کد خبر: ۲۵۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۱

ترکیه، سومین کشور صادرکننده کالا به ایران شد

ترکیه پس از چین و امارات با حجم صادراتی در حدود ۲.۲۶۱ میلیارد دلار بزرگترین صادر کننده کالا به ایران طی ۱۱ ماه گذشته بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ترکیه پس از چین و امارات متحده عربی با حجم صادراتی در حدود ۲.۲۶۱ میلیارد دلار به ایران در سال گذشته شمسی (۱۳۹۷) در رتبه سوم قرار دارد.

بنا به اعلام اتاق بازرگانی تهران، چین با ۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار صادرات به ایران رتبه نخست را داشته و امارات با ۵.۹۱۹ میلیارد دلار در رده دوم این جدول قرار دارد.

این ارقام نشان می‌دهد که چین با اختلاف زیادی توانسته بیشترین سهم از بازار ایران را در میان کشور‌های دیگر دنیا به خود اختصاص دهد.

هند، آلمان و سوئیس پس از سه کشور مذکور قرار دارند. براساس این لیست در سال ۹۷ بلژیک، مالزی و اسپانیا نیز به ترتیب ۳۷۳، ۳۷۵ و ۳۸۸ میلیون دلار صادرات به ایران داشته‌اند.

سطح تجارت ترکیه و ایران در سال ۲۰۱۰ از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت و در سال ۲۰۱۲ به اوج خود یعنی ۲۱.۹ میلیارد دلار رسید. پس از سال ۲۰۱۲ روند کاهشی آغاز شد.

در همین سال میزان صادرات ترکیه به ایران نیز به بیشترین سطح یعنی به ۹.۹ میلیارد دلار رسید، اما این میزان در سال ۲۰۱۷ با کاهشی جدی مواجه شده و به ۳.۳ میلیارد دلار رسید.

این روند نزولی در سال ۲۰۱۸ ادامه یافته و تا ۲.۴ میلیارد دلار کاهش یافت. از سوی دیگر واردات ترکیه از ایران نیز از ۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱، به ۷.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ و سپس ۶.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت./تسنیم