کد خبر: ۲۵۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۳

هدفون‌های بیسیم سرطان‎زا هستند؟

ایرپادهای اپل از زمان عرضه تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده اند. به دنبال این موفقیت بسیاری از شرکت های دیگر هم تلاش کردند هدفون های بیسیم مشابه را طراحی کرده و روانه بازار کنند اما برخی از محققان خبر از احتمال سرطان زا بودن این محصولات می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در ماه نوامبر 2018 موسسه تحقیقاتی گارتنر پیشبینی کرده بود که دستگاه های پوشیدنی گوش تا سال 2022 بر بازار سایر پوشیدنی ها غلبه می کنند و آمار عرضه آنها به 158.43 میلیون واحدی می رسد. در حال حاضر از این نظر ساعت های هوشمند بر گروه پوشیدنی ها حکمرانی می کند.

با وجود این حجم از استقبال اما گزارشی که اخیرا منتشر شده خبر از خطرناک بودن این دستگاه ها می دهد. 250 دانشمند با امضای نامه ای که به سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت ارائه داده اند از ریسک سرطان زا بودن دستگاه های پوشیدنی گوش این چنینی از قبیل ایرپاد گفته اند.

دستگاه های پوشیدنی این چنینی از تکنولوژی بلوتوث برای ارتباط برقرار کردن با گوشی بهره می برند. به گفته دانشمندان، همین فناوری ریسک سرطان را به دنبال دارد. بلوتوث از امواج رادیویی فرکانس الکترومغناطیسی برای انتقال داده ها استفاده می کند و از آنجایی که هدفون های داخل گوشی بلوتوث به جمجمه نزدیک هستند، خطرناک در نظر گرفته می شوند. مرکز جهانی تحقیقات سرطان اخیراً اعلام کرده بود که امواج فرکانس الکترو مغناطیسی می توانند سرطان زا باشند و قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از این امواج می تواند به مشکلات عصبی و آسیب دیدن DNA منجر شود.

در حالی که میزان بالای این امواج می تواند بر سلول های انسان ها اثر بگذارد اما هنوز مشخص نیست که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میزان کمی از این امواج در دستگاه هایی از جمله ایرپاد چه تأثیری می تواند داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل هایی برای میزانی از فرکانس های الکترومغناطیسی که کاربران می توانند در معرض آن باشند را ارائه داده، اما در نامه ای که توسط دانشمندان امضا شده این گونه مطرح شده که دستور العمل، برای جلوگیری از ایجاد بیماری در انسان ها کافی نیست. علاوه بر این اشاره شده که کودکان در مقابل آثار این امواج آسیب پذیر تر هستند.

اپل البته پیش از این، در سال 2016 به چنین نگرانی هایی پاسخ داده و گفته بود که محصولاتش همواره به گونه ای طراحی و آزمایش می شوند که تمامی الزامات ایمنی را رعایت کنند.
*دیجیاتو