کد خبر: ۲۵۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۴۵

سید حسن خمینی: از خدا بخواهیم«تعصب» را از ما دور کند/ انسان جاهل به راحتی سرباز یک تفکرِ بی دلیل می شود/ باید برای مردم خوبی بخواهیم و کینه نورزیم

سید حسن خمینی یادگار امام در مراسم تحویل سال ۱۳۹۸ در حرم مطهر امام راحل گفت: گرچه جامعه گرفتار فراز و نشیب‌ها می‌شود، ولی بخش زیادی از مشکلات کنونی ما در بخش معیشت به خاطر عدم رعایت انصاف نسبت به حال دیگران است. افراد ثروتمند زیادی وجود دارند که در زندگی شکر نعمت به جا نمی‌آورند و در نهایت گرفتار مصیبت‌های بزرگی شده اند، به گونه‌ای که محتاج دیگران می‌شوند.

سید حسن خمینی یادگار امام در مراسم تحویل سال ۱۳۹۸ در حرم مطهر امام راحل گفت: گرچه جامعه گرفتار فراز و نشیب‌ها می‌شود، ولی بخش زیادی از مشکلات کنونی ما در بخش معیشت به خاطر عدم رعایت انصاف نسبت به حال دیگران است. افراد ثروتمند زیادی وجود دارند که در زندگی شکر نعمت به جا نمی‌آورند و در نهایت گرفتار مصیبت‌های بزرگی شده اند، به گونه‌ای که محتاج دیگران می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ یادگار امام (ره) گفت: گرچه جامعه گرفتار فراز و نشیب ها می شود، ولی بخش زیادی از مشکلات کنونی ما در بخش معیشت به خاطر عدم رعایت انصاف نسبت به حال دیگران است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بامداد پنجشنبه در مراسم تحویل سال 1398 در حرم مطهر امام راحل با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: ایشان می فرمایند که «خداوند قوم عرب را به تعصب، و خان های ده را به تکبر، فرمانروایان را به جور، فقیهان را به حسد، تجار را به خیانت و روستایی را به جهالت آزمایش می کند».

وی تصریح کرد: در بسیاری از اوقات از دوستان بدون آنکه لایق باشند؛ حمایت و از مخالفان بدون آنکه شایسته باشند؛ انتقاد می کنیم بنابراین از خداوند بخواهیم که خصلت تعصب، حمایت بی دلیل و چشم بستن بر واقعیت ها را از ما دور کند.

یادگار امام(ره) اضافه کرد: افراد ثروتمند زیادی وجود دارند که در زندگی شکر نعمت به جا نمی آورند و در نهایت گرفتار مصیبت های بزرگی شده اند، به گونه ای که محتاج دیگران می شوند.

وی عنوان کرد: هرکسی باید در این دنیای فانی مراقب باشد تا دچار تکبر و خودبزرگ بینی نشود چرا که هر آنچه در دنیا داریم، امانت خداوند است.

سید حسن خمینی در ادامه با بیان حدیث دیگری از حضرت علی(ع) مبنی بر اینکه «خداوند حاکمان را با ظلم عذاب می کند»، تصریح کرد: حاکمیت نسبی است و هر کس در محدوده ای مشخص، نفوذ کلام دارد و ستم از اموری است که انسان را در این مسیر به زمین می زند.

وی افزود: بهترین ملاک برای تشخیص عادلانه یا ستمکارانه بودن رفتارها نیز قاعده طلایی اخلاق است که باید آن را به عنوان یک میراث جهانی در نظر بگیریم و بر اساس قاعده اخلاق باید سعی کنیم تا خود را جای دیگران ببینیم.

یادگار امام(ره) بیان کرد: خیلی اوقات سعی داریم تا دیگران را به زیر بکشیم، چونکه خودمان آن خصلت های مثبت را نداریم و ریشه این امر نیز این رذیلت اخلاقی است که نمی پذیریم تا دیگران در برخی امور از ما برتر باشند.

وی با اشاره به اینکه خداوند مردم عادی را با جهل امتحان می کند، گفت: انسان جاهل به راحتی سرباز یک تفکرِ بی دلیل می شود، بنابراین قبل از متهم کردن هر کسی در هر بحثی، در موضوع دقت کنیم و قبل از صدور حکم در مورد هر موضوعی در خصوص آن تحقیق کنیم.

سید حسن خمینی تصریح کرد: آنانی که مقابل امیرالمومنین(ع) ایستادند؛ یا گرفتار خیانت شدند و یا گرفتار تعصبی شدند که به خاطر آن قبیله خود را بر حقانیت علی(ع) ترجیح دادند.

وی با آرزوی دور شدن حسد، کینه و تکبر از قلبه و دوری جان ها از زندگی ناپاک، تعصب ها و زندگی غیراخلاقی از انسانها، یادآور شد: همراهی مردم از الطاف خداوند به امام راحل بود چرا که امام(ره) برای خدا ایستاد و با همراهی ملت طوفان به پا کرد و در مقابل بسیاری از بدی ها ایستاد.

یادگار امام(ره) افزود: اگر با خداوند معامله کنیم، خداوند نیز دل های مردم را به سوی ما معطوف می کند، بنابراین باید برای مردم خوبی بخواهیم و کینه ورزی نکنیم.

مراسم تحویل سال 1397 هجری خورشیدی با حضور پرشور و گسترده زائران و خانواده شهدا از سراسر کشور بامداد پنجشنبه در جوار بارگاه ملکوتی امام خمینی(ره) برگزار شد./ایرنا