کد خبر: ۲۵۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۰

سفر روحانی به عراق موجب خشم آمریکا شد

نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که سفر روحانی به عراق خشم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و شادمانی دوستان را به همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه (روز گذشته) پس از سفری سه روزه به عراق، به تهران بازگشت.

سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و دیدار وی با مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و مذهبی این کشور از جمله آیت الله «سید علی سیستانی»، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان به همراه داشت.

«منصور البعیجی» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که سفر روحانی به عراق موجب خشم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شد.

البعیجی در یک اظهار نظر اعلام کرد که «سفر روحانی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، تجاری، علمی، فرهنگی، و محیط‌زیستی بود از اهمیت بالایی برخوردار است».

وبگاه خبری شبکه «العهد» عراق، به نقل از این نماینده عراق گزارش داد که این سفر، دستاوردهای زیادی برای ایران و عراق به همراه داشت.

البعیجی اعلام کرد که این سفر «دوستان را شادمان و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را خشمگین کرد و بر عکس اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود».

وی تصریح کرد که ترامپ شبانه به عراق آمد و بدون اینکه کسی متوجه شود، آن را ترک کرد.

روحانی بر خلاف ترامپ از در وارد شد، نه از پنجره

در خصوص مقایسه بین سفر روحانی و ترامپ به عراق، تحلیل‌های بسیاری از سوی کارشناسان و تحلیلگران جهان صورت گرفت و اکثر قریب به اتفاق آنان بر این باور بودند که سفر روحانی بیانگر قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

در همین راستا، وبگاه خبری «براثا» عراق گزارش داد که سفر ترامپ به عراق یازده ساعت طول کشید و در تاریکی کامل صورت گرفت و جنگنده‌ها نیز وی را اسکورد می‌کردند.

براثا با اعلام اینکه ترامپ از احترام به حاکمیت و استقلال کشورها سخن می‌گوید، ولی بر عکس آن را انجام می‌دهد، تأکید کرد که رئیس جمهور آمریکا برای اثبات مدعای خود باید قبلا موعد این سفر را اطلاع می‌داد، «نه اینکه به صورت مخفیانه و در دل تاریکی وارد شود، نور هواپیمای شخصی خود را خاموش کند، پرده پنجره‌ها را کشد، دهها جنگنده آن را اسکورد کنند، به همان شیوه‌ای که وارد آن (عراق) شد، پس از چند ساعت از آن خارج شود و به جز با سربازانش که در یک پایگاه نظامی در دل صحرا حضور دارند، با کسی دیدار نکند».

این منبع خبری سپس به سفر سه روزه روحانی اشاره و تأکید کرد که رئیس جمهوری اسلامی ایران به نجف سفر و با مرجعیت دینی عراق دیدار کرد، در نشستهای مذهبی و مردمی شرکت داشت و مورد استقبال قرار گرفت و «بر هزینه تریلیون‌ها دلار در عراق، آن هم بدون فایده حسرت نخورد».

براثا در پایان گزارش کرد که «روحانی از در و نه از پنجره، مانند رئیس یک حکومتی وارد عراق شد که مایل است شعارهای خود را به عمل بدل کند، فقط به ادعا و حرف بسنده نکند، همان طور که به آن احترام می‌گذارند، به دیگران نیز احترام بگذارد و بر عکس ترامپ و پیشینیان وی که مخفیانه، سریع به عراق می‌آمدند، به قواعد، قوانین و عرفهای سیاسی و دیپلماسی پایبند است».
*فارس