کد خبر: ۲۵۳۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۰

کمک ۲۸ میلیارد تومانی به فوتبال در سال ۹۷

معاون وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: برای ۲ رویداد جام جهانی و جام ملت‌های آسیا حدود ۲۸ میلیارد تومان پول به حساب فدراسیون فوتبال واریز کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان گزارشی از عملکرد معاونت خود در سال ۹۷ ارائه کرد.

پاداش قهرمانان ۹۵ و ۹۶ پرداخت شد
مجموعه عوامل حوزه ورزش فعالیت گسترده‌ای داشتند و هم منابع قابل توجهی مورد نیازشان بود. سال ۹۷ را از سال ۹۶ شروع کردیم، برای اینکه سعی کردیم، در پایان سال ۹۶ آنچه که از منابع ۹۶ می‌توانستیم جذب کنیم را در اختیار بگیریم. نقدینگی حاصل شد و فکر می‌کنم بخش قابل توجهی از منابعی که مربوط می‌شد به پاداش قهرمانان که در سال ۹۵ و ۹۶ افتخارآفرینی کرده بودند و جوایزشان را دریافت نکرده بودند با تلاش گسترده‌ای که با همراهی و مساعدت مقام عالی وزارت و ارکان دولت، سازمان برنامه و خزانه اسلامی توانستیم حدود ۵۱ میلیارد پاداش قهرمانان که در سال ۹۵ و ۹۶ باقی مانده بود، از تعهدات وزارت ورزش را در ابتدای سال ۹۷ پرداخت کنیم و یک گام رو به جلو برداریم. برای اینکه همه قهرمانان و ورزشکاران با انرژی بهتر و نگاه مثبت وارد فعالیت‌های ورزشی خود شوند. به هر حال وزارت ورزش نسبت به تعهداتی که در مورد آن‌ها دارد پیگیر است و تعهداتش را انجام می‌دهد.

اردیبهشت ۹۷ نخستین­ پرداختی‌ها به فدراسیون‌ها
فدراسیون‌ها در این سال رویداد‌های قابل توجهی داشتند و ما از سال ۹۶ از فدراسیون‌ها تقاضا کرده بودیم که برنامه خود را به ما بدهند و متناسب با آن برنامه‌ها بتوانیم کمک کنیم. با کمی تأخیر، اما فدراسیون‌ها همه برنامه هایشان را ارائه کردند و در نشست‌های مشترکی با معاونان و مسئولان فدراسیون‌ها توافق کردیم چه مبلغی را کمک کنیم و در چه سرفصل‌هایی این اقدام صورت بگیرد. برای پرداخت کمک به فدراسیون‌ها با توجه به اینکه قرار بود نیم سال اول بخش قابل توجهی از پول را پرداخت کنیم، به علت تراکم رویداد‌ها از ابتدای سال و شش ماهه اول سال، سعی کردیم از منابع ۹۶ به نحوی استفاده کنیم و این حرکت رو به جلو را داشته باشیم و در آخر فروردین یا اول اردیبهشت قبل از اینکه هرگونه دریافتی داشته باشیم نخستین­­پرداخت را به فدراسیون‌ها داشتیم.

۱۶۲ میلیارد تومان کمک به فدراسیون‌ها
در سال ۹۷ مجموع مبالغی که برای کمک به فدراسیون‌ها در نظر گرفته بودیم ۱۵۳ میلیارد بود، اما تاکنون ۱۶۲ میلیارد کمک به کل فدراسیون‌ها داشتیم. البته بعضی از فدراسیون‌ها ۱۰۰ درصد کمکشان را دریافت نکردند و مبالغ ناچیزی باقی مانده است. برخی از فدراسیون‌ها به علت اینکه مبلغ اولیه یا پیش بینی اولیه قدری کم بود و رویداد‌های بیشتری را داشتند و بیش از آن چیزی که قابل تصور بود موفقیت‌هایی را کسب کردند، به همین علت تعداد رویداد‌های شان و برنامه‌های شان گسترش پیدا کرد. به بعضی از فدراسیون‌ها مبالغ بیشتری را پرداخت کردیم.

مشکل مالی ورزش
ورزش هم از مسائل اقتصادی مستثنی نبود، اما در فرصتی که در اختیار داشتیم، سعی کردیم از ظرفیت‌هایی که دولت فراهم کرده است بهره مندی لازم را داشته باشیم و ورزش را منتفع کنیم.

تحقق تعهدات مالی نسبت فوتبال
در سهمیه‌هایی که برای ورزش فوتبال مثل همه رشته‌های دیگر پیش بینی کرده بودیم در موافقت اولیه مان در آن فرایند پرداخت کمک مان، سعی کردیم با توجه به اینکه جام جهانی را ابتدای سال داشتیم، بخش قابل توجهی از منابع فوتبال را همان ابتدا به آن‌ها اختصاص دهیم. چون در سال ۹۷ دو رویداد بزرگ در فوتبال بود این حق را می‌شد بر فوتبال داشت که یک بخشی بیش از آن چیزی که ما پیش بینی کردیم را مطالبه کند، دولت هم همراهی کرد و حدود ۱۵ میلیارد به مجموع ابلاغ اضافه کرد. ما هم بیش از ۱۵ میلیارد یعنی حدود ۲۸ میلیارد تومان پول به حساب فدراسیون فوتبال واریز کردیم. یعنی اگر حمایت بخواهد به معنای واقعی محاسبه شود، خیلی رقم‌ها بالاتر از این مبلغ بود، اما واقعیتی بود که فوتبال ۲ رویداد بزرگ را پشت سر می‌گذاشت و فکر می‌کنم مردم خیلی با این رویداد‌هایی که اتفاق افتاد شادی‌های خوبی داشتند و فرصت‌های اوقات فراغت بسیاری را پر کردند و این بسیار ارزشمند بود. فکر می‌کنم مجموع آن چیزی که باید پرداخت می‌کردیم چه ۱۰۰ درصد کمکی که توافق کرده بودیم و چه تعهد مازادی که دولت را داشت را ما به فوتبال پرداخت و مازادش را پرداخت کردیم. ارز را هم هر جا نیاز بود، حمایت کردیم و ارز قابل توجهی تامین کردیم که توانستند همه تعهدشان را در پی داشته باشند.

حمایت وزارت ورزش از رشته‌های مختلف روشن است
در مورد اظهارنظر‌ها هم ما به هر حال به عنوان یک مرجع سیاست گذار فکر می‌کنیم. فدراسیون یک واحد عملیاتی مستقل است و در مورد رشته ورزشی خودش مدیریت، برنامه ریزی و تأمین منابع را دارد و مدیریت اش را انجام می‌دهد. به عنوان متولی ورزش هر آنچه که در اختیار ما است برایش فراهم می‌کنیم و در هیچ حوزه‌ای دریغ نکرده ایم. مجموعه عوامل وزارت ورزش و جوانان، شخص مقام عالی وزارت بسیار متمرکز، دقیق و همراه براساس آن برنامه‌ای که آن واحد مستقل برای خود طراحی کرده بود، هرگونه همراهی را به عنوان یک سیاستگذار و یک نهاد حاکمیتی در این موضوع بود همراهی‌ها را داشتند. معاونت قهرمانی و همه حوزه‌های دیگر هم همینطور؛ فکر می‌کنم سرجمع کارنامه بسیار ارزشمندی را در سال ۹۷ وزارت ورزش در حوزه حمایت از ورزش با این همه رویداد داشته باشد، در سالی که بیشترین تنش و بیشترین مسائل مالی گریبانگیر کشور ایران بود.

متناسب با برنامه‌ها، اعتبارات تزریق می‌شود
اگر منابع مان متناسب با برنامه ریزی توزیع شود، حتماً بازخورد مناسبی خواهد داشت و آن توسعه منابع به معنای واقعی شکل می‌گیرد. در ابتدای سال نخستین­­جلسه‌ای که در خدمت رؤسای فدراسیون خواهیم بود، حتماً بحث برنامه عملیاتی فدراسیون‌ها را با یکدیگر به توافق می‌رسیم و این که حداکثر در فروردین ماه برنامه‌های عملیاتی فدراسیون‌ها را دریافت کنیم و متناسب با برنامه‌ای که دارند، رویداد‌هایی که صورت می‌گیرد و کسب سهمیه‌ای که است و رویکردی که ستاد بازی‌ها دارد، در مورد تأیید اینکه چه رشته‌هایی قابلیت المپیکی بودن را دارند و در چه ظرفیتی قرار دارند، سعی می‌کنیم منابع مان را به صورت علی السویه است برای همه فدراسیون‌ها توزیع کنیم.

در سال ۹۸ باید منابع را مدیریت کنیم
به هر حال وضعیت مدیریت منابع مان را باید به نحوی داشته باشیم که ورزشکاران مان مطمئن باشند که اگر تلاش کنند و بتوانند مدال آوری کنند، حمایت‌های لازم را برای کسب سهمیه و ادامه روند‌های تمرین‌هایشان برای دستیابی به آن مقام فراهم می‌شود. اما همه باید بدانیم سال ۹۸ سال سختی خواهد بود و احتمالاً قدری در هزینه‌ها باید دقت بیشتری داشته باشیم. سعی کنیم از مجموعه عوامل و امکان جذب عوامل استفاده کنیم و فقط امیدوار به منابع دولتی نباشیم، چون به هرحال با محدودیت‌هایی در جذب نقدینگی کشور مواجه هستیم و ورزش هم نمی‌تواند مستنثنی باشد.

سال ۹۷ عجیب، اما با افتخار
سال ۹۷ یک سال عجیب بود، اما توانستیم سربلندانه تمام رویداد‌ها را پشت سر بگذاریم. با همدلی همه عوامل درون وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون‌ها، ورزشکاران و هیئت‌های ورزشی توانستیم همه اتفاقات پیشرو را با بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم و به نتایج مطلوب برسیم.