات میدانی نشان می‌دهد تعداد تماس‌ها با موجران ویلا حدود‌ ۷۰ درصد نسبت به شب‌عید گذشته، کاهش یافته است.

ویلادارها که از وضعیت فعلی شوکه شده‌اند، علت نبود تقاضای اجاره نوروزی را کاهش قدرت خرید خانوارها و در نتیجه «حذف برنامه اجاره ویلا در تعطیلات نوروز» از سوی برخی مسافران عنوان می‌کنند. بازار فعلی اجاره ویلاهای شمال، در فضای مجازی به مراتب فعال‌تر از شکل سنتی آن است.

در سامانه‌های اینترنتی و تلگرامی اجاره ویلا، موجران (مالکان خانه‌های اقامتی) بدون واسطه به معرفی مشخصات ویلا مشغول هستند و گردشگران نوروزی نیز با مراجعه مجازی به فایل‌های عرضه مستقیم، امکان جست‌وجو، مشاهده تصاویر مختلف از ویلا و دریافت اطلاعات مختلف از فایل را دارند.

رشد اجاره‌بهای نوروزی ویلا موضوعی نیست که نیازمند اثبات باشد چراکه سال گذشته عمده اجاره‌های ویلاهای مناسب تا یک میلیون تومان بود اما امسال این میزان در مورد ویلاهای مناسب و مجهز بین ۵/ ۱ تا ۲ میلیون و در مورد ویلاهای لوکس از ۵/ ۲ میلیون تومان به بالا است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از موجران فعال در بازار اجاره ویلا نشان می‌دهد بهای اجاره ویلا در ایام نوروز ۹۸ به دو علت افزایش یافت.

در وهله اول تشخیص موجران این بود که با توجه به جهش قیمت ارز در کشور، احتمالا از تعداد سفرهای خارجی مسافران نوروزی کاسته خواهد شد و اولین و اصلی‌ترین مقصد جایگزین آنها شهرهای شمالی خواهد بود؛ در نتیجه با توجه به افزایش تقاضا در بازار اجاره ویلا، ظرفیت بالا بردن قیمت‌های پیشنهادی وجود دارد. علت دوم نیز افزایش هزینه‌های ویلاداری تحت تاثیر تورم عمومی و به‌طور کلی افزایش قیمت مسکن اعم از آپارتمان و ویلا در شهرهای شمالی به دنبال روند رشد قیمت مسکن در کل کشور بود که موجران را به افزایش قیمت اجاره ویلا ترغیب کرد.

به این ترتیب در روزهای اخیر و چندی پس از اوج‌گیری تعرفه‌های اجاره ویلا در ایام نوروز ۹۸ که از بهمن‌ماه آغاز شده بود، موجران که از رفتار مسافران نوروزی متحیر و غافلگیر شده‌اند، عقب‌نشینی قیمتی را آغاز کرده‌اند. هر چند هنوز قیمت پیشنهادی آنها به سطح نوروز ۹۷ بازنگشته اما برخی معتقدند اگر میزان تقاضا در همین حدود باقی بماند و برخلاف تصور موجران، مسافران روی شهرهای شمالی تمرکز نکنند، احتمال بازگشت به سطح قیمت نوروز ۹۷ نیز وجود دارد.

تماس با موجران فعال در بازار کنونی ویلاهای اجاره‌ای این واقعیت را منعکس می‌کند که آنها در چند روز اخیر حاضر شده‌اند در همان اولین تماس تلفنی، تخفیف اولیه ۱۰ تا ۱۵ درصدی را به متقاضی اجاره ویلا پیشنهاد دهند. طبیعی است رقم تخفیف ممکن است تا پای قرارداد و انجام توافقات اولیه بیشتر شود.
*دنیای اقتصاد