کد خبر: ۲۵۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۴

برنامه نویسی در ده سال آینده چه تغییری می‌کند؟

برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌هایی است که هر روز پیشرفته‌تر می‌شود؛ اما دنیای برنامه‌نویسی در حضور زبان‌های مختلف، هوش مصنوعی و... در ده سال آینده چه تغییراتی خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با گسترش زبان‌های برنامه‌نویسی در سال‌های اخیر و همچنین بهبود وضعیت کار این دسته از افراد در سطح جهان، به نظر می‌رسد برای متخصصان فعال در این حوزه همگام بودن با پیشرفت‌های صورت گرفته، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بین آگاهی از اتفاقات احتمالی 10 سال آینده در این زمینه می‌تواند مسیر این راه را هموارتر کند.

متخصصان فعال در حوزه برنامه‌نویسی حتی اگر سابقه کاری بلندمدتی نداشته باشند، تاکنون اوج و فرود بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی را مشاهده کرده‌‌اند. تولید نرم‌افزارهای کامپیوتری، حوزه کاری بسیار پویایی محسوب می‌شود و نیازمندی‌های موجود در شغل‌های این حوزه نیز در هر زمان متغیر است؛ به همین دلیل توجه به آینده و فناوری‌های که انتظار می‌رود در سال‌های بعد در آن به کار گرفته شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم به بررسی پنج پیش‌بینی صورت گرفته توسط کارشناسان در مورد آینده علوم برنامه‌نویسی در طی ده سال پیش‌رو بپردازیم.

1. برنامه نویسی خلاصه‌تر می‌شود
موضوعات پرطرفدار امروزی نظیر فناوری‌های بدون سرور و پلتفرم‌های برنامه‌نویسی کم‌حجم و همچنین محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا در طی سال‌های اخیر، به خوبی نشان می‌دهد در آینده نزدیک مراحل بسیار بالاتری از خلاصه‌نویسی را در کدهای برنامه نویسی مشاهده خواهیم کرد. همچنین انتظار می‌رود به مرور زمان زبان‌های برنامه نویسی با جزییات کم از رده خارج شوند.

صاحب نظران حوزه برنامه‌نویسی معتقدند که در آینده استفاده از فناوری‌هایی نظیر واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در بخش Front End از برنامه‌ها بسیار بیشتر خواهد شد و به همین دلیل برنامه‌نویسان باید مهارت‌های مربوط به پیاده‌سازی این دو فناوری در برنامه‌ها را هرچه سریعتر فرا بگیرند. این کارشناسان همچنین اعتقاد دارند در طی سال‌های آینده زبان‌های برنامه‌نویسی که پیاده‌سازی این دو فناوری در دو پلتفرم وب و برنامه‌های موبایل در آن‌ها ساده‌تر است، با پیشرفت‌های بسیاری همراه خواهند بود و با اقبال بسیاری از سوی کاربران روبرو می‌شود.

2. هوش مصنوعی به یک ابزار اصلی برای برنامه‌نویسان تبدیل می‌شود اما جای آن‌ها را نمی‌گیرد
این روزها هوش مصنوعی قدم‌های اولیه برای ورود به مجموعه ابزارهای مورد استفاده توسط برنامه‌نویسان را برداشته است؛ به عنوان مثال هم‌اکنون در بسیاری از تراشه‌ها، یک یا چند هسته‌ اختصاصی برای پردازش‌های مربوط به این فناوری در نظر گرفته می‌شود. از سویی دیگر مایکروسافت اخیراً برای این فناوری یک پلتفرم اختصاصی را در سیستم عامل ویندوز 10 گنجانده است که برنامه‌نویسان می‌توانند در هنگام تولید برنامه‌های مختلف، از کدها و مدل‌های آماده و مبتنی بر Machine Learning (یادگیری ماشین) در آن بهره بگیرند.

انتظار می‌رود با استفاده از این پلتفرم، در آینده‌ی نزدیک هوش مصنوعی به یک جزء جدانشدنی از برنامه‌های ویندوزی تبدیل شود. محققان دانشگاه Rice نیز چندی پیش از اپلیکیشنی با عنوان BAYOU رونمایی کردند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کدنویسی به زبان جاوا را بسیار ساده‌تر کند. BAYOU قادر است به عنوان یک موتور جستجوی هوشمند عمل کند و با دریافت چند کلمه‌‌ی کلیدی از سوی کاربران، کدهای آماده و مناسب با نیازهای آن‌ها را تولید و به نمایش بگذارد.

کارشناسان معتقدند که در آینده ابزارهای برنامه‌نویسی جدیدی در اختیار قرار خواهد گرفت که به تولیدکنندگان برنامه‌ها اجازه می‌دهد راحت‌تر از گذشته، فعالیت‌های بعدی کاربران خود را پیش‌بینی کنند و اقدامات لازم برای پیگیری آن‌ها را صورت دهند. انتظار می‌رود فناوری‌های مشابه با هوش مصنوعی در طی سال‌های آینده موجب خلاصه‌سازی فرآیندهای برنامه‌نویسی شود و کار تولید اپلیکشن‌های جدید را به میزان قابل توجهی سرعت بخشد. با وجود این دستاوردها، به نظر نمی‌رسد که هوش مصنوعی یا دیگر فناوری‌های مشابه با آن قصد داشته باشند به عنوان یک جایگزین برای نیروهای متخصص برنامه‌نویس معرفی شوند و هنوز باید آن‌ها را به عنوان یک نیروی کمکی تلقی کنیم.

3. یک زبان برنامه نویسی یکپارچه و قدرتمند معرفی می‌شود
بدون شک برای استفاده از فناوری‌های جدید، نظیر هوش مصنوعی یا واقعیت افزوده، به یک زبان برنامه‌نویسی جامع و ساده نیز نیاز خواهیم داشت که با استفاده از آن به راحتی امکان تولید نرم افزارهای جدید امکان پذیر باشد. کارشناسان معتقدند که در سال‌های آینده زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان یک سورس اصلی برای زبان‌های برنامه‌نویسی جدید معرفی خواهد شد؛ چرا که کدهای این برنامه بسیار ساده بوده و شبیه به زبان انگلیسی است.

این صاحب‌نظران همچنین معتقدند ظرف 10 سال آینده زبان برنامه نویسی جامعی معرفی خواهد شد که از بلوک‌های کد تشکیل شده است و برنامه‌نویسان تنها باید قدرت اتصال این بلوک‌ها به یکدیگر را داشته باشند. حتی ممکن است در نسخه‌های بعدی از این زبان برنامه نویسی این بلوک‌های کد، ساختار متنی نداشته باشند و تصاویر جای آن‌ها را بگیرد؛ به عنوان مثال ممکن است تنها با قرار گرفتن تصویر یک تقویم در بخشی از برنامه، امکان انتخاب و تعیین تاریخ از سوی کاربران مهیا شود. به این ترتیب این بلوک تصویری، کدهای برنامه نویسی را به صورت یک‌جا در دسترس قرار خواهد داد و کاربران دیگر نیازی به سر و کار داشتن با کدهای متنی پیچیده نخواهند داشت.

همچنین می‌توان با افزودن دستگاه‌های لمسی به این برنامه، امکان استفاده از آن را توسط افرادی که با اختلالات بینایی روبرو هستند، برای تولید نرم‌افزارهای جدید فراهم کرد. علاوه بر تمامی این قابلیت‌ها، این زبان برنامه نویسی به صورت یکپارچه و جامع مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ به این معنی که تمامی برنامه‌نویسان فارغ از اینکه با چه زبانی آشنایی دارند، می‌توانند از آن بهره بگیرند.

4. تمام برنامه‌نویسان ملزم به استفاده از دیتا و آنالیز آن‌ها هستند
بخش دیگری از کارشناسان معتقدند که برنامه‌نویسانی که قصد دارند در آینده در این حوزه کاری پردرآمد به فعالیت بپردازند، نیاز خواهند داشت که مهارت بیشتری در بخش بررسی و آنالیز دیتا کسب کنند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که این مهارت‌ها شامل آنالیز اطلاعات آماری، خطی، غیرخطی، Machine Learning (یادگیری ماشین) و حتی هوش مصنوعی می‌شود. بر اساس این پیش‌بینی‌‌ها در طی سال‌های آینده مهارت‌های بررسی و آنالیز اطلاعات همچون روش‌های کدنویسی مهم خواهند بود.

5. برنامه‌نویسی یک اصل اساسی از سیستم‌های آموزشی می‌شود
بخش دیگری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان به اهمیت یافتن زبان‌های برنامه‌نویسی در سیستم‌های آموزشی اشاره دارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده علم برنامه‌نویسی نیز در کنار علوم مهم دیگری نظیر خواندن و نوشتن و ریاضیات، به عنوان اساس سیستم‌های آموزشی معرفی شود و دانش آموزان در تمامی مقاطع آموزشی به صورت آکادمیک امکان یادگیری این علم را داشته باشند.

از سوی این کارشناسان، همچنین علوم دیگری نظیر پردازش اطلاعات برای بانک‌های اطلاعاتی حجیم، یادگیری ماشین و شبیه سازی، به عنوان مهم‌ترین علوم برای کسانی که قصد دارند در آینده شغلی در حوزه برنامه‌نویسی داشته باشند، معرفی شده است. به کمک الگوریتم‌های شبیه‌سازی می‌توان هزینه تست و تولید تجهیزات جدید را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

شهر سخت افزار:در بخش دیگری از این پیش‌بینی‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه شده است برای یادگیری برنامه‌نویسی از یک زبان شی‌گرا نظیر پایتون استفاده کنند تا بتوانند خیلی سریع مفاهیم بنیادی را فرا بگیرند. همچنین عنوان شده است که برخلاف زبان‌های برنامه نویسی و Framework‌های استفاده شده در آن‌ها، ساختار و معماری پشت ابزار‌ها و این Framework‌ها، در سال‌های مختلف بارها و بارها تکرار شده است؛ به همین دلیل بهتر است دانشجویان و دانش آموزان بیش از هرچیز به این ساختارها توجه کنند و آن‌ها را فرا بگیرند. به این ترتیب در صورت معرفی دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی در سال‌های آینده، کار یادگیری آن‌ها بسیار ساده‌‌تر خواهد بود.