کد خبر: ۲۵۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۱۰

آخرین وضعیت سیل‌زدگان در استان گلستان/ ۱۰ روستا در آق قلا گرفتار آب گرفتگی/ جان باختن دو کودک در سیل گلستان/ امدادرسانی به سیل زدگان با بالگرد و قایق/ آخرین آمار مصدومان و فوتی های سیل در گلستان/ هشدار وقوع سیلاب در استان های جنوبی

تاکنون در شهرستان آق قلا از ۸۸ روستا حدود ۱۰ روستا گرفتار آب گرفتگی هستند همچنین طغیان رودخانه گرگان رود نیز اتفاق افتاده و این موجب شده است تا خدمت رسانی به این روستاها از نظر سلامت و غذا و پتو با مشکل رو به رو شود

تاکنون در شهرستان آق قلا از ۸۸ روستا حدود ۱۰ روستا گرفتار آب گرفتگی هستند همچنین طغیان رودخانه گرگان رود نیز اتفاق افتاده و این موجب شده است تا خدمت رسانی به این روستاها از نظر سلامت و غذا و پتو با مشکل رو به رو شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عبدالرضا فاضل از آخرین وضعیت سیل زدگان و آمار فوتی ها و مصدومان ناشی از سیل در استان گلستان خبر داد.

عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به وضعیت مناطق سیل زده استان گلستان، گفت: سیل در استان گلستان که از سه روز پیش به دنبال بارش‌های شدید اتفاق افتاد و در سه شهرستان گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان شاهد تجمع آب و سیل و خسارت‌های بسیاری بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در گنبد کاووس و گمیشان سطح آب کاهش پیدا کرده، اما در آق‌قلا همچنان سطح آب ناشی از سیل بالاست.

۱۰ روستا در آق قلا گرفتار آب گرفتگی
فاضل به وضعیت آب گرفتگی در سطح شهرستان آق قلا اشاره کرد و گفت: تاکنون در شهرستان آق قلا از ۸۸ روستا حدود ۱۰ روستا گرفتار آب گرفتگی هستند همچنین طغیان رودخانه گرگان رود نیز اتفاق افتاده و این موجب شده است تا خدمت رسانی به این روستاها از نظر سلامت و غذا و پتو با مشکل رو به رو شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه ستاد بحران در سطح استان گلستان و شهرستان آق قلا تشکیل شده است، گفت: از اقداماتی که انجام شده می‌توان به تیم‌های ستادی سلامت اشاره کرد که منجر شده تا مسافران نوروزی و ساکنان روستاها را ساماندهی کنیم و تیم‌های سیار بهداشت محیط، ماما و پرستار به منطقه اعزام شده تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

آماده باش بیمارستان‌ها در استان گلستان
فاضل ادامه داد: ما در قالب ستاد سلامت داروی رایگان در اختیار سیل زدگان قرار داده ایم و بیمارستان‌ها در آماده باش هستند و سیل زدگان در ۲ روستا اسکان پیدا کرده اند و خدمت رسانی به آن‌ها در این ۲ روستا انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در شهرستان آق قلا به دلیل ساختار شهرستان فروکش آب به کندی اتفاق می‌افتد؛ در واقع در ۲ روز گذشته فروکش آب نداشتیم و ۵۰ تا ۶۰ درصد زمین‌های کشاورزی زیر آب هستند.

آخرین آمار مصدومان و فوتی های سیل در گلستان
فاضل با اشاره به آمار مصدومان و فوتی های سیل در استان گلستان گفت: ستاد بحران در استان گلستان از روز شنبه تشکیل شده بود و با هشدارهایی که داده بودند فقط یک کودک ۷ ساله در اثر رانش زمین جان خود را از دست داده است و به جز این مورد فوتی دیگری نداشتیم.

او ادامه داد: مصدومان ناشی از سیل در استان گلستان اغلب سرپایی هستند و تاکنون حدود ۱۷۰ نفر در سه شهرستان به صورت سرپایی درمان شده اند، اما به دلیل سرما و آلودگی آب بحث سرماخوردگی و اسهال و استفراغ مطرح بوده و پیش بینی‌های لازم برای درمان و مبارزه با بیماری‌ها انجام شده است.


امدادرسانی به سیل زدگان با بالگرد و قایق
فاضل با اشاره به امدادرسانی سخت به منطقه آب گرفته گفت: مشکل این است که رفت و آمد در منطقه با قایق انجام می شود و خوشبختانه ما در گلستان بالگرد اورژانس داریم و با بالگرد اورژانس چند ماموریت خطیر انجام شدو بالگردهای هلال احمر نیز به مردم منطقه امداد رسانی می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به امدادرسانی به مادران باردار گرفتار در سیل با بالگرد بیان کرد: ۳ مادر باردار با درد شدید مواجه شدند که یکی به کمک ماما زایمان کرد و ۲ مادر باردار را به شهرستان دیگری منتقل کردیم و وضع آنها مساعد است.
او یادآوری کرد: پیش بینی آب و هوا این است که از امروز مجدد بارندگی شروع شود، اما اگر بارندگی اتفاق نیفتد در ۴۸ ساعت آینده می‌توان گفت که بحرانی نداریم و به دستور وزیر بهداشت دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت و دکتر کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور امروز در منطقه حضور پیدا خواهند کرد.

۲ روستای بندرترکمن برای فرار از سیل تخلیه می‌شون

فرماندار شهرستان بندرترکمن به دلیل احتمال ورود سیلاب از ساکنین روستاهای آق سین تپه و اسلام تپه در مجاورت رودخانه قره سو خواست هر چه سریعتر خانه های خود را تخلیه کنند.

الیاس هیوه چی بامداد شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: دستور تخلیه این روستاها در بخش سیجوال صادر شده و امیدواریم با همکاری مردم، شاهد کمترین خسارت و تلفات در این مناطق باشیم.

وی گفت: مکان مناسب با ظرفیت این روستاها برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده و مشکلی برای ارایه خدمات لازم به اهالی این روستاها وجود ندارد.

فرماندار بندرترکمن ادامه داد: به جز این روستاها، دیگر مناطق شهرستان مشکل گرفتار شدن در سیلاب نداشته و خطری شهر و روستاهای بندرترکمن را تهدید نمی کند.

هیوه چی گفت: تنها دغدغه شهرستان، بازگشت سیلاب های سرگردان در حوزه بصیر آباد گمیشان به سوی روستای چپاقلی بندرترکمن است که به گفته کارشناسان احتمال این اتفاق بسیار ضعیف است.

در گلستان افزون بر 300 میلی متر باران و ارتفاعات استان نزدیک به 1.5 متر برف باریده است.

هم اکنون میلیونها متر مکعب آب جدا از دبی رودخانه ها و کانال ها در شمال گلستان به سمت غرب در حرکت است و بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده است.

حضور بالگرد برای کمک به روستاهایی که امکان دسترسی زمینی ندارند

به گفته دبیرکل جمعیت هلال احمر در جلسه مدیریت بحران استان گلستان، تاکنون به بیش از شش هزار نفر از سیل‌زدگان این استان اسکان اضطراری داده شده و پنج بالگرد برای ارائه خدمات به روستاهایی که امکان دسترسی زمینی به آنها نیست، در منطقه حضور دارند.

به گزارش ایسنا، جلسه مدیریت بحران استان گلستان در شهرستان گمیشان با حضور پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر، غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، چراغعلی معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی درخصوص سیل در این استان برگزار شد.

پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون ۶۲۰۰ نفر از سیل‌زدگان دو استان گلستان و مازندران اسکان اضطراری یافته‌اند.

وی افزود: از زمان وقوع سیل در دو استان گلستان و مازندران تاکنون، همه نیروهای هلال احمر کشور اقدام به خدمات‌رسانی کرده‌اند و هم‌اکنون پنج فروند بالگرد در منطقه، خدمات را به روستاهایی که امکان دسترسی زمینی به آنها نیست ارائه می‌کنند.

پیروی با بیان اینکه "تاکنون تخلیه آب ۹ هزار باب منزل انجام شده و ۲۸۰ خودرو نیز از آب بیرون آورده شده‌اند"، اظهار کرد: تاکنون شش هزار بسته غذایی میان سیل‌زدگان توزیع شده و ۲۰۶ خودرو نیز به منظور کمک‌رسانی در منطقه حضور دارد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به برخی اقلام توزیع‌شده میان سیل‌زدگان، گفت: تاکنون پنج هزار تخته پتو و موکت بین سیل‌زدگان توزیع شده است.

هشدار وقوع سیلاب در استان های جنوبی کشور

سازمان هواشناسی در اطلاعیه ای نسبت به وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در استان های جنوبی کشور هشدار داد.

به گزارش تسنیم،در اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور آمده است؛

« امروز شنبه 3 فروردین ماه سال 1397 احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها دراستان های شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان وجود دارد.

از این روز توصیه می شود تمهیدات لازم از سوی سازمان های ذی ربط جهت کاهش خسارات احتمالی در نظر گرفته شود و هموطنان از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.»

مناطق روستایی گنبد از بحران و مخاطرات سیل خارج شد

فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: به دنبال عادی شدن اوضاع از دو روز گذشته در سطح شهر گنبد، مخاطرات و بحران سیل و طغیان رودخانه در روستاهای این شهرستان در هر دو بخش مرکزی و داشلی برون نیز برطرف شد.

عبدالقدیر کریمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: به دنبال طغیان رودخانه گرگانرود تعدادی از روستاهای حاشیه این رودخانه در بخش مرکزی شهرستان دچار آبگرفتگی و سیلاب شده بودند که هم اکنون با تخلیه سیلاب، اوضاع در تمامی این روستاها تقریبا به حالت عادی برگشته و مشکل خاصی مشاهد نمی شود.

وی با بیان اینکه امدادرسانی به سیلزدگان و رسیدگی به وضعیت آنها از سوی نیروهای امدادی هلال احمر با کمک نیروهای سپاه و نیروهای مردمی به خوبی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: با توجه گستردگی سیل در آق قلا و آبگرفتگی وسیع این شهر، مردم روستای بی بی شیروان در یک اقدام خودجوش ،با 100 فروند قایق به کمک مردم این شهر رفته و علاوه بر آن نانوایی های این روستا با پخت نان، آنها را با چهار دستگاه وانت نیسان به آق قلا ارسال کردند.

وی بابیان اینکه از دو روز گذشته کار ارزیابی خسارت در روستاهای بخش مرکزی با حضور نیروهای بخشداری و دهیاری ها آغاز شده است، گفت: تا روز گذشته کار آماربرداری خسارت های وارده به 17 روستای این بخش در دو بخش اموال عمومی و خصوصی به پایان رسیده که آمار 12 روستا به بنیاد مسکن برای تکمیل مراحل در خصوص خسارات وارده به منازل مردم ارائه شده است.

فرماندار ویژه گنبدکاووس به طغیان رودخانه مرزی اترک در بخش داشلی برون هم اشاره کرد و گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطقی که خطر نفوذ آب روستا وجود داشت، از جمله احداث دیواره سیل بند در روستای دوزاولوم، طغیان این رودخانه به خوبی مدیریت شد و خوشبختانه هیچیک از روستاهای این بخش دچار آبگرفتگی نشدند.

کریمی افزود: با طغیان اترک روستای دوزاولوم بخش داشلی برون در مخاطره جدی قرار داشت که با استفاده از ماشین آلات سنگین و همکاری بسیار خوب مردم و جوانان، دیواره سیل بند ایجاد شده مانع از ورود آب به روستا شد و هم اکنون نیز نیروهای امدادی با کمک مردم محلی در حال تحکیم این دیواره هستند.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع در بخش داشلی برون هم در حال تثبیت بوده و با فروکش کردن طغیان اترک، خطر آبگرفتگی روستاها رفع شده است.

وی خسارات وارده به بخش مرزی داشلی برون را محدود به مزارع حاشیه رودخانه به مقدار 7500 هکتار و آسیب به برخی راه های مواصلاتی در حد فرونشست و تخریب بخش هایی از جاده گنبد به روستای کرند اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، بارندگی های بسیار شدید در روزهای پایانی سال گذشته ، موجب پرآبی رودخانه های شرق گلستان و سرریز سدهای گلستان و بوستان شد که به ورود سیلاب ناشی از طغیان گرگانرود به حدود یک چهارم از شهر گنبد و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس شد.

بخش مرکزی شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس با 133 روستای دارای کد شناسایی و 38 نقطه جمعیتی، 169 هزار نفر جمعیت دارد و بخش داشلی برون نیز با حدود 30 روستا و جمعیت تقریبی 26 هزار نفر در شمال شهرستان گنبدکاووس و در مرز ایران و ترکمنستان واقع است و رودخانه اترک در مناطقی از این بخش، مرز بین این دو کشور محسوب می شود.

دو کودک در سیل گلستان جان باختند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: متأسفانه از ابتدای وقوع سیل در گلستان دو کودک جان خود را از دست دادند.

به گزارش تسنیم، میرمحمد غراوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با بهتر شدن شرایط آب و هوایی امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان با قوت و شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: از ابتدای وقوع سیل در استان تاکنون دو نفر جان خود را از دست دادند که هر دو نفر، کودک بودند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با اشاره به وضعیت شهرستان گمیشان پس از رسیدن سیلاب اظهارداشت: انتظار داشتیم که تا ساعت سه و نیم بامداد امروز پیک سیلاب از رودخانه گرگانرود در محدوده شهرستان گمیشان عبور کند و برای تمهیدات مقابله را آماده کرده بودیم.

غراوی ادامه داد: خوشبختانه با کاهش آب خروجی های سدهای گلستان، خطر سیلاب برطرف شده است وسیلاب وارد شهرها و روستاهای گمیشان نشده و تمامی این مناطق ایمن است.

دستور دادستان گرگان برای شکافتن نقاط بیشتری از راه آهن گرگان به اینچه برون

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در بازدید از مناطق سیل زده شهرستان آق قلا دستور داد که در صورت نیاز برای تخلیه زودتر سیلاب و کاهش ارتفاع آب در آق قلا، نقاط بیشتری از مسیر راه آهن شکافته شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید رضا سیدحسینی با بیان اینکه در شرایط کنونی امدادرسانی و کنترل سیلاب در اولویت است اظهار کرد: با فروکش کردن سیلاب، اهمال و کوتاهی‌های احتمالی که سبب تشدید خسارت‌ها و سیلاب شده است بررسی و با مسئولان متولی برخورد قضایی می شود.

رئیس کل دادگستری گلستان و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و رئیس دادگستری شهرستان آق قلا امروز از مناطق سیل زده آق قلا بازدید و روند امدادرسانی را بررسی کردند.